پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
محمدی: اکثر کتاب‌های مرتبط با انقلاب اسلامی تک‌بعدی هستند/ با نگاهی تئوری و قیاسی درباره انقلاب نوشته‌ام

منوچهر محمدی، نویسنده کتاب‌های علوم سیاسی و انقلاب اسلامی گفت: کتاب‌هایی که نوشته‌ام در آنها بیشتر به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی پرداخته شده است. دانشجویانم که درباره انقلاب کتاب نوشته‌اند بیشتر تاریخی به مساله انقلاب نگاه کرده‌اند اما نگاه من به این مساله تئوری و قیاسی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کارگروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران در چهارمین جلسه گپ و گفت با پیشکسوتان دانش سیاست در ایران، میزبان منوچهر محمدی، نویسنده کتاب‌های علوم سیاسی و انقلاب اسلامی و مشاور وزیر امور خارجه بود.

در این نشست صمیمی که چهارشنبه (پنجم آذرماه) برگزار شد، دکتر منوچهر محمدی به سرفصل دروس دوره کارشناسی رشته علوم سیاسی اشاره کرد و گفت: سرفصل دروس دوره کارشناسی رشته علوم سیاسی مهرماه سال گذشته به دانشگاه ابلاغ شد وهم اکنون مشغول تحقیق برای دوره ارشد و دکتری هستیم. ما چیزی از مباحث قبل حذف نکردیم بلکه نگاهمان یک نگاه جدید است.

از دل قرآن سیاست را بیرون می‌کشیم

محمدی با اشاره به نمونه‌ای توضیح داد: مثلا مباحث سکولار را مطرح می‌کنیم و در کنارش نقد اسلامی را هم می‌آوریم و سیاست اسلام را ارائه می کنیم و از دل قرآن سیاست را بیرون می کشیم.

این مدرس دانشگاه افزود: البته ما هنوز در اول راه هستیم و ادعایی برای کامل بودن در این زمینه نداریم و چهار هدف را دنبال می کنیم؛ اسلامی بودن، بومی‌سازی روزآمد کردن و مفهوم‌سازی و واژه‌سازی جدید. بسیاری از واژه‌های علوم سیاسی واژهای استعماری است و باید بتوانیم واژه‌هایی را جایگزین آنها کنیم مانند خاورمیانه.

قرآن آیه‌های بسیاری درباره جنگ و سیاست دارد

 محمدی در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان در جلسه که اگر سرفصل فصول درسی بر حسب قرآن تغییر کند در رشته چالش برانگیزی مانند علوم سیاسی با مشکل نقد به دانش ارائه‌شده مواجه خواهیم شد چرا که نقد به قرآن خواهد بود و دانشجو متهم خواهد شد؟ گفت: خیر، اصلا این طور نیست، دین ما دین تفکر و نقد است و در قرآن آیه‌های بسیاری در حوزه جنگ و سیاست است و قرآن همه را به تفکر و تدبر دعوت کرده است. پرسش به روشن‌تر شدن مطلب کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» درباره کیفیت کتاب‌های تالیفی در زمینه انقلاب در ایران توضیح داد : بنده 18 کتاب در زمینه انقلاب دارم البته من نویسنده نبودم و سیر و جریان‌های سیاسی مرا به سمت و سوی نویسندگی کشاند. نخستین کتاب من تحلیل بر انقلاب اسلامی در سال64 بود و امسال این کتاب به چاپ نوزدهم رسیده است.

محمدی ادامه داد: کتاب‌هایی که نوشته‌ام بیشتر به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی پرداخته است وعده‌ای که به من لطف دارند مرا پدر مطالعات انقلاب اسلامی می‌خوانند. دانشجویانم که درباره انقلاب کتاب نوشته‌اند بیشتر تاریخی به مساله انقلاب نگاه کرده‌اند اما نگاه من تئوری و قیاسی  است.

وی به پرسش بعدی خبرنگار «ایبنا» که کتاب‌های کدام نویسنده در حیطه انقلاب اسلامی ایران جامع‌تر‌ بوده این چنین پاسخ داد: کتاب‌های خوبی منتشر شده اما تک بعدی هستند. کتاب دکتر بهرام اخوان کاظمی، استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز با  عنوان کاریزما و امام خمینی(ره) کتاب جامعی است. همچنین کتاب‌های دکتر محمد شفیعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز مفید است اما بیشتر جنبه تاریخی دارد. دکتر ناصر رمضانی، مدرس جامعه‌شناسی و علوم سیاسی موسسه آموزش عالی آزاد مبین نیز کتاب‌های ارزشمندی دارد. یرواند آبراهامیان نیز تاریخ ایران بین دو انقلاب را مطرح کرده اما محدود و تک بعدی نوشته است.

آموخته‌هایم در غرب با تئوری جمهوری اسلامی مغایرت دارد

منوچهر محمدی در ابتدای نشست نیز به شرح زندگی‌ خود پرداخت و گفت: از یازده سالگی به دنبال ماجرای ملی شدن صنعت نفت وارد عرصه سیاست شدم. من حاضر به عضویت در حزب رستاخیز نشدم و به این دلیل برای ادامه تحصیل به امریکا رفتم. همراه با اتمام تحصیل و با پیروزی انقلاب اسلامی برای خدمت به مردم به ایران بازگشتم ولی در هنگام کار اجرایی متوجه شدم آنچه در غرب آموختم با مناسبات نظام جمهوری اسلامی یکی نیست چراکه تئوری سکولار جوابگوی یک نظام عرفانی، اسلامی و دینی نبود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها