دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مزینانی: تقویت دیپلماسی فرهنگی با پشتوانه ادبیات ایران در اولویت قرار بگیرد

محمدکاظم مزینانی، نویسنده گفت: به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌کنم به حوزه دیپلماسی فرهنگی با پشتوانه ادبیات ایران ورود پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز دوشنبه‌ (1 آذر 1395) با اهالی قلم و نشر در هتل انقلاب بیان کرد: «خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم». در این راستا «ایبنا» در نظر دارد ضمن بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست صنعت مهم و جامعه‌ساز نشر با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی از منظر کارشناسان حوزه‌های مختلف، به این مهم بپردازد.
 
محمدکاظم مزینانی، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» اظهار کرد: دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به عرصه دیپلماسی فرهنگی ورود پیدا کند؛ این اقدام، هزینه چندانی نیاز ندارد. پرسش من این است که چطور می‌شود برای موضوعی مانند انرژی هسته‌ای وقت، انرژی و هزینه صرف می‌شود، اما برای داستان و شعر ایرانی نه؟! پیشنهاد می‌کنم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دیپلماسی فرهنگی با پشتوانه ادبیات ایران ورود پیدا کند، چراکه افرادی که در دنیا وجود دارند تشنه داستان‌ها و ادبیات ایرانی هستند.  
 
وی اساسی‌ترین دغدغه نویسندگان را پایین بودن شمارگان کتاب‌ها دانست و گفت: سیاستگذاری در حوزه نشر باید به‌گونه‌ای باشد که شمارگان کتاب‌ها افزایش یابد؛ شمارگان خروجی بخش فرهنگی مملکت است، اما متأسفانه چندان تعریفی ندارد و در نتیجه ناشران و نویسندگان از این موضوع متضرر می‌شوند.
 
این نویسنده توضیح داد: دلیل پایین بودن شمارگان کتاب‌ها از یک طرف به فرهنگ عمومی و اقتصاد ملی برمی‌گردد و از طرف دیگر، علت پایین بودن شمارگان کتاب‌ها را می‌توان به ضعیف بودن رابطه میان مؤلفان، ناشران و احساس استغنا پیدا کردن به یکدیکر نسبت داد. نویسندگان با فراهم بودن فضای مجازی به راحتی می‌توانند کتاب‌هایشان را در دسترس مخاطبان‌ قرار دهند و از طرف دیگر، ناشران می‌توانند به راحتی و بدون هیچ‌گونه پیگیری قانونی از سوی دولت، بسیاری از کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های خارجی را چاپ کنند؛ این معضل باید بررسی و واکاوی شود.
 
مزینانی عنوان کرد: نویسندگان با شمارگان کم کتاب‌هایشان و با محدود شدن دایره مخاطبان‌شان دچار ناامیدی می‌شوند. در چنین شرایطی نویسندگان نه تنها مخاطب ندارند، بلکه بازدهی مالی بسیار اندکی نیز دارند. این معضل چرخه نشر را معیوب و خروجی غم‌انگیزی را نصیب این حوزه می‌کند.
 
وی ضعیف بودن رابطه میان نویسندگان، دولت و نهادهای صنفی را از دیگر معضلات این عرصه برشمرد و افزود: متأسفانه در بسیاری از جوایز حوزه کتاب، شاهدیم تعداد مشخصی از افراد اعم از نویسندگان و ناشران موفق به کسب عنوان برگزیده می‌شوند. هر سال اسامی این افراد در جوایز مختلف کتاب تکرار می‌شود! این در حالی است که بسیارند نویسندگان و آثاری که فاخر هستند اما مورد تخریب و تحقیر مسئولان ذیربط قرار می‌گیرند. تصور کنید در شرایطی که اقتصاد نشر مشکل دارد، وقوع چنین معضلاتی در این عرصه زمینه ناامیدی نویسندگان را فراهم خواهد کرد.
 
این نویسنده گفت: به بسیاری از نوقلمان، در این جوایز اجازه حتی مطرح شدن داده نمی‌شود و این در حالی است که آثار بسیاری از آن‌ها حرف‌های تازه‌ای دارند. بنابراین شایسته است دولت میدان را برای ورود این قشر از جامعه باز نگه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها