شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
«بازار کتاب هنری بنگاه» مأمنی برای تبادل نظر و گفت‌وگو

ریحان لعل گفت: رویدادهایی چون برگزاری «بازار کتاب هنری»، فضایی معتبر و در عین‌حال باز، همگانی و در دسترس برای گفت‌وگو و تبادل نظر فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سه دوره از برگزاری موفق «بازار کتابِ هنری بن‌گاه» می‌گذرد، این بازار در واقع نمایشگاهی در حوزه کتاب‌ها و آثار تخصصی هنر است که امسال برای چهارمین دوره برگزار خواهد شد.

در آستانه چهارمین دوره برگزاری، ریحان لعل، مدیر هنری این بازار درباره برگزاری بازار کتاب هنر و اهداف برگزاری آن گفت: در سال‌های اخیر تعداد بازارهای (نمایشگاه‌) کتاب هنری و همین‌طور مخاطبان آن‌ها به میزان قابل توجهی در شهرهای مختلف جهان افزایش یافته‌ است. دلایل این شکوفایی حفظ استقلال هنرمندان در این رویدادهاست که بدون پشتوانه نهادهای هنری، دولتی و‌ خصوصی و با بودجه کمی می‌توانند آثار خود را منتشر و برای نمایش و فروش ارائه کنند. علاوه بر این، این رویدادها فضایی معتبر و در عین‌حال باز، همگانی و در دسترس برای گفت‌وگو و تبادل نظر فراهم می‌کنند.
 
وی درباره حامیان این رویداد گفت: این رویداد که توسط «بن‌گاه» (ناشر مستقل و‌ هنرمندگردان) تاسیس شده‌است، هر سال با همکاری و حمایت دیگر نهادهای هنری، هنرمندان و دانشجویان و با بودجه‌ای محدود برگزار می‌شود. سه دوره اول این رویداد در استودیو/ دفتر نشر بن‌گاه برگزار شد و باتوجه به افزایش مخاطبان بازار (شرکت‌کننده‌ها، بازدید‌کننده‌ها و خریداران) نسبت‌به سال‌های گذشته در چهارمین دوره خود نیازمند فضایی با مساحت و امکانات بیشتر و عمومی‌تر است. «آوا پلت» (آوا سنتر) به عنوان حامی اصلی «چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه»، طبقه هشتم این مجموعه را به برگزاری این رویداد اختصاص داده‌ است.

حامیان دیگر چهارمین بازار؛ استودیوها، مجله‌ها و رسانه‌های فعال هنرهای تجسمی از جمله «استودیو تهران»، «زمینه»، «گالری اینفو»، «درز» و «پیوست» هستند.

ریحان لعل درباره مکان برگزاری این رویداد گفت: «بازار کتاب هنری بن‌گاه» رویدادی سالانه در زمینه انتشارات هنری است که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده و چهارمین دوره این رویداد در طبقه هشتم مجموعه «آوا پلت» (آوا سنتر)، از ۷ تا ۱۰ دی، ۱۲ ظهر تا ۸ شب برگزار می‌شود. بن‌گاه در این رویداد میزبان گفت‌وگو، کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری است و فضایی برای تعامل میان ناشران، هنرمندان و علاقه‌مندان کتاب‌ فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هنرمندان، ناشران هنری، گالری‌ها، طراحان و عرضه‌کنندگان‌ محصولات فرهنگی و استودیوهای چاپ و گرافیک با آثاری از جمله کتاب، کتاب هنرمند (Artist Book)، کتاب عکس (Photo Book)، مجله، چاپ‌های دستی، آثاری با نسخه‌های محدود از هنرمندان، محصولات فرهنگی و پروژه‌های تحقیقاتی و کیوریتوریال، در این رویداد شرکت می‌کنند.

مدیر هنری این رویداد با اشاره به بخش بین‌المللی این رویداد گفت: دو دوره اول این رویداد با حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی برگزار شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی به صورت مجازی و در بخش برنامه‌های بازار، ازجمله گفت‌وگو و سخنرانی شرکت‌ کردند.

وی افزود: در سال گذشته، همه‌گیری بیماری کرونا، محدودیت‌هایی در برگزاری این رویداد ایجاد کرد. از جمله محدودیت‌های مرتبط با تجمع که برخلاف روند متداول این رویدادها، شرکت‌کنندگان نمی‌توانستند در غرفه‌های خود برای نمایش و فروش آثار و همچنین تعامل با بازدیدکنندگان حضور داشته ‌باشند و آثار آن‌ها توسط تیم بازار ارائه ‌شد. همچنین «بازار کتاب هنری بن‌گاه» از سال گذشته میزبان برنامه جدیدی با عنوان «مطبوع» است. «مطبوع» کتاب یک یا چند هنرمند جوان است که هر سال با انتخاب و حمایت پرویز تناولی و توسط نشر بن‌گاه منتشر می‌شود.
 
چهارمین دوره «بازار کتاب هنری بن‌گاه» در طبقه هشتم مجموعه «آوا پلت» (آوا سنتر)، از ۷ تا ۱۰ دی و از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها