سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
رئیس مجلس شورای اسلامی نمایشگاه کتاب استان قم را افتتاح می‌کند

مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم پنجشنبه 12دیماه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه های قم واقع در خاکفرج برگزار می‌شود.

به گزراش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم و سومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک با حضور سیدموسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم، روح‌الله کریمی رئیس اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدجواد محرابی معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا به آمار و ارقام سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه با آمار ارائه شده توسط مرکز آمار کشور و سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استان قم در زمینه سرانه مطالعه کشور رتبه نخست را دارد.
 
وی اضافه کرد: در شورای فرهنگ عمومی استان گزارشی را بر اساس یک پژوهش کشوری ارائه کردیم که یکی از مهمترین شاخص‌های آن پژوهش در زمینه فرهنگ عمومی استان قم سرانه مطالعه این استان بود.
 
رتبه نخست استان قم در زمینه سرانه مطالعه کشور
حسینی کاشانی تصریح کرد: خروجی‌ها نشان می‌دهد سرانه مطالعه کل کشور یک ساعت و نیم در هفته و 13 دقیقه در روز است که استان قم با احتساب میانگین 15 دقیقه در روز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
 
وی دلائل این امر را عوامل مختلفی ارزیابی کرد و افزود: وجود مراکز متعدد دانشگاهی، حوزه علمیه قم، موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و فرهنگی از جمله عواملی است که سرانه مطالعه قم را نسبت به استان‌های دیگر ارتقا داده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، برپایی نمایشگاه‌های استانی را جزء سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و یادآور شد: برپایی نمایشگاه‌های استانی علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی حمایت موثری از حوزه چاپ و نشر را به دنبال دارد. از طرفی علاقه‌مندان می‌توانند در کمترین زمان با تازه‌های نشر آشنا شوند و در جریان آخرین دست آوردهای حوزه نشر و کتاب قرار بگیرند.
 
وی گفت: در آخرین ارزیابی‌های انجام شده، مردم به ترتیب از کتاب‌هایی با موضوع رمان و داستان، کتاب‌های حوزه دین و در نهایت کتاب‌های تخصصی و روانشناسی استقبال می‌کنند. با توجه به جایگاه قم در بخش تولید کتاب‌های دینی که رتبه نخست را در کشور دارد و اولویت دوم مردم در مراجعه به نمایشگاه‌ها، نمایشگاه استان قم جایگاه ویژه ای برای مخاطبان دارد.
 
این مقام مسئول به دو اولویت مهم در برپایی نمایشگاه کتاب استان قم اشاره کرد و گفت: حضور ناشران مطرح کشور و اهتمام به برگزاری نمایشگاه کودک و نوجوان از جمله اولویت‌های مهم ما بوده است.
 
وی از جمله دغدغه‌های مسئولین برگزاری نمایشگاه را عدم فضای مناسب برای این رویداد فرهنگی ارزیابی کرد و افزود: هر سال نمایشگاه کتاب را در یک مکان برگزار می‌کنیم. هیچ کدام از این مکان‌ها فضای مناسب نمایشگاهی ندارند. اگر امکان زیرساختی بهتری فراهم می‌شد قطعا با استقبال دو سه برابری ناشران مواجه خواهیم بود.
 
حسینی کاشانی بیان کرد: استاندار قم در چند روز اخیر قول مساعد افتتاح مرکز نمایشگاه‌های استان را در سال آینده داده‌اند که امیدواریم با بهره برداری از مرکز نمایشگاه‌های استان قم این دغدغه مرتفع شود.
 
  

تخصیص 500 میلیون تومان اعتبار یارانه‌ای برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب قم
در ادامه این نشست خبری حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری نمایشگاه کتاب استان قم گفت: برنامه افتتاح نمایشگاه روز پنجشنبه ساعت 17:30 دقیقه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های قم واقع در خاکفرج برگزار می‌شود.
 
وی افزود: بازید عمومی از روز جمعه 13 دی ماه خواهد بود و علاقه‌مندان هر روز از ساعت 15 الی 22 می توانند از نمایشگاه بازدید به عمل آورند.
 
خرمی استقبال ناشران از نمایشگاه کتاب قم را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: بالغ بر 570 ناشر برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کردند اما به سبب کمبود زیرساخت‌ها از 341 ناشر برای حضور در نمایشگاه دعوت نمودیم.
 
وی گفت: این تعداد ناشر در 240 غرفه و در دو سالن مجزا ساماندهی شده اند و بالغ بر 90 هزار عنوان کتاب را عرضه می‌کنند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم به موضوعات ارائه شده و برنامه‌های جانبی هم گریزی زد و گفت: کتاب‌هایی با موضوعات دینی، حوزوی، ادبیات، تاریخ، فلسفه، هنر، پزشکی، دانشگاهی، کشاورزی و کودک و نوجوان در نمایشگاه از سوی ناشران عرضه می‌شود و در حاشیه نمایشگاه نشست‌های تخصصی در رابطه با کودک و نوجوان هم خواهیم داشت.
 
وی افزود: برای کمک و تسهیل خرید کتاب از سوی مردم با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم 500 میلیون تومان بن کارت خرید با عاملیت بانک شهر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که با احتساب تخفیف 10 درصدی ناشران جمعا 30 درصد تخفیف برای علاقه مندان محسوب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها