یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸
پويايي صنعت نشر با تكيه بر آموزش

رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در مراسم افتتاحيه دومين كارگاه تخصصي نشر با موضوع «مديريت موسسه انتشاراتي مدرن» گفت: امروز ناشران براي بهره‌مندي از نشر مدرن و پويا بايد وارد مباحث آموزشي شوند و با حركت به سمت جلو، بتوانند در عرصه‌هاي جهاني با ناشران ديگر رقابت كنند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين مراسم با حضور سه تن از مدرسان آلماني بخش آموزش نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت و جمعي از مديران موسسه هاي انتشاراتي در سالن اجتماعات انتشارات تيمورزاده برگزار شد. نادر قدياني با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: اميدواريم با پويايي و جديت دست‌اندركاران بخش‌هاي مختلف اتحاديه، در آينده‌اي نه چندان دور كلاس‌هاي تخصصي آموزش نشر نيز برگزار شود.

وي افزود: صنعت نشر با مسايل پيچيده‌اي سر و كار دارد و هر روز به سمت تخصصي شدن حركت مي‌كند كه اگر ناشران خود را با اين تغييرات هماهنگ نكنند، در عرصه‌هاي رقابتي عقب مي‌مانند.

در ادامه اين مراسم، رييس كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نيز در سخناني با اشاره به ضرورت آموزش در ميان دست‌اندركاران نشر كشور اظهار داشت: توجه به آموزش و تمركز بر نيروي انساني به عنوان يكي از عناصر و مولفه‌هاي توسعه در حوزه مديريت نشر به شمار مي‌آيد.

فتح‌الله فروغي ادامه داد: آموزش نيروهاي شاغل در نشر شامل مديران و كارشناسان ارشد در اولويت كاري دست‌‌اندركاران و فعالان اتحاديه قرار دارد.

وي با اشاره به برخي از مباحث اين كارگاه سه روزه عنوان كرد: توليد و عرضه محصولات فرهنگي مانند كتاب، از جمله اموري اند كه نيازمند يك مديريت دانش‌محور و آموزش‌هاي گام به گام حرفه‌اي اند.

فروغي با بيان اين كه مديريت نشر در كشور ما اغلب تجربي است، يادآور شد: با توجه به اين كه عرصه مديريت نشر بر پايه تجربه استوار است و كمتر جنبه‌هاي آكادميك بر كفه تجربه غلبه يافته‌اند، اتحاديه در تلاش است تا آموزش‌ها را هدفمند سازد.

وي تصريح كرد: سال گذشته جمعي از مديران موسسه هاي انتشاراتي حضور در اين كارگاه را تجربه كردند كه خوشبختانه استقبال ناشران، مقدمات برگزاري دومين دوره اين كارگاه را فراهم كرد.

همچنين «ولفگانگ فرشل» مدير انتشارات «آلبرشت كناوس» نيز در سخناني به صنعت نشر كتاب در كشور آلمان اشاره كرد و گفت: اين كارگاه فرصت بسيار خوبي براي تبادل تجربيات دو كشور در حوزه چاپ و نشر كتاب است.

وي افزود: در سفري كه به شهرهاي مختلف ايران داشتم، متوجه شدم كه حرفه انتشاراتي يكي از قديمي‌ترين و باسابقه‌ترين مشاغل ايراني است كه سابقه درخشان و موفقي را در كارنامه خود ثبت كرده‌ است.

فرشل با اشاره به حجم معاملات بازار كتاب آلمان گفت: در ازاي  انتشار 93 هزار عنوان كتاب جديد، حجم معاملات اين كشور در سال 2009، حدود 9 و هشت ميليارد يورو بوده است.

وي تصريح كرد: بيش از 2800  موسسه انتشاراتي در آلمان مشغول فعاليت‌اند و حدود 20 هزار نفر كارمند را زير پوشش فعاليت‌هاي خود قرار داده‌اند.

فرشل در ادامه به فهرست بزرگترين گروه‌هاي انتشاراتي آلمان اشاره كرد و يادآور شد: ناشراني مانند «شپرينگر»، «كلت»،‌ «كورنلسن»، «رندوم هاوس»،‌ «وسترمن»، «هاوفه»، «وكا» و «مايردومونت» در اين فهرست باگردش مالي حداكثر 569 ميليون يورو و حداقل 175 ميليون يورو قرار دارند.

وي همچنين با اشاره به سه گروه صنعتي عمده بازار نشر آلمان، اظهار داشت: موسسات انتشاراتي مانند «رندوم هاوس» با دربرگيري 42 بنگاه انتشاراتي و «هولتس برينك» و «بونيه» بخش عمده بازار نشر آلمان را در اختيار دارند.

فرشل درباره فعاليت اين سه گروه عنوان كرد: اين سه گروه صنعتي، در سه سال اخير بنگاه‌هاي انتشاراتي بسياري را خريداري كرده ‌اند و شبيه اين روند تمركز نيز بين بنگاه‌هاي انتشاراتي علمي نيز با جهت‌گيري بين‌المللي روي داده است.

مدير انتشارات «آلبرشت كناوس» درباره دلايل تمركز اين ناشران بر اين‌گونه شيوه فعاليت‌ توضيح داد: بنگاه‌هاي انتشاراتي خصوصي كه درباره يك شخصيت ناشر كاريزماتيك ساخته‌ شده‌اند، گذار از بازار عرضه كننده به بازار مصرف كننده‌ را سپري نكرده‌اند و به دليل راهبرد برنامه‌ريزي‌ و مديريتي نادرست در اين مسير قرار ندارند.

به گفته فرشل، برخورداري از سرمايه اندك در برابر ريسك زياد و مخارج هنگفت، پيش‌پرداخت به نويسندگان، تخفيف‌ به كتابفروشان عمده و زنجيره‌اي و مخارج عمومي بالا، از ديگر دلايل تمركز ناشران به شمار مي‌آيند.

اين كارگاه با موضوع هايي نظير بازار كتاب آلمان، راهكارهاي هدايت موسسه مدرن، پژوهش در بازار و برنامه‌ريزي، بازاريابي و روابط‌ عمومي در روزهاي نهم، دهم و يازدهم آبان ماه امسال برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها