پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
كارشناسان، دلايل ضعف آموزش در صنعت چاپ را بررسي كردند

در نشست بررسي معضلات آموزش صنعت چاپ، جمعي از كارشناسان و فعالان حوزه‌هاي چاپ از عواملي چون نبود متون جامع آموزشي ، مراكز آموزشي مجهز، تجهيزات و ماشين‌آلات به‌روز و آموزش ضمن خدمت براي كارگران چاپخانه‌ها به عنوان دلايل ضعف آموزش در اين صنعت سخن گفتند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «جلال ذکایی» مدیرکل امور چاپ وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتداي اين نشست كه عصر ديروز(چهارشنبه) در تالار وحدت برگزار شد، طي سخناني با اشاره به اهداف برگزاري اين نشست، گفت: در این نشست سعي داریم به خودمان و کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند، تلنگری بزنیم و بررسي كنيم كه كارشناسان وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی چه نقشی در آموزش صنعت چاپ بر عهده دارند.

وي همچنين به مشكلات كارگران چاپخانه‌ها اشاره كرد و ادامه داد: در حال حاضر 14800 کارگر در چاپخانه‌های کشور مشغول به كار هستند، اما برای آموزش ضمن خدمت آنها هیچ کاری انجام نشده است و متاسفانه وضعيت ماشین چاپخانه‌هایی که برای آموزش طراحی شده و چاپ کتاب‌های مورد نیاز سازمان متبوع را انجام می‌دهند، بسيار نامناسب است و این یک فاجعه به حساب مي‌آيد.

وی با بيان اينكه سیاست‌های کلان براي آموزش صنعت چاپ در كشور وجود ندارد، گفت: سیاست‌گذاری‌های این كار باید در وزارتخانه هاي علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود تا به چشم‌اندازی از آینده صنعت چاپ کشور دست یابیم.

همچنين «بیژن درویش» مدیر گروه چاپ دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره 1 تهران، با بيان اينكه حوزه چاپ در سه حوزه استادان، تحقیق و زبان خارجی با مشكل اساسي روبه‌رو است، اظهار داشت:‌ ضعف آموزشی در ميان استادان به شدت احساس می‌شود و به نظر مي‌رسد استادان این رشته باید به‌گونه‌اي عمل كنند كه دانشجویان به رشته تحصیلی خود علاقه پیدا کرده و در اين زمينه به تحقیق بپردازند.

وي افزود:‌ این در حالی است که دانشجویان این رشته به زبان‌های خارجی تسلط بسیار کمي دارند و قادر به استفاده از منابع خارجی برای تحقیق نیستند و به نظر می‌رسد این ضعف‌ها از پایه در نظام آموزش صنعت چاپ وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست همچنین تقی پور، استاد رشته صنعت چاپ با اشاره به آشنا نبودن دانشجویان ورودی رشته صنعت چاپ با اصول اولیه چاپ گفت: با توجه به مشکلاتی که دانشجویان در اين رشته با آن مواجه هستند، نيازمند تغییر ساختاری در نظام برنامه درسی این رشته در دانشگاه‌ها هستيم.

وی همچنين به ضعف ماشین آلات کارگاهی در موسسات آموزشی اشاره كرد و اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه 70 درصد مقولات آموزشی در صنعت چاپ بر مبنای آموزش عملی است، کهنه بودن و کمبود ماشین‌آلات در کارگاه‌های آموزشی، ضعف‌های عمده‌ای براي فارغ‌التحصیلان در زمان جذب به بازار کار به وجود می‌آورد.

خدایار صادقی، مدیر گروه چاپ دانشگاه هنر، يكي دیگر از کارشناسان حاضر در اين نشست نيز با اشاره به آسیب‌های نبود مقوله هاي آموزشي در صنعت چاپ ايران گفت: مراکز آموزش صنعت چاپ در کشور ما به صورت متفرق و بدون هماهنگی با یکدیگر به فعالیت مشغولند و تلاش می‌کنند با منابع محدودی که در اختیار دارند، آموزش را نيز انجام دهند.

وي افزود: منابع آموزش این رشته بین وزارتخانه هاي ارشاد و علوم تقسيم شده است و می‌توان با تدوین یک برنامه جامع آموزشی، راه‌حل جامعی را در آموزش صنعت چاپ تدوین کرد تا از همه منابع، امکانات و استادان این حوزه به صورت هماهنگ استفاده شود.

در ادامه اين نشست، داود شایسته‌خصلت، عضو هیات مدیره چاپ افست نیز با اشاره به بی‌توجهی به آموزش ضمن خدمت در اين صنعت گفت: معضل بزرگ چاپخانه‌های کشور و صنعت چاپ ما، نداشتن اپراتور خوب است که این معضل را می‌توان با آموزش ضمن خدمت چاپگران برطرف کرد.

وي افزود‌: در اين ميان، اتحادیه چاپخانه‌داران، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت صنایع می‌توانند در طرحي یکپارچه، نسبت به آموزش  به‌روز کارگران اقدام کنند.

شاه آبادی، کارشناس فنی حرفه‌ای سازمان آموزش و پرورش تهران، نيز در سخناني از قبولي 103 هزار دانش آموزان در مقطع سال اول دبیرستان در سال جاری خبر داد و تصريح كرد: از میان این تعداد، 20 درصد از آنها جذب رشته‌های فنی و حرفه‌ای شده‌اند اما متاسفانه در تهران تنها هنرستان امام صادق(ع) برای آموزش صنعت چاپ وجود دارد و كمبود مركز آموزشي، یکی از معضلات بزرگ ما در آموزش هنرستانی این رشته است.

وی افزود: به عنوان نماينده‌اي از آموزش و پرورش، نيازمند حضور صنعتگران در رشته آموزش چاپ هستيم و اعلام آمادگی می‌کنیم تا در جوار کارخانه‌های بزرگ این حوزه، هنرستان‌های چاپ تشکیل دهیم تا از معضل تک هنرستانی بودن، رهایی پیدا کنیم.

در اين نشست همچنين محمد محسنی، مدیر هنرستان صنعتی امام صادق(ع)، محمدزاده زرگر، مدیر هنرستان والفجر قم، رضا نورانی، مدیر گروه چاپ تکمیلی و زهره مظهری، معاون آموزشی مرکز آموزش صنعت چاپ به ارائه دیدگاه های خود درباره معضلات رشته چاپ در ایران پرداختند.

نشست تخصصی «بررسی معضلات آموزش در صنعت چاپ» در حاشیه هشتمین جشنواره صنعت چاپ، عصر ديروز (چهارشنبه) در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط