شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
تداوم فعالیت کتابفروشی با فروش غیرحضوری غیرممکن است

مدیر کتابفروشی «گزینگ» در مهاباد با بیان اینکه هفتە آخر سال و نیمە اول فروردین‌، از بهترین زمان‌ها برای فروش کتاب هستند که این فرصت با شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم همراه شدە، گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود، ضربه بزرگی به اقتصاد نشر و کتاب در کشور وارد خواهد شد.

فایق چیره، مدیر کتابفروشی «گزینگ» در مهاباد، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه در این کتابفروشی حدود  5 هزار عنوان کتاب در موضوعات اساسی ادبی، سیاسی، جامعه‌شناسی، تاریخی، فلسفی و کردی موجود است، درباره وضعیت این کتابفروشی در شرایط  فعلی گفت: قبل از شیوع کرونا، گرانی بیش از حد کتاب، سردرگمی ناشران در تعیین قیمت، نوسانات بازار، نبود کتابخوان و گرانی کتاب‌های بی‌کیفیت از مشکلات اصلی ما بود و الان هم تعطیلی کتابفروشی و بروز این بیماری، مشکلات را 10 برابر کرده است.

وی افزود: روزهای پایانی سال که همواره روزهای پُررونقی برای کتابفروشی‌ها بود، به رکود گذشت. ویروس کرونا همه صنف‌ها و شغل‌ها را گرفتار خود کرده است. کتابفروشی‌‌ها نیز ازجمله صنوفی هستند که روزهای کسادی را می‌گذرانند.

چیره بیان کرد: فروش کتاب چرخه‌ای است که از ناشر آغاز و به کتابفروشی و خریدار ختم می‌شود. می‌توان شکل خرید را تغییر داد اما طبیعتاً نمی‌توان با حذف یکی از اجزای چرخه به بقای آن امیدوار بود. طبیعی است که فروش غیرحضوری نیز سازوکار خود را دارد و در نهایت کتابفروشی‌ها و شرکت‌های پخش کتاب باید باز شوند تا چرخه فروش کتاب دوباره جریان پیدا کند.

مدیر کتابفروشی «گزینگ» در مهاباد گفت: وضعیت فروش و عرضە کتاب در این کتابفروشی قبل از بحران کرونا با بعد از شیوع آن که همزمان با تعطیلی بازار و بیرون نیامدن مردم از خانەها بوده، قابل مقایسه نیست و اگر روند فعلی ادامە داشتە باشد، توزیع و فروش کتاب به‌شدت تحت‌الشعاع وضعیت موجود قرار می‌گیرد و آسیب جدی می‌بیند.

چیره ادامه داد: برای مقابلە با وضعیت موجود الان ٢٠ روز است کە  فروش غیرحضوری را راه‌اندازی کرده‌ایم، ولی بە‌دلیل اینکه تجربە کافی در این زمینە نداشته‌ایم و زیرساخت لازم و کافی هم برای این حوزە وجود ندارد و همچنین این نکته که سیستم بازار، سنتی است؛ زیاد مورد استقبال واقع نشدە و بە‌احتمال قوی اگر شرایط بە حالت پیش از کرونا برگردد و عادی شود، این شیوه فروش را کنسل کنیم.

سقف درآمد در فروش غیرحضوری کتاب 20 درصد است
این کتابفروش مهابادی، با اشاره به اینکه هفتە آخر سال و نیمە اول فروردین بهترین زمان برای فروش کتاب است و متاسفانە امسال این ایام با شیوع کرونا و ماندن مردم در خانەها همراه شدە و اگر شرایط به همین منوال پیش برود در بهترین ماه سال ضربه بزرگی به اقتصاد نشر و کتاب در کشور وارد خواهد شد، ادامه داد: تعطیلی بازار روی فروش کتاب تاثیر 80 درصدی داشته است و باید به‌عنوان وضعیتی موقتی به فروش تلفنی و اینترنتی نگاه کرد و ادامه چنین وضعیتی در درازمدت ممکن نیست.

وی با بیان اینکه علیرغم برخی تسهیلات برای متقاضیان خرید اینترنتی مثل ارسال کتاب از طریق پیک رایگان در داخل شهر و همچنین راه‌اندازی سامانە فروش برای دیگر شهرها، از مشکلات جدی این حوزە است، اظهار کرد: بسیاری از همکاران کتابفروش، اجارە مکان‌ها و مغازەهایشان با مشکل مواجە شدە است. در چنین شرایطی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بە‌عنوان متولی حوزە فرهنگ و کتاب می‌تواند با اعطای وام‌های کم بهره و ایجاد تسهیلات از کتابفروشی‌ها حمایت کند و تا اندازەای از مشکلات موجود بکاهد.

چیره در ادامه راه برون رفت از این مشکل را حمایت دولت از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر از یک طرف و فعالیت نیروهای مردمی در کمیتەهای محلی و منطقەای جهت شناسایی و کمک بە افراد نیازمند، نیازسنجی آنان در تامین احتیاجاتشان و همچنین همکاری همە اقشار مردم در رعایت موازین بهداشتی عنوان کرد.


تاثیر لغو برگزاری نمایشگاه کتاب ارومیه بر دخل کتابفروشی‌ها
وی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی نمایشگاه کتاب ارومیه تاثیری روی فروش‌تان گذاشته است؟، گفت: هرچند نمایشگاه کتاب ارومیه که قرار بود در تاریخ ۱۱ تا ۱۵ اسفند برگزار شود، بنا بر اعلام مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تعطیل شد، اما این تعطیلی تاثیر زیادی در توزیع و فروش کتاب در مهاباد ندارد. اما خواه ناخواه روی توزیع کتاب در استان تاثیر داشتە و دارد.

این کتابفروش ادامه داد: برپایی نمایشگاه کتاب در استان بزرگترین اتفاق فرهنگی است که همه ساله هم به‌صورت نمایشگاه سراسری و نمایشگاه‌های فصلی در مرکز استان برگزار می‌شود و بی‌گمان تعطیلی آن بر روند کتاب و کتابخوانی تاثیر منفی دارد.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در شرایطی که در همه کشورها، کتاب‌فروشان شرایط سختی می‌گذرانند و مجبور به تعطیلی کار خود می‌شوند، مسئولان دولتی باید به این صنف توجه بیشتری داشته باشند تا بتوان از فرهنگ محافظت کرد. شیوع بیماری کرونا روزگار فروشندگان را در همه صنف‌ها دشوارتر از قبل کرده است. فرهنگ یکی از حوزه‌هایی است که در شرایط دشوار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و آسیب بیشتری می‌بیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها