جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
امام حسین‌(ع) معلم بزرگ مقاومت آگاهانه است

آخوند محمدمهدی کرامتی‌فر، نویسنده ترکمن و مدرس حوزه و دانشگاه باور دارد که محبت اهل سنت به اهل‌بیت (ع) سیاسی و از روی مصلحت‌اندیشی نیست؛ بلکه از روی آموزه‌های اسلام و مبانی و قرآن است.

آخوند محمدمهدی کرامتی‌فر، مدرس حوزه و دانشگاه، مدیر دارالقرآن نبی اکرم‌(ص) بندر ترکمن و دانش‌آموخته دکترای الهیات و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، گفت: عاشورا حماسه‌ای بی‌نظیر در تاریخ بشری بوده که نامش تداعی‌گر نام بزرگ پرچم‌دار آزادی، آزادگی و ظلم‌ستیزی حضرت امام حسین‌(ع) است. شخصیت محوری و بی‌بدیل که جان‌های مشتاق و آزادی‌خواه از هر زبان و ملتی را مجذوب خودساخته و با جاری شدن بر زبان اهل ذوق و ادب، جاودانگی آن‌ها را رقم‌زده است.

کرامتی‌فر با اشاره به اینکه عشق به امام حسین‌(ع) به مذهبی خاص اختصاص ندارد، افزود: همه امت اسلامی اعم از اهل تسنن و اهل تشیع به ایشان به لحاظ نوه پیامبر بودن و هم به لحاظ فضایل شخصی، عشق می‌ورزند و با نوشتن کتاب و مقاله و اقتدا در رفتار، این عشق را ابراز داشته و چنین اظهار علاقه‌ای را سبب تقرب به پیشگاه خداوند متعال می‌دانند و برای آن اجر و پاداش اخروی انتظار دارند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شخصیت، قیام و شهادت امام حسین‌(ع) موضوعاتی هستند که کمتر مسلمان متفکری می‌تواند به‌آسانی از آن عبور کند، افزود: عاشورا ماندگارترین و تأثیرگذارترین نهضت و قیام تاریخ است که از مرزهای فرقه‌های دینی و جغرافیایی عبور کرده و عالمان، سیاست‌گذاران و مصلحان را در جهان اسلام و حتی خارج از آن جذب کرده و پیروی از حضرت امام حسین‌(ع) و الگو قرار دادن ایشان و ارادت به آن حضرت یک اصل پذیرفته‌شده است.

حادثه کربلا از وقایع مهم و به‌یادماندنی تاریخ اسلام است که مقاصد و مفاهیم والا و پُرارزشی را در بردارد. اساس این قیام آزادی، عدالت و شرافت است، او می‌خواست تا مردم از ظلم و جور حاکمان زمان رهایی یابند و برای تحقق این آرمان والا و الهی با عشق و ایمان و باکمال شجاعت و شهامت قدم برداشت و درنهایت با شهادت وجود باارزشش به همگان درس آزادگی و عزت آموخت.

آخوند محمدمهدی کرامتی فر ادامه داد: تمامی ادیان و مسلمانان ازجمله اهل سنت ارادت خاصی نسبت به امام حسین (ع) دارند و در ایام محرم شهادت آن حضرت و یاران باوفایش را گرامی می‌دارند و در روز عاشورا با پختن انواع نان و طعام، صدقه دادن به فقرا و نیازمندان، قرائت قرآن و تسبیحات و روزه گرفتن، ثواب این کارها را به روح مطهر شهدای کربلا و امام حسین (ع) نثار می‌کنند.

محبت اهل سنت به اهل‌بیت (ع) سیاسی و از روی مصلحت‌اندیشی نیست؛ بلکه از روی اسلام، مبانی و قرآن است. اینکه پیغمبر، اهل‌بیت (ع) خود را به کشتی تشبیه کرد به خاطر این بود که ما راه نجات را بشناسیم؛ ما در وانفسای امروز جامعه باید به اهل‌بیت (ع) تمسک کنیم تا غرق نشویم، زیرا اهل‌بیت (ع) مغناطیس وحدت عملی در بین جوامع اسلامی به شمار می‌روند و مؤثر و مفید هستند.

کرامتی فر با اشاره به اینکه ما اهل سنت احترام خاصی برای اولاد پیامبر (ص) و امام حسین (ع) قائل هستیم، حتی فرزندان خود را به نام اهل‌بیت مزین می‌کنیم و می‌دانیم که اهل‌بیت (ع) واسطه فیض هستند، گفت: از سویی دیگر فرهنگ عاشورا، عالی‌ترین فرهنگ‌ها و بهترین وسیله برای تقرب به خدا و رسیدن به فرشتگان است و در حقیقت فرهنگ عاشورا وسیله تعالی انسان‌ها است.

همچنین قیام و شهادت امام حسین (ع) به همه آموخت که در مقابل ظلم و ستم و حکومت‌های استبدادی چه باید کرد و در چه شرایطی به حاکمان رأی داد و آنان را به رسمیت شناخت. آن حضرت به ما آموخت درحالی‌که ستمگران بر مسلمین حکومت جابرانه می‌کنند باید در مقابلش ایستاد و اگر کیان اسلام درخطر باشد باید با فداکاری و نثار خون خطر را دور کرد.

مدیر دارالقرآن نبی اکرم (ص) بندر ترکمن ادامه داد: آنچه امت اسلامی از زمان نهضت عاشورا تا به امروز بر آن متفق‌اند این بوده که این حرکت، هیبت و شکوه اسلام را که به علت حاکمیت فاسقی چون یزید رو به افول گذارده بود حیاتی دوباره بخشید و حساب فرهنگ و اندیشه اسلامی را از حاکمان جدا نمود.

این نهضت تنها جریانی است در جهان که هر فرد با هر تفکری و اعتقادی که باشد و اگر کلیه صحنه‌های آن را آن‌چنان‌که بوده مجسم کند، هرگز جلودار بروز احساسات و عواطف فکری خود نخواهد بود.

کرامتی‌فر بر تأکید بر اینکه امام حسین (ع) قیام کرد تا آن واجب بزرگی را اجرایی کند، گفت: این واجب بزرگ تجدید بنای نظام و جامعه‌ی اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه‌ی اسلامی بود و این مهم از طریق قیام و امربه‌معروف و نهی از منکر میسر است و ایشان خودش یک مصداق بزرگِ امربه‌معروف و نهی از منکر بود؛ البته نتیجه این کار، گاهی به تشکیل حکومت منجبر می‌شود و گاه به شهادت منجر می‌شود، امام حسین(ع) برای هر دو نتیجه آماده بودند؛ چرکه امام حسین‌(ع) معلم بزرگِ مقاومت آگاهانه است.

وی نقش و وظیفه علما را مهم برشمرد و بیان کرد: وظیفه علما، گسترش مغناطیس وحدتی و ارشادی به‌طرف اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین‌(ع) در جامعه است تا الگویی برای جوانان باشد.  معتقدم اگر این کار انجام نشود، به وظیفه شرعی و ایمانی خودمان عمل‌ نکرده‌ایم؛ بنابراین رسالت و وظیفه، در برابر این واقعه جانکاه آن است که از شهادت آن حضرت درس عزت‌‌مندی، استقامت، پایداری، بیداری و استقلال و مواردی ازاین‌دست را بیاموزیم.

کرامتی‌فر افزود: راه امام حسین(رع) در مبارزه با استبداد ادامه داده و از ظلم و ستم، فسق و فجور برکنار باشیم و به خصال و خوی پاک حسینی، خود را بیاراییم و از عادت زشت یزیدی بپرهیزیم و در برابر هیچ حاکم مستبد فرعون‌صفتی سر تسلیم فرود نیاوریم. در برابر مصائب، صبر و شکیبایی را پیشه خودسازیم و در یک‌کلام با اقتدا به آن حضرت فلسفه قیام و سیره زندگی او را در ابعاد مختلف، زنده نگه‌ داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها