یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
«فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» حکایت زندگی آیت‌الله قزوینی است

غلامرضا گلی زواره، نویسنده و پژوهشگر کتاب «فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» را با هدف تبیین زندگی آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی‌خراسانی معرفی کرد.

غلامرضا گلی‌زواره، نویسنده و پژوهشگر درباره جدید‌ترین اثر خود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم گفت: آشنایی با شخصیت‌هایی که در علم و عمل، اخلاق و فضیلت، مدارجی را پیموده‌اند و خصال ستوده و صفات پسندیده آنان، مشتاقان معرفت و مکارم انسانی را به سوی رشد معنوی و روحانی سوق می‌دهد، به لحاظ جنبه‌های تربیتی و پرورشی، آموزنده و رشد‌دهنده است.
 
وی اضافه کرد: یکی از این قله‌های رفیع که جویبارهایی با طراوت و صفابخش را به سوی دشت‌های تشنه جامعه انسانی جاری ساخت، آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی خراسانی (1279- 1347ش) است. این عالم عامل، نمونه‌ای ناب از وارستگی، پارسایی، پرهیزگاری و پایداری در دفاع از ارزش‌های الهی به حساب می‌آید که در هدایت افراد مستعد، ترویج و تعلیم معارف قرآن و عترت، تمامی توان علمی و فکری خویش را به‌کار گرفت و با همتی وافر، حرارت و شوقی خالصانه، لحظه‌ای از رسالت سترگی که بر دوش داشت، دریغ نورزید.
 
این پژوهشگر بیان کرد: همان‌گونه که کفر، شرک، الحاد، نفاق و انحراف را برنمی‌تافت، نابرابری‌های اجتماعی، ستم، خودکامگی و جفاکاری جرثومه‌های فساد و تباهی را برنمی‌تابید، چنان که انجماد فکری، تصلب، جمود، خرافات و موهومات برایش قابل تحمل نبود و می‌کوشید فرهنگ با صلابت تشیع را از چنین آفاتی بر حذر سازد.

زواره ادامه داد: عمری را در کاوش و پژوهش درباره مباحث معقول و منقول و ارزیابی مباحث کلامی، حکمی و روایی گذرانید و در پی آن بود تا معارف اسلام ناب محمدی و تشیع علوی از امتزاج و التقاط با یافته‌های بشری در قلمروی فلسفه و عرفان، دور نگاه داشته شود. اما این تندیس صدق و صفا در تکاپوهای فکری، آموزشی و تبلیغی، هرگز از اخلاق علمی، روحیه پژوهشی، جدال احسن و موعظه حسنه، پا را فراتر ننهاد.
 
وی بیان کرد: تلاش کرده‌ام در کتاب «فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» سیمای این فروغ فروزان را در ابعاد آموزشی، تربیتی، اخلاقی، مبارزاتی و پژوهشی ترسیم کنم.
 

این نویسنده در تشریح ابعاد مختلف کتاب «فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» افزود: کتاب حاضر در هشت بخش سامان یافته‌ است که نخستین بخش به دوران کودکی، مربیان، استادان و تحصیلات شیخ مجتبی قزوینی در قزوین، نجف، کربلا، قم، مشهد و بروجرد می‌پردازد.
 
زواره اضافه کرد: تدریس، تعلیم و تربیت شاگردانی شایسته، ترویج تعالیم توحیدی، آموزش معارف و حکمت‌های قرآنی و روایی و مواعظ نیکو و بیدارکننده، در دومین بخش کتاب، بررسی شده است.
 
وی یادآور شد: اهتمام به پژوهش و نگارش و تألیف تفسیر پنج جلدی بیان القرآن و تدوین رساله‌ای در معرفت نفس و اثری در نقد علمی و فلسفی اصول یازده‌گانه ملاصدرا در مبانی حکمت متعالیه، تحقیقاتی در علوم غریبه و نیز جنبه‌های ذوقی، ادبی و قریحه این عالم در سرودن اشعار، از مباحثی است که در بخش سوم به آن‌ها پرداخته شده‌ است.
 
نویسنده کتاب «فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» گفت: تلاش‌های سیاسی، اجتماعی، فعالیت‌های مبارزاتی، حضور موثر در نهضت اسلامی به رهبری امام‌خمینی رحمه‌الله به‌ویژه در خطه خراسان، افشای کارنامه فساد، تباهی و مفاسد رژیم استبدادی پهلوی و دفاع از مواضع رهبر کبیر انقلاب اسلامی در نبرد با حکومت طاغوتی، برنتابیدن انحرافات فکری و فرقه‌ای از موضوعاتی است که در بخش چهارم از نظر خوانندگان گذرانیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: در پنجمین بخش کتاب، سلوک اخلاقی، معنوی و عرفانی این مجتهد خودساخته و نیز فضائلی چون فروتنی، همدردی با مردم، ساده‌زیستی، قناعت، بزرگواری روح، عزت نفس، همت والا، غیرت دینی، تقید به موازین شرعی که در شخصیت ایشان تبلور یافته بود، با ذکر نمونه‌های مستند توضیح داده شده‌اند.
 
گلی‌زواره در ادامه معرفی این کتاب گفت: در مکتب این مربی مشفق و مدرس صادق، ده‌ها نفر از شخصیت‌هایی که بعدها به مقام زعامت و مرجعیت رسیدند، در عرصه‌های آموزشی، علمی و ترویجی کارنامه‌ای درخشان و پربار از خود به یادگار گذاشته‌اند و به شکوفایی باشکوهی رسیدند. در بخش ششم، بزرگانی چون حضرات آیات و حجج اسلام خامنه‌ای، سیستانی، محمود مجتهدی سیستانی، محمدرضا حکیمی، شهید سید‌محمدرضا سعیدی، شهید هاشمی‌نژاد، محمد واعظ‌زاده خراسانی، ابوالقاسم خزعلی، سید‌عباس و سید‌جعفر سیدان، محمدباقر ملکی میانجی و عده‌ای دیگر از اهل فضل و فضیلت که نزد این بزرگوار شاگردی کرده‌اند، معرفی شده‌اند.
 
وی ادامه داد: شیخ مجتبی قزوینی در دفاع از ارزش‌های الهی، مبارزه با فساد و ستم، و افشای تحریفات فرقه‌ای از همفکری، حمایت و مشورت‌های کاروانی از علما و فضلا برخوردار بود که این بزرگان در هفتمین بخش کتاب به خوانندگان شناسانیده شده‌اند.
 
این نویسنده گفت: خانواده، فرزندان، رحلت و اشعاری در رثای فقیه فقید، از موضوعاتی است که در آخرین بخش مطرح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها