سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
دیدار اهالی چاپ با معاون امور فرهنگی ارشاد و مذاکره برای رفع مشکلات

رئیس هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران با اشاره به دیدار با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری مباحث آموزشی در حوزه چاپ و اعلام آمادگی معاونت برای رفع موانع و مشکلات صنعت چاپ در رایزنی با سایر وزارتخانه‌ها خبر داد.

حمید غفاری، رئیس هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دیدار اخیر هیات مدیره این تعاونی با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این دیدار در فضایی دوستانه برگزار و سابقه فعالیت و زمینه‌های کاری گسترده این تعاونی و نحوه خریداری اجناس و واردات تشریح شد.
 
وی ادامه داد: اعلام آمادگی برای بخشی از فعالیت‌های تعاونی که می‌تواند از سوی ارشاد حمایت شود نیز بخش دیگر این دیدار بود که معاون فرهنگی در این زمینه نگاه مثبتی داشت و برای حمایت مادی و معنوی قول مساعدت دادند.
 
غفاری با بیان اینکه تسهیل دریافت مجوزها و خدمات از سایر وزارتخانه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های جدی تعاونی بوده است، عنوان کرد: در این دیدار معاون فرهنگی اعلام کرد، با توجه به اینکه وزیر ارشاد ارتباط خوبی با سایر وزرا دارند،‌ برای رفع برخی موانع و مشکلات امکان انجام رایزنی‌ و تسهیل امور با این نهادها وجود دارد.
 
وي با بیان اینکه نکاتی درباره آموزش در صنعت چاپ نیز در این نشست‌ها عنوان شد، توضیح داد: ارتقای سطح کیفی آموزش در صنعت چاپ در قالب طرح‌های ملی و ارائه پیشنهاد با حضور کارشناسان بین‌المللی و جهانی با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز از جمله مباحثی بود که در این دیدارها بیان شد.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه قرار شد تشکیلات داخلی تقسیم‌بندی شوند و طرح‌ها و ایده‌های تعاونی به صورت مکتوب آماده و برای بررسی و اجرا به معاونت فرهنگی ارسال شود.
 
غفاری‌ همچنین درباره بحث پیشنهاد در اختیار قراردادن کاغذ دولتی به چاپخانه‌داران برای چاپ کتاب و مطبوعات نیز گفت: در این دیدار اعلام کردیم که وقتی قرار است کاغذ به کتاب و مطبوعات تبدیل شود، باید در چاپخانه چاپ شود. در این زمینه می‌توان ساز و کاری پیش‌بینی کرد که کاغذ مستقیم به دست چاپخانه‌دار برسد.
 
وی در این زمینه توضیح داد: می‌توان به نسبت ورق ماشین‌آلات، واحدهای صنفی که جواز کسب دارند یا چاپخانه‌هایی که به‌صورت تخصصی در حوزه کتاب و مطبوعات کار می‌کنند، تخصیص کاغذها انجام شود تا از مفسده احتمالی جلوگیری شود؛ زیرا کانال مصرف مشخص است.
 
غفاری با بیان اینکه آمادگی در میان چاپخانه‌ها برای اجرای این طرح وجود دارد، درباره مزایای این کار توضیح داد: با چنین اقدامی آمار چاپ کتاب واقعی می‌شود، آمارسازی‌ها کمتر می‌شود؛ همچنین وقتی کاغذ دولتی در اختیار چاپخانه‌ قرار مي‌گیرد، ناشر به چاپخانه مراجعه می‌کند و در این زمینه قیمت‌شکنی در میان صنف نیز از بین می‌رود.
 
تعاونی بازوی وزارت ارشاد در حوزه چاپ
غفاری در ادامه با اشاره به دیدار علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر از تعاونی چاپخانه‌داران نیز اشاره کرد و گفت: در این نشست بر ضرورت برگزاری جلسات مستمر با عنوان توسعه صنعت چاپ با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ با هدف بررسی موانع توسعه صنعت چاپ یا ارتقای صنعت چاپ تاکید شد.
 
وی افزود: در این زمینه نیز مدیرکل دفتر چاپ و نشر از تعاونی چاپخانه‌داران به‌عنوان یکی از بازوهای صنعت چاپ نام برد و ما نیز مشکلات و دغدغه‌های خود را به وی اعلام کردیم.
 
غفاری با بیان اینکه مشکلات مربوط به مالیات و تامین اجتماعی چاپخانه‌ها نیز در این دیدار عنوان شد، گفت: در این زمینه قرار شد اگر مشکلاتی در زمینه دریافت تسهیلات مالی و اعتباری وجود دارد نیز به وزارت ارشاد اعلام کنیم تا برای نوسازي و تجهيز ناوگان صنعت چاپ اقدام شود.
 
وی در پایان با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت تعاونی از 60 سال قبل تاکنون، گفت: نیمی از اعضای تعاونی، سهام‌دار هستند و کسانی هم که پروانه کسب ندارند یا سهامدار نیستند، از تعاونی خدمات دریافت می‌کنند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها