پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
تعطیلات آخر هفته چه کتابی بخوانیم؟

کودکان در تعطیلات آخر هفته می‌توانند، مجموعه «کتاب‌های کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ» را بخوانند و ضمن خواندن داستانی خیال‌انگیز با زندگی و آثار نقاشان معروف دنیا آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این‌بار برای مطالعه آخر هفته قصد داریم کتاب‌هایی را به کودکان پیشنهاد دهیم تا علاوه بر سرگرمی و خواندن یک داستان جذاب به اطلاعات عمومی آن‌ها هم افزوده شود. مجموعه «کتاب‌های کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ» از آثار خاصی محسوب می‌شوند که هرکدام با الهام از نقاشی‌های یکی از نقاشان بزرگ و مشهور جهان نوشته شده‌اند و سبب آشنایی بیشتر مخاطبان با زندگی، آثار و فعالیت‌های نقاشان معروفی مانند پابلو پیکاسو، لئوناردو داوینچی، کلودمونه و پیتر بروگل پدر شده و درک بصری کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهد.
 
 

«پرنده در زمستان» با الهام از از نقاشی‌های پیتر بروگل
«پرنده در زمستان» عنوان کتابی است که ایلن کریلیس آن را برای کودکان با الهام از تابلوی «شکارچیان در برف» از نقاشی‌های پیتر بروگل پدر نوشته و با تصویرگری استفان ژیرل و ترجمه زهره هدایتی بیدهندی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 
پیتر بروگل، نقاش بود و بیشتر زندگی‌اش را در کشوری گذراند که امروز بلژیک نام دارد. پسرش هم نقاشی نامدار بود به همین دلیل همیشه بعد از نام پیتر بروگل، کلمه «پدر» گذاشته می‌شود. بروگل پیش از آنکه نقاش شود، شاگرد هنرمندی دیگر به نام پیتر کوکه‌فان ایلست بود. او اغلب طرح‌های کنده‌کاری یا کارهای چاپی فان ایلست را می‌کشید. موضوع بسیاری از آثار او زندگی ساده و روزمره اهالی روستاهاست. او صحنه‌های عروسی و مراسم سنتی یا جشن‌های مذهبی را به تصویر کشیده است.
ایلن کریلیس در این کتاب داستان پسربچه هشت‌ساله‌ای به نام «میکن» را بیان می‌کند که علی‌رغم سن کمش باید در مهمان‌خانه به مادرش کمک کند و هرچه او می‌گوید، انجام دهد. یک روز میکن در لابه‌لای برف‌ها پرنده کوچکی را پیدا می‌کند که یکی از بال‌هایش از سوی شکارچیان آسیب دیده و او تصمیم می‌گیرد از پرنده مواظبت کند تا زخمش بهبود یابد ولی چون نمی‌تواند پرنده را به مهمانخانه که محل رفت و آمد شکارچیان است، ببرد آن را در آسیاب قدیمی پنهان می‌کند.
 
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «پرنده در زمستان» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 150 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«ماشین‌های عجیب و غریب برای جورج گوسفنده» با الهام از آثار لئوناردو داوینچی
کتاب بعدی «ماشین‌های عجیب و غریب برای جورج گوسفنده» نام دارد که ژرالدین اِلشنِر آن را با الهام از آثار لئوناردو داوینچی نوشته است. این کتاب با تصویرگری رمی سایار و ترجمه زهره هدایتی بیدهندی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 
لئوناردو داوینچی در 15 آوریل 1452 به دنیا آمد و در روستا بزرگ شد. عاشق طبیعت بود و چون خوب نقاشی می‌کشید وقتی 17 ساله شد به کارگاه وروکیوی نقاش در فلورانس رفت. با ذوق و استعداد بود و به سرعت یاد می‌گرفت و خیلی زود از استادش هم بهتر نقاشی می‌کشید. در طول زندگی‌اش به حضور بسیاری از شخصیت‌های بزرگ فراخوانده شد. تابلوی «مونالیزا» مشهورترین نقاشی ماندگار در تارخ است و روستای او هم به نام این نابغه بی‌بدیل رنسانس ایتالیا پیوند خورده است. دفترچه‌های لئوناردو مملو از یادداشت‌ةا، محتسبات ریاضی و طرح‌هایی بود که بسیار جلوتر از زمان خود او بودند و فهرست اختراعات بسیار بلندی مانند نخستین ماشین، قایق پدالی، تانک نظامی و ماشین پرنده دارد.
 
ژرادلین الشنر در این کتاب با الهام از این فهرست و محوریت قرار دادن ماشین پرنده، داستان گوسفندی به نام «جورج» را بیان می‌کند که در زمان بارش باران برایش مشکلاتی پیش می‌آید و لئوناردو در پی راهی برای کمک به اوست.
 
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «ماشین‌های عجیب و غریب برای جورج گوسفنده» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 150 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«قورباغه کجاست؟» باالهام از نقاشی‌های کلودمونه
در کتاب بعدی این فهرست با عنوان «قورباغه کجاست؟» از نقاشی‌های کلودمونه الهام گرفته شده است. ژرالدین اِلشنِر در این کتاب داستان قورباغه‌ کوچکی به نام «آنتوانت» را بیان می‌کند که وقتی در برکه مشغول بازی است مردی را کنار برکه می‌بیند و از ترس در آب می‌جهد اما بعد متوجه می‌شود که او نقاشی مشهور است و از گل‌ها و گیاهان نقاشی می‌کشد و قورباغه که فکر می‌کند از گل‌ها و گیاهان قشنگ‌تر است در پی راهی است تا نقاش معروف تصویری از او بکشد. اما وقتی کلودمونه تصویری از قورباغه می‌کشد اتفاقی می‌افتد که باعث ناپدید شدن آنتوانت می‌شود.
 
باغ و برکه از موضوعات مورد علاقه کلودمونه، نقاش فرانسوی است و بیش از 300 تابلو با این موضع دارد و می‌خواسته در این تابلوها اثر نور بر نیلوفرهای آبی را همان‌طور که می‌دیده، بکشد. تابلوهای مونه در بعشی از موزه‌های مهم دنیا مانند موزه اورسه و موزه مارموتان در پاریس، موزه هنرهای مدرن نیویوک، گالری تیت در لندن و موزه هرمیتاژ در سن‌پترزبورگ قابل مشاهده است. ژرالدین اِلشنِر این موضوع را سوژه داستانش قرار داده است و به نوعی با این داستان به طور غیرمستقیم علاوه بر معرفی کلودمونه، علاقه‌مندی او را نیز به تصویر کشیده است.
 
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «قورباغه کجاست؟» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 150 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«سه نوازنده» با الهام از نقاشی پابلو پیکاسو
ورونیک ماسنو کتاب «سه نوازنده» را با الهام از نقاشی پابلو پیکاسو نوشته و با تصویرگری ونسا اییه و ترجمه زهره هدایتی بیدهندی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 
پابلو روییس ای پیکاسو، نقاش، شاعر، طراح صحنه، پیکرتراش، گراورساز و سرامیک کار اسپانیایی و یکی از و تاثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی بود. او به همراه ژرژ براک، نقاش و پیکرتراش فرانسوی، سبک کوبیسم را پدیدآورد. از جمله آثار مشهور او می‌توان به دوشیزگان آوینیون و گرنیکا اشاره کرد. پیکاسو بیشتر عمر خود را در فرانسه به سر برد. او به دلیل جست‌وجوگری، نوآوری، پرکاری و اثرگذاری بر معاصران، یکی از مهم‌ترین هنرمندان سده بیستم به‌شمار می‌آید.
 
پیکاسو شیفته هیولاها و جانوران ترسناک بود و اغلب مینوتور-موجودی افسانه‌ای در اسطوره‌های یونان که سرش گاو و پیکرش انسان بود- را به تصویر می‌کشید. ورونیک ماسنو در این کتاب، تابلو سه نوازنده پابلو پیکاسو را محور قرار داده و براساس آن داستانی را مطرح کرده است. این داستان در فضای شهری می گذرد که مردم آن از دست گرگی غول‌آسا به نام آتش‌دهان، آرامش و خواب و خوراک نداشتند و ترس و وحشت بر شهر سایه افکنده بود تااینکه روزی یک گروه نمایش دوره‌گرد شامل یک نوازنده، یک تلخک، یک تردست و یک سگ سیرک وارد شهر می‌شوند و با آهنگ‌ها و اداهای‌شان حال و هوای شهر و مردم را عوض می‌کنند.
 
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «سه نوازنده» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 150 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«موج بزرگ» با الهام از اثر هوکوسای
آخرین کتاب این فهرست، «موج بزرگ» نام دارد که ورونیک ماسنو آن را با الهام از چاپ باسمه‌چوبی اثر هوکوسای نوشته و با تصویرگری برونو پیلوژه و ترجمه مهدی مقیسه از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 
کاتسوشیکا هوکوسای مطمئنا مشهورترین نقاش و چاپ‌نقش‌گر تاریخ ژاپن است. او در سال 1760 در جایی که امروز توکیو نامیده می‌شود به دنیا آمد او نقاشی را در کودکی یاد گرفت و تا آخرین لحظه زندگی‌اش هر روز نقاشی می‌کرد و خودش را پیرمردی که دیوانه نقاشی است می‌نامید.
 
موج بزرگ یکی از مجموعه چاپ‌نقش‌هایی است که هوکوسای در سال 1830 به وجود آورد. او اسم این مجموعه را «سی‌وشش منظره از کوه فوجی» گذاشت . این مجموعه باعث شد تصاویر بزرگ از مناظر طبیعی در ژاپن محبوبیت پیدا کند.
 
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «موج بزرگ» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 150 هزار ریال منتشر کرده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا سورانی ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    کاش ناشران مستقل و کوچک در بخش خصوصی را هم مانند نشرهای دولتی و رانت‌خوار توجه می‌کردید. هم مافیای پخش اجازه دیده شدن به کتاب‌های ناشران کوچک‌تر در حوزه کودک و نوجوان نمی‌دهند و هم مدارس و ارکانهای دولتی خریدشان از ناشران خرده پا نیست. ایبنا هم در اغلب موارد به چند نشر توجه می کند که تعدادشان از انگشتان دو دست تجاوز نمی کند. نشری مثل علمی فرهنگی آن قدر نگران برگشت سرمایه و هزینه نیست که این کتاب ها را 15000 تومان قیمت گذاری می کند و ناشران خرده پا اصلا نمی توانند با او رقابت کنند. از ایبنا انتظار می رود کمی هم منتقد سیاست های غلط باشد و اندکی هم حامی ناشران کوچک.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها