شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
شهادت سردار سلیمانی خون تازه‌ای در رگ‌های شعر مقاومت جاری کرد

حسین اسرافیلی، شاعر آیینی و دفاع مقدس تاکید دارد که شهادت سردار سلیمانی جلوه جدیدی به شعر مقاومت بخشید و تجلی‌گاه و مضمون سرایش اشعار ناب در این حوزه شد.

حسین اسرافیلی در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تسلیت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در سخنانی به جایگاه و ویژگی‌های اشعار مقاومت پرداخت و عنوان کرد: شعر مقاومت شامل اشعاری با مضامین ایستادگی، مقاومت و استقلال‌طلبی است و با وجود اینکه دین و آیین اسلام و تعالیم اهل بیت (ع) ما را به مقابله با کژی‌ها دعوت می‌کنند. شعر مقاومت گونه شعری از شعر آیینی است و از درون و فکر آزادی‌خواهان و جان‌های دارای کرامت نفس برمی‌خیزد.

وی با بیان اینکه تا فردی خود آزادی‌خواه و مقاوم در برابر ظلم و پلشتی نباشد نمی‌تواند شاعر مقاومت شود، افزود: با مراجعه به تاریخ کشورمان با اسطوره‌‌های باارزش ملی و دینی برخورد می‌کنیم که افتخار ایران زمین و نماد مقاومت هستند. به عنوان نمونه می‌توان به ستارخان دوران مشروطه اشاره کرد که وقتی در مقابل خدعه حکومت ایستاد و حاضر به تسلیم اسلحه خود نشد، سفیر انگلیس به وی پیشنهاد داد پرچم این کشور را بر فراز خانه‌اش نصب کند ولی نپذیرفت و گفت یک عمر جنگیدم تا این پرچم بر فراز خانه‌های ما نباشد. این شخصیت را با حکام پنج کشور عرب حاشیه خلیج فارس مقایسه کنید که خود از آمریکا خواستند که در زمان جنگ تحمیلی، پرچمش را بالای کشتی‌های آنها نصب کند تا بتوانند نفت صادر کنند. مقاومت باید در روح و جان یک ملت جاری باشد تا بتواند دم از فرهنگ و ادبیات این حوزه بزند.

داور کنگره شعر «سردار سربداران» تاکید کرد: سردار سلیمانی نیز در زمان ما نماد مقاومت بود. وی خود را سرباز می‌دانست و فراجناحی بود؛ او خود را وقف مقاومت و اسلام و ایران کرده بود و توصیه کرد بر سنگ مزارش تنها واژه سرباز شهید را حک کنند. روح سردار مقاوم بود و اندیشه‌ وی با مقاومت گره خورده است.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات و شعر فارسی مملو از جلوه‌های مقاومت است، ادامه داد: شعر فارسی از گذشته تا امروز ارجمند و در مقابله با دشمن بوده است. این دشمن گاه درونی بوده و در شعر عرفانی با نام‌های شیطان، خواست‌های دنیوی و نفس‌اماره معرفی شده یا دشمنی بیرونی و تهدید خارجی بوده است. در دوران معاصر نیز جنگ تحمیلی و سپس مقاومت و دفاع از حرم حضرت زینب (س) محل تجلی اشعار مقاومت شده و شهادت سردار سلیمانی توانسته خون تازه‌ای را بر شریان حیات ادبیات مقاومت تزریق کند.

این شاعر انقلاب اسلامی با اشاره به تاثیر سردار سلیمانی بر شعر و ادبیات فارسی گفت: شهادت سردار بیش از حیاتش در ادبیات معاصر جلوه‌گر و تاثیرگذار شد و بی‌تردید کراماتی که خداوند به وی بخشید و محب اقشار مختلف شد، نتیجه اخلاصش بود. از این‌ رو شاهد بودیم که در مراسم تشییع پیکر مقدس وی میلیون‌‌‌ها نفر حاضر شدند و مراسم یادبود بسیاری برای سردار سلیمانی نه تنها در ایران بلکه در سوریه، لبنان، یمن، هند و حتی کشورهای دیگر برگزار شد.

اسرافیلی در توضیح ولایت‌مداری سردار سلیمانی اظهار کرد: سردار سلیمانی مطیع محض رهبر و شاگرد امام خمینی (ره) بود و تفکری اندیشمند و آزاد داشت. سردار سلیمانی از اصحاب واقعی امام حسین (ع) در زمان معاصر بود و می‌توانیم وی را پیرو حقیقی مکتب این امام آزاده بدانیم.

داور یادواره شعر «سردار سربداران» با اشاره به استقبال خوب جوانان از این رویداد فرهنگی گفت: سطح آثار ارسالی به دبیرخانه خوب بود و نشان می‌داد آثار از دل برآمده‌اند. شاعرانی که از مقاومت می‌نویسند شاگرد مکتب امام حسین (ع) هستند و روح مقاومت در خون و جان آنها متجلی است.

وی در پایان گفت: برای غنای هرچه بیشتر شعر مقاومت لازم است، شاعران جوان این حوزه مطالعه عمیقی در تاریخ ادیان و نیز بررسی مقتل‌‌ها و اشعار عاشورایی داشته باشند. همچنین باید به کنکاش و مطالعه کافی در ادبیات کهن فارسی بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها