یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲
موسوی گرمارودی: به صادق هدایت لعنت می‌فرستم

بلقیس سلیمانی در مراسم رونمایی از رمان «سه کاهن» این رمان را به دليل توجه به جزییات، با وجود ماجرايي بودن، رمانی مدرن دانست. علی موسوی‌گرمارودی هم در این مراسم گفت: در دوران‌ اخیر بسیاری بیش از امویان به ائمه توهین کرده‌اند؛ مانند صادق هدایت در رمان «توپ مرواری». من به هدایت به دلیل توهین‌های زشتی که در این رمان به حضرت امام حسین(ع) کرده، لعنت می‌فرستم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سلیمانی، داستان‌نویس و منتقد در این مراسم که عصر دیروز، شنبه، 27 آبان در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد، با اشاره به مضمون و ساختار رمان «سه کاهن» گفت: مجید قیصری در نوشتن این رمان به شدت به جزییات توجه کرده است. این رمان جز جزییات چیز دیگری نیست. ویژگی فرمیک این اثر آن را به آثار مدرن نزدیک کرده است و در واقع این اثر یک رمان دینی مدرن است. 

وی افزود: هنر قیصری این است که این رمان را  در یک تنگنای زمانی و مکانی به سرانجام رسانده است؛ چرا که اتفاقات این رمان تنها 24 ساعت از زندگی حضرت رسول را دربرمی‌گیرد. 

این نویسنده و منتقد در ادامه با اشاره به این نکته که توجه به جزییات سبب تولد رمان مدرن می‌شود، گفت: در داستان‌های مدرن مانند ریموند کارور، جزیی‌نگری و توجه به جزییات زیاد به چشم می‌خورد، اما این نوع از رمان ماجرا ندارد. هنر قیصری در این است که با وجود تنگناهای بسیار و البته جزیی‌نگری، رمانی را که به سرانجام رسانده، دارای ماجرا هم هست و مخاطب را با خود شدیدا درگیر می‌کند. من «سه كاهن» را یک نفس تا پایان خواندم. 

نویسنده «خاله بازی» گفت: در داستان دینی مخاطب آغاز و پایان داستان را می‌داند و مثلا در این اثر از سرگذشت پیامبر اسلام(ص) آگاه است. این ممکن است به رمان دینی ضربه بزند، با وجود اين، رمان «سه کاهن» ماجرا و تعلیق دارد و به هیچ عنوان در زمره داستان‌های دینی خسته کننده نیست. همچنین این رمان بسیار خوش خوان است و این هنر از هر نویسنده‌ای برنمی‌آید. 

سلیمانی در ادامه با اشاره به این مساله که رمان «سه کاهن» مخاطب را از طریق عناصر داستانی متوجه پیامبر اکرم(ص) و تاریخ اسلام می‌کند، گفت: قیصری در این رمان از جملات کوتاه استفاده کرده است که به اثر ریتم و ضرباهنگی مناسب داده‌اند. 

این داستان‌نویس در پایان درباره پاره‌ای از نواقص کتاب نیز توضیح داد: نویسنده در چند مورد از واژه «ایل» استفاده کرده است که به نظر من با فضاهای موجود در جهان عرب مناسب نیست. همچنین در پایان داستان نیز از پیامبر با عنوان «فرزند آمنه» نام برده شده که به نظر من اشتباه است، چرا که عرب‌ها فرزند را با نام پدر می‌شناسند و نه با نام مادر. 

سیدعلی موسوی‌گرمارودی دیگر سخنران این مراسم گفت: این رمان را سه روز پیش به من رساندند و من فقط توانستم پنج صفحه از آن را بخوانم. 

وی افزود: من در مقدمه کتاب «در مسلخ عشق» نوشته‌ام که می‌توان داستان‌های قرآنی را طبقه‌بندی کرده و مانند الگو از آن‌ها استفاده کرد. 

موسوی‌گرمارودی در ادامه با اشاره به این نکته که منابع مناسب درباره زندگانی 14 معصوم بسیار اندکند، گفت: حکام ظالم اموی در مدت زمامداری خود همه منابع را نابود کردند و روایت‌هایی که تا اکنون موجود است، بیشتر ساخته دست امویان است. در دوران‌ اخیر هم بسیاری بیشتر و بدتر از امویان به ائمه توهین کرده‌اند؛ مانند صادق هدایت در رمان توپ مرواری. با وجود این اوضاع اگر کسی بخواهد در مورد چهار سالگی پیامبر داستان بنویسد، کار مهمی انجام داده است. 

وي افزود: من به دليل توهین‌های زشتی که صادق هدایت در کتاب «توپ مرواری» به حضرت امام حسین (ع) کرده به او لعنت می‌فرستم.

محمدرضا بایرامی نیز در این مراسم گفت: تمرکز بر یک مقطع تاریخی از جهات مختلف بسیار سخت است، چرا که مخاطب داستان را می‌داند و همین دانستن به او حق قضاوت درباره کل اثر را می‌دهد. از این نظر من به مجید قیصری تبریک می‌گویم. 

وی افزود: قیصری درباره موضوع اثر در زمان فعلی هم هوشمندی به خرج داده است. در این اوضاع که فروپاشی اقتصادی ایران هرآینه ممکن است به فروپاشی فرهنگی هم منجر شود، توجه نویسنده به یک موضوع مقدس سبب تلطیف روحی نویسنده می‌شود. 

قاسمعلی فراست هم در این برنامه با اشاره به این نکته که دغدغه دین داشتن در این زمانه جسارت زیادی می‌طلبد، گفت: در روزگار کم رونقی حوزه دین، کار مجید قیصری ستایش برانگیز است. امتیاز قیصری در این است که او تخصصی کار می‌کند و قراردادی و یا سفارشی‌نویس نیست. 

مراسم رونمایی از رمان «سه کاهن» جدیدترین اثر مجید قیصری، عصر دیروز شنبه 27 آبان با حضور سیدعلی موسوی گرمارودی، بلقیس سلیمانی، قاسمعلی فراست، محمدرضا بایرامی و خود نویسنده در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد. 

رمان «سه کاهن» که به وقایع دوران کودکی پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد، از سوی انتشارات عصر داستان منتشر شده است. 

حاشیه‌های این مراسم 

ـ مجری این نشست پس از سخنان قاسمعلی فراست نثری در روایت جریان شرح صدر حضرت رسول اکرم (ص) خواند و موسوی‌گرمارودی پس از پایان این روایت به مجری گفت که این روایت از منظر تفکر شیعی غلط است و در زمره اسرائیلیات به حساب می‌آید. 

ـ با وجود این‌که نام سیدعلی موسوی‌گرمارودی و محمدرضا بایرامی از قبل به عنوان سخنرانان این مراسم معرفی شده بود، این دو منتقد در ابتدای سخنان خود بیان کردند که قرار نبوده در این مراسم سخنرانی کنند. 

ـ سالن سرای داستان برای این مراسم به نگاره‌هایی با موضوعات معراج پیامبر اکرم(ص) و چند مضمون مذهبی دیگر اثر هنرمند نگارگر معاصر، کمال‌الدین قطب مزین شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها