سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
بزرگ‌ترین هدیه کتابی جهان رد و بل شد / اهدای هزارمیلیارد تومان کتاب‌های نایاب به دانشگاه پرینستون

در بزرگ‌ترین هدیه کتابی جهان بیش از 300 میلیون دلار (1050 میلیارد تومان) کتاب‌های نایاب به دانشگاه پرینستون هدیه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دانشگاه پرینستون تأیید کرد مجموعه‌ای از کتب نایاب و نسخه‌های خطی به ارزش حدود 300 میلیون دلار را که بزرگ‌ترین سخاوت تاریخی-کتابی محسوب می‌شود را دریافت کرده است.

«ویلیام شاید» /William Scheide فارغ‌التحصیل این دانشگاه که سال گذشته در 100 سالگی درگذشت، کلکسیونی بیش از 2500 کتاب و نسخه خطی را در اختیار داشت که اینک به کتابخانه فایراستون دانشگاه هدیه شده است.

از سال 1959 مجموعه نفیس وی از تیتوسویل پنسیلوانیا به فایراستون منتقل شد و تا زمان به پایان رسیدن عمرش، از آن نگهداری کرد.

«کریستوفر آیزگروبر» رئیس دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای گفت نمی‌توانم تصور کنم که مجموعه‌ای به این ارزشمندی را در قلب کتابخانه پرینستون می‌بینم!

تمام این مجموعه پیش‌تر دیجیتالی شده و اصل آن در کتابخانه فایراستون نگهداری خواهد شد.

در گنجینه متعلق به «شاید»، 4 نسخه از 6 نسخه قدیمی ترین کتاب مقدس در جهان، دست نوشته های باخ، بتهوون،موتسارت، رساله خطیب رومی سیسرون بنام De Officiis(انتشار در ماینز آلمان به سال 1466)، انجیل گوتنبرگ(1445)، قرآن (1700)، مجموعه نمایشنامه های شکسپیر (1623)، سخنرانی های آبراهام لینکلن درباره برده داری و ... دیده می شود.

بخش بزرگی از این مجموعه متعلق به پدربزرگ «شاید» بنام «ویلیام تیلور شاید» بود که از سال 1865 در حالی که 18 ساله بوده، آنها را جمع آوری کرده و به وی رسیده بود.


شاید در کنار 4 نسخه نایاب از کتاب مقدس
«شاید» در کنار 4 انجیل

قرآن متعلق به سال 1700
قرآن چاپ 1700


انجیل گوتنبرگ
انجیل گوتنبرگ

رساله سیسرون بنام De Officiis
رساله سیسرون
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها