چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
رسالت شاعر از مردم بودن و برای مردم نوشتن است

نویسنده‌ ارومیه‌ای معتقد است که شاعر رسالتش از مردم بودن و برای مردم نوشتن است و در این مسیر چنانچه اندیشه‌هایی که نویسنده دارد را روی کاغذ بنویسید، ماندگار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  در ارومیه، توحید منصور‌فر شاعر، ناشر و کتابدار متولد سال ۱۳۷۰ اهل  شهرستان ارومیه است که سه مجموعه شعر از او به نام‌های «آن سوی مقصد»، «دیدگانی از جنس بلور» و «خیال سپید» و 5اثر علمی در حوزه زمین‌شناسی از او به چاپ رسیده است. در ادامه گفت‌گویی با وی ترتیب داده‌ایم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

-چه شد که شاعر شدید؟
من از زمانی که یادم است به کتاب و نوشتن کتاب علاقه‌مند بودم، به دلیل اینکه فردی درونگرا هستم زیاد رفیق ندارم و بیشتر در کنج خودم به سر می‌برم. بنابراین بهترین رفیقم کتاب است. به واسطه شغلم و اطرافیان که اکثرا شاعر اهل کتاب و قلم بودند پیشنهاد شد که اشعاری که در فضای مجازی منتشر کردم بصورت کتاب جامع چاپ کنم گرچه اصلا ادعای شاعری ندارم اما با استقبال و پذیرش خوانندگان مواجه شد.

-در این 8 اثری که خلق کرده‌اید کدام یک با استقبال خوبی رو برو شده و مورد قبول خودتان است؟
محتوای سه کتاب شعرم انتظار، دوست داشتن، زنان، جنگ، عشق و طبیعت است و «آن سوی مقصد»  و «دیدگانی از جنس بلور» به چاپ دوم نیز رسیده‌اند و بیشترشان شعر سپید آزاد، ساده و کوتاه هستند.

-به‌عنوان ناشر،  اعتماد به نویسندگان جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شعر،  رمان یا هر نوشته‌ای که به انتشاراتی می‌رسد،  کارها قبل از چاپ زیر نظر مدرس و کارشناس حرفه‌ای بارها بررسی، بازنویسی و بازبینی می‌شود. این اعتمادها خیلی خوب و سازنده است و اگر مورد قبول باشد به چاپ می‌رسد، چون معتقدم در صورت عدم بررسی،  خود ناشر و انتشاراتی زیر سوال خواهد رفت.

-چقد نوشتن برایتان اهمیت دارد؟ و از کدام شاعر ایرانی یا غیر ایرانی متاثر بوده‌اید؟
نوشتن از دغدغه‌های مردم برای مردم خوب است،  اندیشه‌هایی که نویسنده دارد را روی کاغذ بنویسید و نوشتن حس خوب و آرامش بخشی به من می‌دهد که واقعا برایم با هیچ چیز دیگری قابل قیاس و قابل معاوضه نیست.
به همه شاعران احترام قائلم و اکثرشان را دوست دارم اما به شخصه احساس می‌کنم اشعارم  از لحاظ ساده و کوتاه بودن اشعار نزدیک به نزار قبانی باشد.

-آینده شعر نو را در ایران چگونه می‌بینید؟
بسیار روشن، پیشرفت‌هایی که شعر نو داشته است و شاعران جدید و البته قوی به این عرصه وارد شده‌اند که باعث افتخار است.
 
- به عنوان یک نویسنده و ناشر چه انتظاراتی از ارگان‌ها دارید؟
در حوزه تهیه کاغذ واقعا مشکل داریم، و قیمت بالای کاغذ باعث شده است که قیمت کتاب نیز بیشتر شود و قدرت خرید مردم پایین می‌آید. الان در استان آذربایجان‌غربی انجمن صنفی ناشران راه‌اندازی شده است و اگر کاغذ تحویل انجمن داده شود و ما از این طریق تهیه کنیم مقرون به صرفه خواهد بود. در غیر اینصورت با هزینه‌های زیاد باربری و غیره نمی‌‌توانیم تهیه کنیم و در این راستا مجبوریم چاپ کتاب‌ها را به‌صورت برون سپاری انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها