دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
همه دست‌اندرکاران حوزه نشر از نمایشگاه کتاب استقبال می‌کنند

پرویز با بیان اینکه هر نمایشگاهی که جنبه فروشگاهی داشته‌باشد، تاثیرهای مثبتی روی افزایش گردش مالی حوزه نشر خواهدداشت، از استقبال همه دست‌اندرکاران حوزه نشر از نمایشگاه کتاب –مجازی و حضوری- خبرداد.

محسن پرویز، رئیس هیأت مدیره انجمن قلم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره رضایت و استقبال اهالی نشر از نمایشگاه کتاب –مجازی و حضوری- ، گفت: استقبال دست‌اندرکاران حوزه نشر از این نمایشگاه دو دلیل عمده دارد، یکی اینکه در نمایشگاه بستری برای معرفی آثار، ارتباط مخاطب با کتاب منتشر شده و عوامل نشر کتاب از مولف و مترجم گرفته تا ناشر و سایر عوامل مهیا می‌شود. عامل دیگری اقصاد نشر است؛ زیرا هر نمایشگاهی که جنبه فروشگاهی هم داشته‌باشد، تاثیرهای مثبتی روی افزایش گردش مالی حوزه نشر خواهدداشت. تصور می‌کنم که هر دو این جنبه‌ها مورد توجه ناشر و مولفان قرار می‌گیرد، یعنی نویسندگان خوشحال می‌شوند که  کتاب‌هایشان به دست مخاطب‌ها برسد و ناشران هم از چاپ این کتاب‌ها خوشحال می‌شوند.

به گفته او اقدامات زیادی برای تاثیرگذاری بیشتر نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند انجام شود، پرویز ادامه داد: همراهی و همگامی مراکز اطلاع‌رسانی به مخاطب‌های نمایشگاه و آگاه‌سازی آن‌ها درباره برگزاری نمایشگاه مساله مهمی است. این مساله است که تعداد مخاطب‌های نمایشگاه مجازی را تعیین می‌کند.

او ادامه داد: تاکید من روی صدا و سیما به عنوان رسانه ملی است. همچنین هرچقدر سایت‌های خبری بتوانند همراهی بیشتری با این مساله داشته‌باشند، مخاطب‌های بیشتری با نمایشگاه ارتباط برقرار می‌کنند. ممکن است هنوز تعداد زیادی درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اطلاعات کاملی نداشته‌باشند؛ حتی از زمان برگزاری آن بی‌خبر باشند. درنتیجه ضروری است که در این حوزه اطلاع‌رسانی مناسبی توسط یک مرکز تخصصی انجام شود.

نمایشگاه حضوری فقط جنبه نمایشگاهی داشته‌باشد
پرویز با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه حضوری و فیزیکی کتاب شود، توضیح داد: نمایشگاه مجازی می‌تواند همیشه ادامه داشته‌باشد. ضروری نیست که فکر کنیم اگر نمایشگاه فیزیکی برگزار می‌شود، لزومی به برگزاری نمایشگاه مجازی نیست. نمایشگاه مجازی می‌تواند به برگزاری بهتر نمایشگاه فیزیکی کتاب کمک کند تا شاید بتوانیم به این سمت برویم که جنبه فروش نمایشگاه در بخش مجازی اتفاق بیفتد و نمایشگاه حضوری فقط جنبه نمایشگاهی داشته‌باشد.

او افزود: برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی، فواید زیادی به همراه دارد. در نمایشگاه فیزیکی وقتی افراد کتاب می‌خرند حمل و نقل کتاب برای افراد دشوار است؛ این درحالی است که خرید افراد در نمایشگاه مجازی کتاب به آدرس خانه افراد فرستاده می‌شود. می‌توان از بُعد تجاری برگزاری نماشگاه مجازی استفاده کرد و نمایشگاه حضوری و مجازی به صورت همزمان برگزار شوند. افراد می‌توانند در نمایشگاه حضوری کتاب را ببینند و حتی خرید را به صورت مجازی انجام دهند. البته این مسائل را به صورت ایده بیان می‌کنم. هیچ کدام مخل و مانع دیگری نیست.

رئیس هیأت مدیره انجمن قلم با تاکید بر اینکه قطعا نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه حضوری نمی‌شود، ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جایگاهی برای تبادل افکار، دید و بازدید ناشران، مولفان، مترجمان، ویراستاران و سایر دست‌اندرکاران است، این اقدامات به صورت مجازی مسیر نیست. حضور مردم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب باید حفظ شود، از طرفی فکر می‌کنم با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تجربه خوبی به تجربه‌های سال قبل اضافه شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط