پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۹
"دشمنان" بازگو كننده تضاد شخصيت‌ها

نمايشنامه «دشمنان» عصر روز گذشته براي هنرمندان و علاقمندان تئاتر روخواني شد. تضادي كه انسان‌ها در شرايط مختلف در رفتار خود نشان مي‌دهند، مهمترين ويژگي اين اثر است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، برنامه نمايشنامه‌خواني سراي اهل قلم عصر روز گذشته (30 مرداد ماه) با حضور "همايون علي آبادي" منتقد هنري، "مريم جعفري حصارلو" كارشناس هنري و "آتش تقي پور" بازيگر تئاتر و تلويزيون برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، نمايشنامه «دشمنان» اثر آركادي
لئوكوم با ترجمه اسماعيل شنگله به كارگرداني "جعفر برقي كيوان" توسط "خسرو بامداد" و "جعفر برقي كيوان" روخواني شد.

در ادامه «جعفر برقي كيوان» به معرفي "آركادي لئوكوم" پرداخت و گفت: اين نويسنده اوكرايني الاصل، ساكن آمريكاست. لئوكوم را در ايران با دايره المعارف 8 جلدي "به من بگو چرا؟" كه براي كودكان و نوجوانان نوشته، مي‌شناسند و "دشمنان" تنها نمايشنامه اين نويسنده است.

وي ادامه داد: براي روخواني اين اثر با همكاري خسرو بامداد شخصيت‌ها را روانكاوي و روانشناسي كرديم و به اين اصل پرداختيم كه انسان‌ها در شرايط و موقعيت‌هاي مختلف چه نقشي از خود ارايه مي‌دهند. ما عنصر شك را در نمايشنامه به وجود آورديم. 

كيوان با بيان اين كه نمايشنامه "دشمنان" را طبيعت‌گرانه و ناتوراليسم اجرا كرديم، افزود: رعايت قوانين وحدت زمان و تاييد بر جنبه آموزشي اين اثر برايمان بسيار مهم بود.

در ادامه «همايون علي آبادي» نمايشنامه "دشمنان" را سياسي دانست و گفت: ايهام‌ و تمثيل‌هاي اين اثر مسئله سرمايه داري و جدل آدم‌ها براي پول را مطرح مي‌كند و فضا و ديالوگ‌ها در اين اثر ظاهر فريب است.

وي ادامه داد: اين اثر با بيان خوب و كاملا تئاتري روخواني شد اما بخش‌هايي از اين اثر را در اجرا مي‌توان حذف كرد.

«آتش تقي‌پور» نيز از حضور و استقبال تماشاگران در سراي اهل قلم تشكر كرد و جامعه امروز را صاحب تفكر دانست.

وي ادامه داد: برخلاف نظر كارگردان نمايش، معتقدم اين نمايشنامه رئال است و آغاز، پايان و نقطه اوج دارد.

تقي‌پور روخواني اين اثر را خسته كننده و طولاني دانست و افزود: شخصيت‌هاي اين نمايشنامه اثر گذار و داراي اهداف دروني هستند؛ در اين اثر رشد سرمايه و سرمايه گذاري را در آينده، مي‌بينيم.

در ادامه «مريم جعفري حصارلو» با اشاره به اين كه نمايشنامه "دشمنان" نقدي بر جامعه سرمايه داري است، گفت: فضاي نمايشنامه جايگاه كميك هم دارد. 

وي ريتم روخواني اين نمايشنامه را بسيار كند دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط