دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
جشنواره ملی داستان و شعر بچه‌های مسجد برگزار می‌شود

ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد همزمان با اجرای طرح ملی « فهما» ویژه کانون‌های مساجد کشور، جشنواره ملی داستان و شعر بچه‌های مسجد را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، وبینار آموزشی توجیهی جشنواره ملی داستان و شعر بچه‌های مسجد با عنوان «رواق قلم» با حضور حجت‌‎الاسلام مظفر سالاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد و نویسنده برتر کشوری به میزبانی یزد برگزار شد.

حجت‌‎الاسلام سالاری در این نشست گفت: هدف ما تحقق راهبردهای رهبری در زمینه ادبیات و داستان است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بیان می‌کنند که دو رسانه شعر و داستان حالت سرگرمی ‌نداشته باشد و تشریفاتی نباشد و بایستی به رسانه‌ای تبدیل شوند که به رسالت خود عمل کنند.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد بیان کرد: امیدواریم بتوانیم این راهبردهای مشخص را در کانون‌های مساجد داشته باشیم و تاکتیک‌ها را نیز دنبال کنیم تا به این رهنمودها برسیم.

وی گفت: الان داستان در جهان از سلاح های اتمی‌ و بیولوژیک اهمیت بیشتری دارد و یک داستان می‌تواند زندگی انسانی را متحول کند.

حجت‌‎الاسلام سالاری گفت: شخصیت حضرت آقا به عنوان شخصیتی جهانی است که از دیگر رهبران متمایز هستند که یکی از دلایل آن شخصیت ادبی ایشان است که به عنوان انسان‌شناس بزرگ شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به این که یک‌سوم قرآن کریم ما سرگذشت‌ها و قصص است تاکید کرد: وقتی خداوند می‌خواهد با انسان حرف بزند از داستان استفاده می‌کند.

مدیر ستادهماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: ما از شعرای ملی خود داستان‌پردازان بزرگی مانند فردوسی، نظامی‌ و سعدی داریم که نشان از اهمیت داستان در زندگی ما است.

وی گفت: داستان در نهاد انسان است و علاقه ذاتی و فطری به داستان دارد و امروز نیز اگر این بزرگواران بودند از رسانه و داستان استفاده می‌کردند.

حجت‌‎الاسلام سالاری گفت: حضرت آقا صحبت‌هایی در مورد داستان و رمان دارند که نشان از اهمیت این حوزه است.

وی افزود: اگر رمانی تولید می‌شود، تنها از سر ذوق نیست؛ بلکه بسیار سازنده و مفید است و ما به امید روزی هستیم که یکی از مطالبات رهبری را جامه عمل بپوشانیم و کانون‌های مساجد بتوانند داستان‌نویسان خوبی را تربیت کنند تا نیازهای جامعه را در داستان‌ها منعکس کنند.

این نویسنده برتر کشوری با اشاره به بی‌برنامگی در ارائه ترجمه‌ها در کشور گفت: متاسفانه سیل لجام گسیخته ترجمه، نفس ما را بریده که خودگسستگی فرهنگی برای ما بوجود آورده است.

وی گفت: امروز برخی جوانان ما نسبت با فرهنگ اسلامی‌ایرانی ما تناسبی ندارند که مایه تاسف است و اگر بتوانیم داستان‌های وطنی خوبی تولید کنیم شاید بتوانیم در حد وظیفه خود عمل کنیم.

حجت‌‎الاسلام سالاری گفت: من در آرزوی روزی هستم که ستاد کانون‌های مساجد بتواند روزی 100 داستان‌نویس دست‌پروده خود را به دیدار رهبری ببرند و آثارخود را به رهبری عرضه کنند.

حسن قهرمانی مدیردفترهنری ادبی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور نیز در این مراسم گفت: رواق قلم به منظور استفاده از ظرفیت هنرمندان است و هدف از آن ورود قشر خاکستری جامعه به بحث بچه‌های مسجد است تا از این طریق بتوانیم به هنر مساجد کشور پروبال دهیم.

وی افزود: در خارج از کانون‌ها هنرمندان ارزشی داریم که این جشنواره می‌تواند این هنرمندان را جذب کرده و به نوعی ظرفیتی برای استفاده بهینه از آنها می‌شود.

قهرمانی با اشاره به بخش های مختلف رواق قلم گفت: ما در این رواق بخش آزاد را معرفی کرده‌ایم تا بتوانیم هنرمندان را بدون این که عضو کانون شوند، با فضای کانون‌ها آشنا کنیم و با استقبال از آنها از هنرشان بهره‌مند شویم.

وی گفت: ما باید افرادی که تخصص‌های هنری دارند را جذب کنیم و این جوامع در حال رویش را با پایه‌های محکم حمایت کنیم تا به هدف‌گذاری در بخش هنر بچه‌های مسجد برسیم.

عالیه مهرابی، از شاعران برجسته یزدی نیز در نشست گفت: نخستین جشنواره ملی بچه‌های مسجد با عنوان « رواق قلم» رویداد مبارکی است که در سطح مساجد به عنوان ظرفیت فرهنگی و بازگشت کارکردهای مساجد است.

وی افزود: ورود به ساحت هنر به عنوان ابزار زیبا و در جهت جذب اعضا بسیار موثرخواهد بود که این جشنواره نیز همین هدف را دنبال می‌کند.

دبیر اجرایی جشنواره در بخش شعر گفت: این رویداد در سه بخش موضوعی آیه‌های قرآن، آزاد با موضوعات اخلاقی و انسانی و همچنین بخش روستایی وعشایری اجرا می‌شود که در بخش آیه‌های قرآن ده آیه انتخاب شده است که علاقمندان برداشت‌های شاعران را ارائه می‌کنند.

وی گفت: در بخش روستایی و عشایری اشعار با محوریت روستا و عشایر پذیرفته می‌شود و در دو بخش سنی نوجوانان و بزرگسالان نیز ارسال آثار صورت می‌گیرد.

مهرابی گفت: زبان شعر زبان رسا و موثر در تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است و در این راستا امیدواریم اولین جشنواره ملی داستان باعث جذب بچه‌های مسجد شود و طراوت و رونق را در مساجد احیا کند.

وی افزود: در تمامی ‌قالب‌های شعری ما پذیرای اشعار هستیم و هر فردی می‌تواند با سه اثر در این جشنواره شرکت کند.

دبیر اجرایی جشنواره در بخش شعر گفت: آنچه در حوزه داوری آثار مورد توجه قرار می‌گیرد، خلاقیت، نوآوری، زبان شعر و اندیشه‌پروری و نوآوری فرمی ‌است.

مهرابی گفت: امیدواریم آثار منتخب در مجلدی فاخر به چاپ برسد و این امر به عنوان دستاورد مهمی ‌از سوی کانون‌های مساجد به رهبر انقلاب تقدیم شود.

در ادامه این نشست نیز علی زباندان و محسن منشی زاده به عنوان مسئولان اجرایی این جشنواره مطالبی را ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط