پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
آیا من باز هم «من» خواهم بود؟

نویسنده این کتاب که یکی از دانشمندان برجسته استرالیایی و نیز یکی از مبتلایان به زوال عقل است، در جریان این کتاب تلاش می‌کند این باور غلط را در ذهن مردم اصلاح کند که ابتلا به زوال عقل موجب از بین رفتن حس من می‌شود.

مهرداد پورشهبازی مترجم کتاب «آیا من باز هم «من» خواهم بود؟ دستیابی به تداوم حس خود در تجربیات زیسته زوال عقل» در گفت‌وگو با اکرم امینی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر عنوان کرد: زوال عقل(یا دمانس) یکی از اختلالات روان‌شناختی است که معمولاً در دوران اواخر بزرگسالی و نیز در دوران سالمندی ظاهر می‌شود و آثار شدیدی را بر جنبه‌های مختلف روانی فرد به همراه دارد. در حقیقت، دمانس یک اختلال است که در جریان آن کارکردهای شناختی فرد(از جمله حافظه) آسیب می‌بینند.

او ادامه داد: بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که 60 تا 80 درصد از مبتلایان به زوال عقل را شامل می‌شود. تا چندی پیش، دانشمندان بر این باور بودند که حس «من» در مبتلایان به زوال عقل از بین می‌رود و این مسئله باعث نگرانی بسیاری از انسان‌ها شده بود؛ زیرا هویت، تمامیت، علائق و نفرت‌ها و تمام آنچه معرف یک فرد هستند در یک نقطه به نام «من» به هم می‌رسند و در واقع این حس «من»، تمامی ابعاد مرتبط به فرد را در کنار هم نگه می‌دارد.

به گفته پورشهبازی، نویسنده این کتاب که یکی از دانشمندان برجسته استرالیایی و نیز یکی از مبتلایان به زوال عقل است، در جریان این کتاب تلاش می‌کند این باور غلط را در ذهن مردم اصلاح کند که ابتلا به زوال عقل موجب از بین رفتن حس من می‌شود و برای اثبات ادعای خود از نظریات مختلفی نام می‌برد تا نشان دهد که انسان در صورت ابتلا به نقایص جدی در حوزه حافظه نیز بازهم انسان است و نباید با او به‌عنوان یک شی بیجان برخورد شود. اهمیت این کتاب در آن است که یک فرد مبتلا به زوال عقل آن را نوشته است و کتاب بر اساس تجربیات مستقیم او نوشته شده است، نه فرضیه‌پردازی‌های دانشمندان و متخصصان که ممکن است تا حدی با واقعیت زاویه داشته باشند.



او با اشاره به اینکه مفهوم«من» و احساس«من» موضوعی نیست که تنها از دیدگاه آسیب‌شناسی روانی یا روان‌شناسی شناختی به آن نگریست، زیرا قرن‌ها پیش از آنکه روان‌شناسی علمی متولد شود، بخش مهمی از تآملات فلسفی به این مفهوم اختصاص پیدا کرده‌اند توضیح داد: بنابراین این کتاب نه تنها یک کتاب مفید برای روان‌شناسان و روان‌پزشکانی است که قصد دارند نگاه دقیقی به این اختلال پیدا کنند، بلکه اثر ارزشمندی است که می‌تواند مورد توجه سایر اندیشمندان و علاقمندان حوزه علوم انسانی، بالاخص علاقمندان به فلسفه قرار گیرد. برای اینکه برخی از اصطلاحات تخصصی موجود در کتاب در لذت مطالعه آن خللی پدید نیاورند، مترجمان این کتاب بخشی از اصطلاحات روان‌شناختی استفاده‌شده در کتاب را در پایان کتاب برای افراد خارج از حوزه روان‌شناسی توضیح داده‌اند.

این مترجم با بیان اینکه مطالب این کتاب گنجینه پرارزشی برای افرادی محسوب می‌شود که فکر می‌کنند اگر به آلزایمر یا اقسام زوال عقل دچار شوند، به آخر خطر رسیده‌اند گفت: زیرا نویسنده کتاب با شرح مطالب و نظریات و نیز اشاره به مثال‌های جذاب و خواندنی به مخاطب می‌آموزد که تصورات اشتباهی در مورد زوال عقل وجود دارد و این برداشت‌های نادرست را در ذهن مخاطب اصلاح می‌کند.

پورشهبازی با اشاره به اینکه زوال عقل یکی از حوزه‌های مشترک در روان‌شناسی بالینی و روان‌پزشکی است که اطلاعات اندکی در مورد آن وجود دارد یادآور شد: بنابراین مطالعه این کتاب می‌تواند تصویر واقعی‌تری را از این اختلال در ذهن متخصصان و نیز سایر مردم پدید آورد.

کتاب «آیا من باز هم «من» خواهم بود؟ دستیابی به تداوم حس خود در تجربیات زیسته زوال عقل» نوشته کریستین برایدن به ترجمه مهرداد پورشهبازی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها