یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
استان قم، قطب صادرات كتاب كشور است

مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم در اختتاميه هشتمين جشنواره صنعت چاپ، با تشريح اوضاع چاپ و نشر كتاب در دومين مركز نشر كتاب گفت: هر سال 38 هزار عنوان كتاب در شمارگان 4 ميليون جلد از استان قم به اقصي‌نقاط جهان صادر مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمدحسين استاد آقا، با اشاره به جايگاه سياسي و مذهبي شهر قم در دوره‌هاي مختلف گفت: اين اهميت پيش از انقلاب و پس از آن ادامه داشت تا جايي كه شهر قم را به يكي از شهرهاي مهم جهان تبديل كرد.

وي ادامه داد: شهر قم در سال‌هاي مختلف در زمينه انتشار و چاپ كتاب، يكي از مهمترين شهرهاي كشور بوده است، به طوري كه درسال 1375 استان قم، 58 چاپخانه فعال داشت كه در سال 1379، به 88 چاپخانه افزايش يافته است.

استادآقا افزود: اين آمار در سال 87 به 114 چاپخانه فعال رسيد و اكنون قم با 800 ناشر، 200 موسسه فرهنگي، 240 چاپخانه و واحدهاي وابسته به يكي از قطب‌هاي چاپ و نشر كشور تبديل شده است و پس از تهران دومين مركز چاپ و نشر به شمار مي‌آيد.

وي با بيان اين‌كه هر سال 13 هزار عنوان كتاب در استان قم منتشر مي‌شود، گفت: در سال 86، 16 هزار عنوان كتاب و حدود 80 ميليون جلد كتاب منتشر شده است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم از استان قم به عنوان يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان كتاب در كشور نام برد و اظهار داشت: به طور متوسط هر سال 38 هزار عنوان كتاب در تيراژ 4 ميليون جلدي از استان قم به اقصي‌نقاط جهان ارسال مي‌شود.

وي همچنين درباره فعالان حوزه چاپ استان قم گفت:‌ اكنون فعالان حوزه چاپ، 3 هزار نفر ند و تعداد 210 دستگاه چاپ در چاپخانه‌هاي اين استان فعالند. اين آمار‌، نشان دهنده جايگاه ويژه صنعت چاپ در اين استان قم است، از اين رو توجه هر چه بيش‌تر مسوولان و دست‌اندركاران اين حوزه و حمايت از اين قشر زحمتكش و كم‌توقع را مي‌طلبد.

رشد 37 درصدي سرمايه‌گذاري
در ادامه اين مراسم، جلال ذكايي، مديركل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد نيز در سخناني با ارايه گزارشي از وضعيت چاپ كشور طي يك سال اخير گفت: در سال گذشته، به رغم ركودي كه در بازار جهاني چاپ وجود داشت، آمار نشان مي‌دهد حجم سرمايه‌گذاري در اين حوزه، با رشدي 37 درصدي همراه بوده است.

وي ادامه داد: اين موضوع نشان مي‌دهد با همه تحريم‌هايي كه عليه ايران وجود داشت، كشورمان از پيشرفت و توسعه عقب نمانده و حتي نسبت به سال‌هاي گذشته با رشد قابل توجهي همراه بوده است.

ذكايي همچنين از پيگيري امور شهرك‌هاي چاپ به عنوان يكي از اصلي‌ترين فعاليت‌هاي دفتر امور چاپ، نام برد و اظهار داشت: در اين زمينه ايجاد شهرك‌هاي چاپ در قم و مشهد توسط دست‌اندركاران وزارت ارشاد و مسوولان شركت شهرك‌هاي صنعتي به صورت جدي پيگيري مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه امور شهرك چاپ استان آذربايجان شرقي، در دست اقدام است، افزود: هم‌اكنون تمليك زمين شهرك چاپ قم انجام شده و امور شهرك چاپ مشهد نيز توسط كارشناسان در حال مطالعه و راه‌اندازي است.

مديركل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، صادرات صنعت چاپ را نيز از ديگر  اولويت‌هاي اين دفتر دانست و تصريح كرد: نخستين اقدام در اين زمينه، نشست مسوولان كشورهاي عضو اكو بود كه منجر به امضاي تفاهم‌نامه‌اي مبني بر تشكيل اتحاديه چاپ كشورهاي عضو اكو شد.

ذكايي با اشاره به اصلاح آيين‌نامه‌ها و وضع قوانين جديد در حوزه چاپ گفت: آيين‌نامه كنوني، مصوبه سال 1371 است و با توجه به اين‌كه شرايط با تغييرات زيادي همراه بوده، قوانين متناسب با شرايط به روز شده‌‌اند و مراحل نهايي اين كار در حال انجام است.

وي همچنين از آموزش دست‌اندركاران چاپ به عنوان يكي از اولويت‌هاي جدي فراموش شده در اين عرصه نام برد و ادامه داد: آموزش كارگران و مديران مجموعه‌ها با توجه به حاكميت بافت سنتي در صنعت چاپ كشور، امري فراموش شده است كه اميدواريم با تمهيدات پيش رو ساماندهي مناسبي انجام شود.

دبير هشتمين جشنواره صنعت چاپ، توجه به وضعيت كارگران صنعت چاپ را نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي دفتر امور چاپ معرفي كرد و توضيح داد: برگزاري جشن بزرگ كارگران، مسابقات ورزشي، آموزش ضمن خدمت و رسيدگي به مسايل معيشتي از جمله اقدامات اين دفتر براي حفظ سرمايه‌هاي اين صنعت است.

ذكايي همكاري با مركز علمي،‌ كاربردي فرهنگ و هنر شماره 5 را زمينه‌ساز اتفاق‌هاي خوب در جشنواره هشتم دانست و تصريح كرد: برگزاري نشست‌هاي تخصصي، همچنين كارگاه‌هاي آموزشي در اين سه روز از جمله اقدامات كاربردي آموزشي در اين زمينه بود.

صنعت چاپ مظلوم است
محمد عربستاني، عضو اتحاديه چاپخانه‌داران قم، يكي ديگر از سخنرانان اين مراسم نيز با بيان اين‌كه ساخت شهرك‌هاي چاپ از 14 سال پيش توسط اين اتحاديه پيشنهاد شده بود، گفت: در آن سال‌ها، وزارت ارشاد از اين پيشنهاد استقبال نكرد و موضوع منتفي شد، اما خوشبختانه با گسترش صنعت چاپ در كشور و مسوولاني كه هم‌اكنون در وزارت ارشاد حضور دارند،موضوع به صورت جدي پيگيري مي‌شود.

وي با اشاره به توانمندي‌هاي صنعت چاپ استان قم در سال‌هاي مختلف اظهار داشت: با وجود 30 سال  تحريم اقتصادي، فعالان و صنعتگران اين حوزه مجبور شدند از دارايي و توانايي‌هاي خود مايه بگذارند تا اين صنعت دچار ركود نشود و در اين زمينه به گونه‌اي عمل كردند كه حتي بسياري از قطعات ماشين‌آلات چاپي در داخل ايران ساخته مي‌شود.

عربستاني، از چاپ به عنوان يكي از صنعت‌هاي مظلوم در ايران نام برد و گفت: شرايط به گونه‌اي است كه بسياري از همكاران ما براي تهيه ماشين آلات صنعت چاپ، مجبورند 115 برابر هزينه واقعي پول بپردازند.

عضو اتحاديه چاپخانه‌داران قم، در پايان با اشاره به هزينه‌هاي صنعت چاپ،‌ عنوان كرد: بسياري از صنعتگران اين حوزه، قادر به تامين هزينه‌ها نيستند و در اين زمينه كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مي‌طلبيم. 

اختتاميه هشتمين جشنواره صنعت چاپ، شب گذشته در مدرسه امام خميني (ره) شهر قم با حضور مسوولان و صنعتگران حوزه چاپ برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط