جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
دستاورد سفر هیات دولت به استان فارس در حوزه فرهنگ چه بود؟

در سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان فارس در حوزه فرهنگ مصوبات و قول‌هایی به تصویب رسید و از سند فرهنگی این استان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، پنجشنبه 22 مهرماه 1400 در جریان سفر حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی و وزرا از جمله محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح‌ها و مصوباتی در این سفر یک روزه مطرح شد.
 
تالار مرکزی شیراز تا سال ۱۴۰۳ آماده است
در جریان بازدید از پروژه تالار مرکزی شیراز و محور عرفان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در حوزه فرهنگ و هنر از آنجایی که فارس استانی فرهنگی و هنری است، مصوبات مختلفی در نظر گرفته شده از جمله تکمیل تالار مرکزی شیراز با اعتباری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان. این پروژه در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این پروژه سه ساله و ‌از محل اعتبارات ملی و در پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد، که پیگیری‌های لازم برای این مهم و تخصیص‌های سالانه انجام خواهد شد.
 

به گفته اسماعیلی، در حوزه فرهنگ و ارشاد با مطالباتی از سوی حافظ‌پژوهان و اهالی فرهنگ شیراز برای ساخت مرکز حافظ‌‌ شناسی مواجه بودیم که این وعده به اهالی شیراز داده می‌شود که این کار از محل منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و حدود ۲۵ میلیارد تومان برای ساخت این مرکز تخصیص یافت و تا پایان دولت سیزدهم هم تالار مرکزی شیراز و هم مرکز حافظ شناسی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی افزود: پروژه‌های دیگری نیز به تصویب رسیده که هم در حوزه فرهنگ و هنر استان و هم در سایر حوزه‌ها شکوفایی بیشتری حاصل شود.
 
این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه شورای اداری استان در جمع خبرنگاران گفت: دولت مردمی رویکرد خود را بر حضور مستقیم در میان مردم و شنیدن حرف‌های آن‌ها قرار داده است. این رویکرد باعث شده امیدواری‌هایی در سطح کشور ایجاد شود که مردم می‌توانند حرف‌هایشان را به رئیس جمهور مطرح کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبات سفر هیات دولت برای فارس نیز گفت: جلساتی در شهرستان‌ها برای توسعه و عمران استان برگزار کردیم که تعداد ۱۰۰ مصوبه برای استان در دولت آماده است که البته فرآیند طولانی‌تر طی شده تا به این ۱۰۰ مصوبه رسیده‌ایم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین روز پنجشنبه به شهرستان‌های پاسارگاد و ارسنجان فارس سفر و مسائل این شهرستان‌ها را به نمایندگی از رئیس‌جمهوری بررسی کرد.
 
اسماعیلی با حضور در شهرستان پاسارگاد، وعده داد که به نیم قرن بلاتکلیفی موزه مردم شناسی این شهرستان پایان داده و زمینه تامین اعتبار تکمیل آن را دنبال کند.
 
وی به عنوان نماینده رئیس جمهوری به شهرستان پاسارگاد سفر کرده بود، ضمن بازدید از موزه پاسارگاد در جریان مشکلات این پروژه ۵۰ ساله قرار گرفت و در خصوص رفع این مشکلات و تامین اعتبار تکمیل آن طی ۲ سال آینده قول مساعدت داد.
 

رونمایی از سند مهندسی فرهنگی فارس با حضور رئیس جمهور

در ادامه برنامه‌های سفر رئیس جمهور به شیراز و وزرا، با حضور حجت‌الاسلام رییسی از سند فرهنگی استان فارس به عنوان برشی از نقشه مهندسی فرهنگی کشور رونمایی شد.
 
نماینده ولی‌فقیه در فارس شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه در آیین رونمایی از سند فرهنگی فارس که در حاشیه جلسه شورای اداری استان فارس انجام شد، این سند را حاصل همفکری ۲۵۰۰ نفر از فرهیختگان عنوان کرد.
 
آیت‌الله لطف الله دژکام گفت: خلاصه این سند متکی بر اصل تقواست و ما باید تلاش کنیم تا تقوا در جامعه رواج پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه در سفر یک روزه ریاست جمهوری به استان، در حوزه مطالبات، مشکلات و ظرفیت‌ها مورد توجه قرار گرفت، عنوان کرد: اختصاص ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به فارس برای تامین برخی از نیازها و انجام هزینه کرده است که در این سفر به استان فارس اختصاص داده شد.


اولویت دولت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
در پایان این سفر رئیس جمهور در نشستی خبری با اشاره به سازوکار سفرهای استانی دولت سیزدهم گفت:‌ قبل از سفر، بررسی‌های کارشناسی برای شناسایی مشکلات استان با مشورت با کارشناسان، نمایندگان، مردم و مسئولان استان و احصای نیازهای استان انجام شد.

وی ادامه داد:‌ یکی از موارد مورد تاکید، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف است که بخشی از بودجه در آنها هزینه شده و باید تکمیل شوند؛‌ اولویت ما تکمیل این پروژه‌ها است.

رئیس جمهور گفت:‌ در جریان بررسی‌ها ۱۰۰ طرح پس از بررسی به تایید نهایی رسید و حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و اجرای آنها در این سفر تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ معاونت اجرایی ریاست جمهوری مسئول پیگیری تحقق این مصوبات خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها