شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
برای مشکل پخش و توزیع کتاب‌های دفاع مقدس چاره‌اندیشی شود

به‌گفته رئیس هیات‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، کتاب و آثار خوب و ارزشمند زیادی در این حوزه منتشر می‌شود؛ اما مساله مبتلا‌به ضعف در پخش و توزیع کتاب‌های این حوزه است.

رحیم مخدومی شربیانی، رئیس هیات‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت نشر کتاب‌های دفاع مقدس، با بیان اینکه کیفیت آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس قابل قبول است، گفت: نگاهی به آثار منتشر شده نشان می‌دهد نمی‌توان مانع رشد آثار مطلوب و با‌کیفیت حوزه دفاع مقدس شد؛ حتی اگر نشر و پخش رضایت‌بخشی نداشته باشد. اما مساله اینجا است که برخی کتاب‌ها خوب دیده نمی‌شوند.
 
وی مساله قابل توجه نشر دفاع مقدس را ویترین ضعیف این کتاب‌ها ارزیابی کرد و ادامه داد:
ادبیات دفاع مقدس، اوایل دهه 60 ظهور پیدا کرد و دهه‌های بعد اوج گرفت. سال‌های اخیر نیز رو به رشد و بالندگی است؛ نویسندگانی که سال‌ها پیش، وارد این حوزه شدند، اکنون باتجربه شده‌اند و افراد جدید از تجربه‌های قبلی استفاده می‌کنند تا رشد داشته باشند.

مخدومی با اشاره به اینکه برخی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس خوب دیده نمی‌شوند، بیان کرد: همان‌طور که گفتم برخی کتاب‌ها خوب دیده نمی‌شود، به‌عنوان مثال کتاب «تنها گریه کن» تا زمانی که تقریظ رهبری بر آن رونمایی نشد، خوب دیده نشد؛ اما پس از رونمایی از تقریظ حجم زیادی تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره آن شکل گرفت. 
 
وی با بیان اینکه اگر کتابی خوب دیده شود، در فضای نشر تحول ایجاد می‌کند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد، کتاب و آثار خوب و ارزشمند زیادی منتشر می‌شود؛ اما مساله مبتلا‌به، ضعف در پخش و توزیع کتاب‌های این حوزه است. معتقدم در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود؛ مشکل پخش کتاب همچنان وجود دارد و ناشران از این موضوع رنج می‌برند؛ چراکه آثار با‌کیفیت آن‌ها دیده نمی‌شود و انگیزه تولید نیز به مرور از دست می‌رود.
 
تجلیل از ناشران فعال دفاع مقدس
رئیس هیات‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌های این مجمع به‌مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: از سال گذشته همزمان با هفته دفاع مقدس طرح‌ و برنامه‌های مختلفی را آغاز کردیم؛ طرح‌هایی که برای توسعه ویترین کتاب به ناشران کمک می‌کرد؛ زیرا یکی از مهمترین دغدغه‌ ناشران در بحث ویترین و فروش در قالب این طرح‌ها برطرف می‌شد.
 
مخدومی به اجرای طرح «به یاد من باش» در سال گذشته اشاره کرد و افزود: قرار بود در این طرح، 800 نمایشگاه در مساجد، مراکز فرهنگی و ادارات استان تهران برگزار شود اما برخی دستگاه‌های اجرایی همکاری خوبی نداشتند؛ در حالی‌که با اجرای این طرح، کتاب ارزان به دست مخاطبان می‌رسید؛ همچنین مردم در محلات  مختلف می‌توانند به کتاب دسترسی آسان و سریع داشته باشند، حتی تصمیم داشتیم،  امسال طرح را به پنج استان گسترش بدهیم؛ اما وصول نشدن مطالبات از مجموعه‌های مختلف مانع‌ آن شد.
 
مخدومی همچنین به اجرای طرح «شمس» اشاره کرد و گفت: این طرح شامل تجهیز کتابخانه‌های کوچک در اداره‌ و مجتمع‌ها است که شروع شده و همچنان ادامه دارد؛ اما کارها به کُندی پیش می‌رود. برگزاری نخستین همایش ناشران دفاع مقدس، برپایی نخستین کنگره ناشران دفاع مقدس و طرح تجلیل از ناشران فعال دفاع مقدس نیز از دیگر طرح‌هایی است که در دست اجرا داریم و برای آن به دنبال فرصت و زمینه و مشارکت‌ مجموعه‌های مختلف هستیم.
 
مجمع ناشران دفاع مقدس از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون حدود 100 ناشر در این مجمع عضویت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها