یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
حداد عادل: شعر جلوه هویت روح ایرانی است/ مؤمنی شریف: حداد عادل در کنار سیاست به هنر، شعر و ادب توجه ویژه‌ای دارد

غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از مجموعه اشعارش با عنوان «هنوز هم» گفت که بزرگان انقلاب اسلامی در هر جایگاهی با شعر بیگانه نبودند چراکه شعر جلوه هویت روح ایرانی است. همچنین محسن مؤمنی شریف عنوان کرد که حداد عادل همیشه در کنار مسئولیت‌هایی که در حوزه سیاست داشته به کار هنری، شعر و ادب نیز توجه ویژه‌ای داشته و از آن غافل نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از مجموعه شعر «هنوز هم» سروده دکتر غلامعلی حداد عادل عصر یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با حضور محسن مؤمنی شریف، محسن پرویز، علیرضا قزوه، افتخار عارف، بهاءالدین خرمشاهی، علیرضا مختارپور، فاضل نظری، به عباسعلی براتی پور، محمدرضا  ترکی، و علاقه مندان شعر و ادب در حوزه هنری تهران برگزار شد.

مؤمنی شریف که نخستین سخنران این مراسم بود ضمن خوشامدگویی به افراد حاضر در سالن اظهار کرد: حداد عادل همیشه در کنار مسئولیت‌هایی که در حوزه سیاست داشته، به کار هنری، شعر و ادب نیز توجه ویژه‌ای دارد و از آن غافل نشده است. شعرهای او بارها در نشریات و از رسانه‌های مختلف منتشر شده اما این برای نخستین بار است که اشعارش در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: کم هستند کسانی که از حوزه فرهنگ به سیاست رفتند و به فرهنگ پایبند مانده‌اند و شاید حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و حداد عادل از معدود نفراتی باشند که چنین سرنوشتی داشتند. او در سال های فعالیتش اجازه نداد که به زبان فارسی جفا شود و تا جایی که در حد توانش بود از آن حمایت کرد.

رییس حوزه هنری افزود: خیلی خوشحالم که کتاب اشعار دکتر حداد عادل در حوزه هنری و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این مجموعه اشعار از نظر موضوعی متفاوت است چراکه به حوزه‌های مختلفی مانند شعر عارفانه، عاشقانه و اجتماعی توجه کرده است.

در ادامه این مراسم، حداد عادل ضمن تشکر از حضور چهره‌های فرهنگی  و ادبی در مراسم رونمایی کتابش اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که مسلمان، ایرانی و فارسی زبان هستم و می‌توانم از میراث هزار ساله شعر و نثر فارسی بهره ببرم تا به برکت این زبان با همه اندیشه‌ها و عواطفی که طی این سال‌ها در گستره زبان فارسی به وجود آمده ارتباط برقرار کنم.

وی ادامه داد: زبان فارسی جلوه ارزشمندی از تاریخ و هویت ملی ماست، سرمایه بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم. شعر در فرهنگ ما نشانه فرهیختگی است. بزرگان انقلاب اسلامی در هر جایگاهی با شعر بیگانه نبودند چراکه شعر جلوه هویت روح ایرانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توضیح مجموعه شعرش با نام «هنوز هم» گفت: چاپ این مجموعه کمی به تأخیر افتاد و کمی برای کسی که وارد دهه هشتم عمرش شده دیر است. چاپ دیر هنگام این کتاب دلایل مختلفی داشت. یکی از این دلایل به فعالیت‌های سیاسی که انجام می‌دادم برمی گردد چراکه شعر با عالم سیاست نمی‌سازد.

وی افزود: همیشه دوست داشتم که این دفتر شعر زمانی منتشر شود که شعرهایی از افرادی که دوستشان دارم در آن باشد. خوشبختانه کتاب زمانی منتشر شد که قصیده‌ای که برای حضرت محمد (ص) سروده بودم تمام شده بود. همچنین دوست داشتم غزلی در وصف عظمت امام حسین (ع) بنویسم که خوشبختانه آن هم به این مجموعه رسید.

حداد عادل با اشاره به ویژگی‌های شعرهای این کتاب اظهار کرد: سعی کردم در این دفتر خودم باشم و چیزی را پنهان نکنم. اگر برای امام، رهبری، مادرم، همسرم و نوه‌هایم شعر گفته ام همگی با اعتقادم بوده و این همان چیزی است که می‌خواستم. گاهی فکر می‌کنم چقدر فاصله است بین خودم و حرف‌هایی که در فضای مجازی زده می‌شود. هرکس می‌خواهد مرا بشناسد به این کتاب مراجعه کند چراکه من مانند شعرهای کتابم هستم و نه آن چیزی که در فضای مجازی مشاهده می‌کنید.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان گفت:  به شعر و نثر فارسی عشق می‌ورزم و از این همه بی توجهی که برخی افراد به زبان فارسی می‌کنند رنج می‌برم. در پایان باید این نکته را یادآور شوم که در چاپ و انتشار این کتاب کم‌ترین دشواری را کشیدم چراکه کار به اهلش سپرده شده بود.

در پایان این مراسم از کتاب «هنوز هم» سروده دکتر حداد عادل رونمایی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها