شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴
مجلس، مشكلات كارگران صنعت چاپ را بررسي مي‌كند

در نشست تخصصی «بررسی مشکلات کارگران در صنعت چاپ» كارشناسان حوزه‌هاي مختلف درباره مسايل كاركنان اين صنعت تبادل نظر كردند. نايب‌رئيس کمیسیون اجتماعی و کارگران مجلس نيز در اين نشست وعده داد تصميمات این جلسات تخصصی به طرح و لایحه تبدیل شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين نشست كه با حضور نمايندگان اصناف صنعت چاپ برگزار شد، جلال ذکایی، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخناني با اشاره به فعاليت 14800 کارگر و كارمند در صنعت چاپ تهران گفت: كارگران اين بخش از خود صنعت چاپ هم ناشناخته‌ترند و در زمينه امور معیشتی، بهداشت و تندرستی آن‌ها کار سازمان‌دهی شده صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: امسال تلاش کرده‌ایم بررسي مشكلات كارگران را تا حدی از پوسته تشریفاتی بیرون بیاوریم و اين مسايل را به صورت اساسي بررسی و ریشه یابی کنیم.

در ادامه اين نشست، مجید نصیرپور، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون کارگری نيز در سخناني اظهار داشت: اگر صنعت چاپ در جایگاه واقعی خود قرار گیرد قطعا می تواند در سطح منطقه سهم قابل توجهی از منابع درآمدی کشور را به خود اختصاص دهد؛ اما این صنعت به دلیل مشکلات ساختاری، جدی گرفته نشده است.

وي افزود: اصلی‌ترین مساله در این زمينه، این است که مقوله چاپ، نام صنعت را یدک می کشد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن است. 

غلامرضا شجاع، عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان نيز با بيان اين‌كه مشکلات کارگاه‌های کوچک صنعت چاپ و لیتوگرافی بسیار بیشتر از کارخانه های دولتی و بزرگ است، عنوان كرد: کارگران لیتوگرافی و چاپ اسکرین با مواد شیمیایی خطرناکی مثل سیانور سر و کار دارند و از نظر مسايل رفاهی و بهداشتی با مشکلات زیادی مواجهند.

وي تصريح كرد:‌ نبايد به دنبال این باشیم که صنعت چاپ را صنعتی یا فرهنگی بناميم، از آن مهم‌تر اين است كه مشكلات معيشتي و كاري كارگران زحمتكش اين صنف را رفع كنيم. 

حسن اسلامی، نماینده صنف کارگران صنعت چاپ نيز گفت: معضل بزرگ کارگران صنعت چاپ، مساله انگیزش و امکانات رفاهی و مشکلات معیشتی است که به دليل فعالیت کمرنگ اتحادیه و کارفرمایان، وضعیت قابل قبولی ندارد.

وي ادامه داد: آنچه بيشتر كارگران این حوزه با آن دست به گریبانند، ساعات طولانی اضافه کاری آن‌هاست، چون درآمد کم، گذران زندگی را برای آن‌ها مشکل کرده است.

اسلامي همچنين به آموزش كاركنان این صنعت اشاره كرد و اظهار داشت: آموزش موضوع مهمی است؛ زيرا این کار برای كاركنان، کارفرمایان و تمام فعالان چاپ مقرون به صرفه است اما متاسفانه اغلب از سوي برخي كارفرمایان در اين زمينه بي‌توجهي مي‌شود.» 

جعفری، نماینده کارفرمایان و اداره کار استان تهران صنعت چاپ نيز در اين نشست، به لزوم توجه ایمنی در کار کارگران این صنعت اشاره كرد و گفت: در کارگاه‌های صنعت چاپ، نباید نقش دانش و ایمنی را فراموش کرد. دانش يعني حفظ سرمایه  و اگر کارگران را تشویق کنیم که دانش این صنعت را یاد بگیرند، از معضلات بسياري جلوگیری خواهد شد.

وی از بیمه نیز به عنوان یکی از موارد امنیت کار کارگران این حوزه نام برد و اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از کارفرمایان کارگاه‌های کوچک به دلايل مختلف از بیمه کردن کارگران خود هراس دارند که این موضوع بايد از سوي مسوولان جدی گرفته شود.

دکتر آزادفدا، مدرس دانشگاه در حوزه بهداشت و تربیت بدنی نيز كه در اين نشست حضور داشت، در سخناني به لزوم رعايت نكات بهداشتي و بيماري‌هاي كارگران چاپ اشاره كرد و گفت: کارگران صنعت چاپ با حمل بارهای سنگین از نظر سلامت جسمي با مشكلات جدي روبه‌رو هستند، اما متاسفانه هیچگونه آموزشی براي کار صحیح به آن‌ها داده نمی شود.

نصیرپور، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پايان اين نشست گفت: به عنوان عیدی روز ملی صنعت چاپ، به دست اندرکاران صنعت چاپ، اعلام مي‌كنيم كه مرکز پژوهش‌های مجلس آماده ایجاد همفکری در زمينه برطرف کردن مشکلات این حوزه است و کمیسیون اجتماعی و کارگران مجلس نیز این آمادگی را دارد که نتايج این نشست های تخصصی را به طرح و لایحه تبدیل کند.

وی ادامه داد: شهرک‌‌های صنعتی هزینه‌های سرمایه گذاری را پایین می آورد و موجب یکپارچگی حقوق کارگران می‌شود، متولی چنین کاری پیش از دولت اتحادیه‌های این صنف هستند که بايد با ساختار پویا و فعال به نقاط اشتراک نظر دست يابند. در این صورت دستگاه‌های حاکم هم وظیفه خود را انجام خواهند داد.

نشست تخصصی «بررسی مشکلات کارگران در صنعت چاپ» عصر ديروز با حضور نمایندگان اصناف صنعت چاپ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط