شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
رغبتی به کتاب و کتابخوانی در بین مردم دیده نمی‌شود

آیت‌الله کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع)، گفت: ایران که پیشتاز علم و دانش و عالم‌پروری بوده، به جایی رسیده است که رغبتی به کتاب و کتابخوانی در بین مردمان آن دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس امروز شنبه اول آبان ماه 1400 با آیت‌الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس شاهچراغ دیدار و گفتگو کرد.
 
در این نشست روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن تبریک ایام هفته وحدت به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت و گفت: در استان فارس 245 کتابخانه نهادی و مشارکتی در حال فعالیت هستند که از این تعداد 50 کتابخانه روستایی هستند و به عنوان تنها پایگاه فرهنگی تمام خدماتی که کتابخانه‌های شهری ارائه می‌دهند در روستا ارائه می‌شود.
 
وی ضمن اشاره به رسالت کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی با آگاهی‌رسانی، کمک به آموزش مادام‌العمر و پرکردن اوقات فراغت مردم به رسالت خود عمل می‌کنند.
 
منوچهری ادامه داد: بیش از 40 میلیون منبع در کتابخانه‌ها و بیش 125 میلیون رکورد در پایگاه «مگاپیپر» در اختیار مردم است که هر فرد می‌تواند با عضویت در یک کتابخانه از این منابع استفاده کند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن اشاره به برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 11 و 700 رویداد کوچک و بزرگ فرهنگی در کل کشور انجام شده است که سرآمد همه آن‌ها جشنواره کتابخوانی رضوی است.
 
منوچهری ضمن اشاره به روند جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: از دوره ششم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی برگزاری جشنواره شد، روند رو به رشدی داشته است به طوری که در سال گذشته بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر در کشور و بیش از 87 هزار نفر در استان فارس از این رویداد استقبال کردند که برای یک جشنواره کتابخوانی با موضوع مذهبی بی‌نظیر است.

منوچهری ضمن اشاره به خدمات کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: خدمات کتابخانه‌های عمومی شامل همه مردم می‌شود و یکی از مواردی که در سال‌های اخیر به آن بیشتر توجه شده است گروه‌های خاص هم‌چون نابینایان، ناشنوایان، نوسوادان، زندانیان و ... است که سعی شده است در کتابخانه‌های عمومی به این افراد هم توجه ویژه شود.
 
آیت‌الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) نیز در این نشست ضمن اشاره به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی به ویژه در دین اسلام عنوان کرد: بحث فرهنگ بسیار جدی و مهم است و هر چقدر بخواهیم درباره کتاب صحبت کنیم، کم گفته‌ایم. در باب اهمیت کتاب همین بس که معجزه دین اسلام کتاب است و اهل بیت همواره مسلمانان را نسبت به فراگیری علم و معرفت فراخوانده‌اند. عرصه اصلی فرهنگی جامعه بشری کتاب است و هیچ‌گاه از محوریت خود خارج نمی‌شود.
 
وی ضمن اشاره به تاریخچه جایگاه علم و دانش در ایران عنوان کرد: ایران در گذشته از مراکز اصلی فکر و علم و اندیشه بوده است. به ویژه بعد از اسلام جامعه بشری رشد علم را مدیون و مرهون متفکران ایرانی است. اولین دانشگاه‌های مدرن دنیا نظامیه‌ها بودند که خواجه نظام‌الملک طوسی در قرن چهارم بنیان‌گذار آن بود و بعدها اروپائیان در قرن 12 با الگوگیری از آن نظام دانشگاهی خود را پایه‌گذاری کردند.
 
تولیت آستان مقدس شاهچراغ ادامه داد: با وجود این سابقه درخشان متاسفانه به تدریج از کتاب فاصله گرفتیم. سرزمین ایران که پیشتاز علم و دانش و عالم‌پروری بوده است، به جایی رسیده است که رغبتی به کتاب و کتابخوانی در بین مردمان آن دیده نمی‌شود.
 
آیت‌الله کلانتری ضمن اشاره به اقدامات خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌ها یک متولی خوب برای امر کتاب و کتابخوانی و فرهنگ‌سازی آن است. این نهاد باید بیش از پیش تقویت شود تا بتواند با انجام کار تخصصی در حوزه کتاب بر رونق و ترویج فرهنگ کتابخوانی گام بردارد. اگر بخواهیم فرهنگ تغییر کند باید این نهاد تقویت شود و برای رسیدن به این هدف بزرگ این امر واجب است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که تمام ایرانیان فرهنگ مطالعه در آنها نهادینه شود و لازمه آن سرمایه‌گذاری روی کودکان و نوجوانان است. هم‌چنین برای انجام برنامه‌های فرهنگی و ترویجی اعلام آمادگی کرد.
 
در حاشیه این نشست روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن زیارت آستان مقدس شاهچراغ از کتابخانه، مرکز پژوهش‌ها و موزه آستان دیدار و راه‌های همکاری بیشتر با این مجموعه را بررسی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها