جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای سامان دادن کتابخانه‌های مساجد است

مهدي قرباني، نويسنده و مدير مسوول انتشارات قاف مشهدالرضا(ع): این هفته به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، معمولا افراد خیر و نیکو کار، معتمدان و هیات امنای مساجد همراه با جوانان و نوجوانان به غبار روبی و معطرسازی مساجد می‌پردازند.

 خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مهدي قرباني، نويسنده و مدير مسوول انتشارات قاف مشهدالرضا(ع): این هفته به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، معمولا افراد خیر و نیکو کار، معتمدان و هیات امنای مساجد همراه با جوانان و نوجوانان به غبار روبی  و معطرسازی مساجد می‌پردازند و محیط را برای یک ماه عبادت مستمر و شب زنده‌داري اهل دل و تهجد آماده و مهیا می‌كنند، چه خوب است، عزیزان مسجدی فرصت را مغتنم شمرده نگاهی هم به تجهیز و تکمیل کتابخانه مساجد داشته باشند، فهرست کتاب‌های جدید را در کتاب فهرست مربوطه یا رایانه درج كنند.

همچنين چنانچه اهل محل، کتاب مازاد در منزل دارند به مساجد وقف کنند وتردید نداشته باشند که وقف و هدیه کتاب، به کتابخانه‌ها مانند سایر موقوفات دارای اجر اخروی است و باقیات الصالحات محسوب می‌شود. 

خیرین و نیکوکاران همیشه جاوید که قادر نیستند در تکمیل بنای یک مسجد، کلا و یا جزا مشارکت نكنند، به منظور غنی‌سازی کتابخانه مسجد محل نیز می‌توانند با خرید و اهدای یک کتاب، نام خود را در دفتر الهی، در زمره معمران مساجد ثبت كنند. چه بسا همان کتاب دل جوان و نوجوانی را که قادر نیست آن کتاب را خریداری كند شاد كند. 

به گفته مرحوم ملاحسن نائینی (ره) «هر کس ترویج کتب (علمای دینی) کند به این نحو خدا را خوشنود كند و جلوه‌گاه نور الهی را دریافته و به اسم اعظم رسیده و تعمیر مساجد بائره خداوندی نموده که از علائم ایمان و دلیل ایقان است. 

چنان که آیه 9 سوره توبه «إنما يعمر مساجد الله من آمن بالله و اليوم الاخرِ»، دلالت بر آن دارد، مسجد حقیقی دل شکسته است که هر چه در او بوده از غیر خدا همه را ریخته و سر تا پا سجده و خضوع و خشوع شده است. نیست مسجد جز درون سروران، تا دل خرابی را تعمیر نکنی صاحب قلب سلیم و معمور و معمر اقالیم نخواهی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها