سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
محمد رجبی: با کتاب میرشکاک شعر را بهتر می‌فهمم

محد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «نیست‌انگاری و شعر معاصر» اثر یوسفعلی میرشکاک گفت: با کتاب آقای میرشکاک می‌توانم شعر را بهتر بفهمم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از حوزه هنری، رضا داوری‌اردكانی، فیلسوف فرهنگی در این مراسم که عصر روز گذشته،  28 آبان رونمایی شد، گفت: نباید ملاك خوب یا بد بودن شعر را زندگی شخصی و خصوصی شاعر دانست. اگر چنین بود شارل بودلر در تاریخ ماندگار نمی شد. شخصی مانند بودلر شاعر است و هر اخلاقی كه داشته، باز هم شعرش را نمی توانیم منكر شویم.

رئیس فرهنگستان علوم ایران اظهار کرد: شاعران سخن گویان زمان اند، سخن گویان وجودند. ملامتشان نكنیم و ناسزا به آنها نگوییم. به شخصشان كاری نداشته باشیم. چیزی از شاعران به جا می‌ماند كه حتی با لعن شخص آنها از بین نمی رود. اگر می‌توانیم آنها را درك كنیم و با شاعران هم سخنی كنیم. میرشكاك به قصد عیب جویی شعر شاعران معاصر را بررسی نكرده، بلكه دو صورت نهیلیسم وجود دارد و این دو صورت را در آثار برخی شاعران معاصر معرفی كرده است.

رئیس فرهنگستان علوم ایران ادامه داد: شاعر و شعر متعلق به زمان خود هستند. اگر زمان، زمان نهیلیسم است، شاعر هم نهیلیست است. با آقای میرشكاك موافقم كه هر چهار شاعری كه بررسی كرده اند، نهیلیست هستند و صورت های نهیلیسمی آن ها با هم تفاوت دارد.

این فیلسوف عنوان كرد: كتاب یوسفعلی میرشكاك برای من دانشجوی فلسفه غنیمت است كه شعر را بتوانم بهتر بفهمم. امیدوارم این اثر دنباله داشته باشد و ادامه پیدا كند و امیدوارم كتاب خوب در نظر ما معمولی ترین كتاب نباشد. كتاب خوب متضمن نظر مشهور نباشد. كتابی كه با خواننده سر ستیز نداشته باشد و خواننده با او سر ستیز نداشته باشد.

همچنین محمد رجبی رئیس كتابخانه مجلس شورای اسلامی ، در مراسم رونمایی از كتاب «نیست انگاری و شعر معاصر» گفت: شاخصه میرشکاک صداقتی است كه در گفتارشان وجود دارد و هیچ گونه نفاقی در ایشان و آثارشان ندیده ام.

رجبی ادامه داد: شاعر اگر شاعر باشد، در مقام سرایش ممكن است خودش نباشد و این فاصله می تواند از ایمان تا كفر باشد. مقام شعری كه به معنای كامل شعر باشد در جایگاهی فراتر از شخص شاعر و خصوصیات شخصی او قرار می گیرد. از این جهت جایگاه شعر را با این دید نگریستن و برخلاف روش های متداولی كه برای نقد وجود دارد به سراغ خصوصیات زندگی و پرونده شاعر گشتن، این نقد شعر نیست.

رئیس كتابخانه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریك به یوسفعلی میرشكاك گفت: ایشان خیلی جاها در كتابشان متكلم به كلام الله بوده اند و امر اعجاب انگیزی است كه كسی به قول مرحوم امیرحسین فردی قرآن را مصرف نكند. ایشان می گفتند عده ای حرف خود را می زنند و آیه ای از قرآن را مصادره به مطلوب خود می‌كنند. اما ایشان به آیات قرآن كریم استناد كرده اند.

رجبی با اشاره به اهمیت كلمه و شعر در ادیان مختلف، گفت: خلق و آفرینش عین خواستن است. شعر اصیل نیز مانند روح هنرمندی است كه دائما با آن روح در ارتباط است. وجه حضوری كه در شعر هست نكته ای است كه باید به آن توجه كرد.

وی اظهار کرد: عقل و فهم تكنیكی، اشاره اش به این است كه همه چیز را مهندسی كنیم. این شان تفكر، تفكری است كه به علم و تكنولوژی جدید ختم می شود. این گونه تئوری وقتی ساخته می‌شود، تا زمانی كه حاكم است حتی اگر علم در تجربه و واقعیت عینی به پدیدارهایی برخورد كند كه درست خلاف فهم علمی آن زمان است، به دلیل حاكمیت تئوری، آنها را نمی تواند بپذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها