چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
جای جشنواره شعر موضوعی حضرت معصومه (س) خالی است

سیدمحمدجواد شرافت تاکید دارد که با توجه به ارادت خاص اهالی قلم و شاعران کشورمان به حضرت معصومه (س) جای خالی جشنواره تخصصی شعر با موضوع این بانوی شریف احساس می‌شود.

این شاعر آیینی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این مطلب عنوان کرد: حضور امامزاده‌ها در شهرها و منطقه‌های مختلف باعث برکت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه ادبیات و فرهنگ است و تعدادی از شاعران بزرگ قم بارها تاکید کرده‌اند که تنها به عشق حضرت معصومه (س) در شهر قم سکنی کرده‌اند و وجود کریمه اهل بیت به شعر آنها طراوت و زیبایی خاص بخشیده است. همان‌گونه که بسیاری از علمای قم نیز اذعان دارند برگزاری جلسه‌های درس در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) از دشواری و مغلق بودن مباحث کاسته و انرژی و شعاعی در قم ساطع شده که منشا برکات علمی، فرهنگی و ادبی است.

شرافت با تاکید بر اینکه شاعر آیینی که در فضای معطر قم نفس می‌کشد، شعرش زیبایی و دلنشینی خاصی دارد، افزود: رویش ادبی در زمینه شعر آیینی در قم بسیار مشهود است و هر ساله چند جوان و مستعد به حلقه آیینی سرایان قم افزوده می‌شوند و شاعران بزرگی از جمله محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشورمان با برپایی جلسات شعرخوانی و نقد ادبی مستمر در این زمینه نقش موثری داشته‌اند.

وی گفت: با توجه به وضعیت مناسب شعر آیینی و حجم قابل قبول تعداد اشعار با موضوع حضرت معصومه (س) باید جشنواره شعر کریمه اهل بیت (ع) دوباره احیا شود. این جشنواره در سال‌های پیش توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار می‌شود و با استقبال خوبی از استان‌های مختلف همراه بود که امیدواریم دوباره به شکل مستمر و سالانه احیا شود.

این شاعر آیینی تصریح کرد: شاعران استان قم از پیشگامان شعر آیینی هستند و در این خطه به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه (س) بانوان نیز حضور درخشانی در عرصه شعر و ادب دارند که در جلسه‌های نقد و بررسی شعر آیینی شرکت می‌کنند و صاحب تالیف و برگزیده جشنواره‌های مختلف هستند.

وی افزود: شعر آیینی از پرمخاطب‌ترین انواع شعری است که همواره مخاطب خود را داشته و حضرت معصومه (س) به عنوان یک بانوی دانشمند و شریف و خواهر بزرگوار امام رضا (ع) مورد ارادت خاص شاعران است.

شعری از سید محمدجواد شرافت در مدح حضرت معصومه (س)
ای دختر خورشید ای خواهر دریا
زهراترین زینب! زینب‌ترین زهرا!
ماه مقیم قم! خورشید بیت‌النور!
در سایه‌سار توست سرتاسر دنیا
فهم حقیر ما پایین‌تر از پایین
وصف بلند تو بالاتر از بالا
لبخند معصومت مهر رضایت زد
بر شوق خواهرها عشق برادرها
تنها به دست توست ای سوره انفاق
دنیای ما امروز عقبای ما فردا
ماییم و چشمی تر ای چشمه کوثر
بر ما عطایی کن از فیض اعطینا
وقتی ضریحت را با گریه می‌بوسیم
در چشممان پیداست آن قبر ناپیدا
باز از تو می‌گویم یا حضرت زینب
باز از تو می‌خوانم یا حضرت زهرا
از آه لبریزم از اشک سرشارم
این قطره را دریاب دریاب ای دریا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها