شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
بيستمين جايزه کتاب فصل در نگاه شايستگان تقدير

بیستمین دوره جایزه کتاب فصل ۳0 خرداد در شهر سنندج برگزار شد. در این دوره دبیرخانه این جایزه ۴۰ اثر را انتخاب کرده بود که ۲۴ اثر از آن ۴۰ اثر شایسته تقدیر بودند. برخی از شایستگان تقدیر این دوره از کتاب فصل در گفت‌وگوهایی کوتاه با خبرنگار «ایبنا» درباره کتاب‌شان و «کتاب فصل» سخنانی گفته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سعید مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با ترجمه کتاب «درآمدی به نظریه مجموعه‌ها» نوشته کارل هرتسباک و توماس یخ با همکاری سید مجید جعفریان امیری در بیستمین دوره کتاب فصل شایسته تقدیر بخش علوم محض شده‌اند.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به این‌که می‌توان از این اثر به عنوان کتاب درسی در کار‌شناسی ارشد هم استفاده کرد، گفت: محتوای کتاب درباره نظریه مجموعه‌ها است که یکی از بنیان‌های ریاضی امروز است. اصل کتاب بسیار مورد اسقبال قرار گرفته است و ما از روی سومین و آخرین ویرایش کتاب، آن را ترجمه کرده‌ایم.

مقصودی اضافه کرد: از دوره لیسانس همواره در ذهن داشتم که این کتاب را ترجمه کنم چون جای خالی آن در میان منابع ریاضی موجود احساس می‌شد.

وی درباره برگزاری کتاب فصل بیستم در سنندج هم بیان کرد: من ابتدا از اين كه برپا كنندگان جشنواره  گفتند باید به تهران بیاییم و از آن‌جا به سنندج برویم ناراحت بودم و دوست داشتم مثل سال‌های پیش اين جشنواره در تهران برگزار می‌شد اما وقتی به کردستان آمدیم نظرم تغییر کرد زیرا ما با یک فرهنگ مردمی آشنا شدیم که شاید هیچ وقت فرصت نمی‌شد آن را از نزدیک ببینیم.

اين شایسته تقدیر کتاب فصل افزود: برخورد نویسنده‌ها و ارتباطی که با هم داشتند در این سفر بسیار مفید بود. اگر این جشنواره در تهران برگزار می‌شد تنها دو ساعت بود و تمام می‌شد اما این برگزاری در شهرستان‌ها باعث شد حداقل دو روز در کنار همکاران باشیم و ارتباطات خوبی با هم گرفتیم و در واقع مبادله اطلاعات مناسبی انجام شد.

حوزه زیست‌شناسی در تالیف و ترجمه بسیار جای کار دارد
یاسر احسنی‌آرانی به همراه میرلطیف موسوی، امیرحسین منصوری، امین داوری، نازنین جلیلیان در بخش زیست‌شناسی با ترجمه کتاب «جهان سلول» شایسته تقدیر شدند. وی به نمایندگی از این مترجمان در آیین پایانی کتاب فصل بیستم در سنندج شرکت کرده بود.

احسنی‌آرانی درباره ترجمه کتاب گفت: این کتاب از بین هفتاد و دو سه عنوان کتاب دیگر در این حوزه انتخاب شد، زیرا از همه کتاب‌ها به‌روزتر بود و توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید. این کتاب كه به عنوان منبع برای کار‌شناسی ارشد زیست‌شناسی استفاده می‌شود، دارای دو جلد است که در مجموع ۱۷۰۰ صفحه و از ۲۴ فصل تشکیل شده است.

وی درباره کتاب‌های حوزه زیست‌شناسی گفت: چندسال است که ترجمه کتاب‌های خوبی در زمینه زیست‌شناسی انجام شده است اما به نظر می‌رسد هم در زمینه ترجمه جای کار فراوانی در حوزه زیست‌شناسی در ایران وجود دارد و هم در زمینه تالیف.

این منتخب افزود: در زمینه تالیف خیلی کم کار شده است شاید به جرات بتوان گفت به جز چند کتاب در زمینه میکروب‌شناسی، کتابی به این شکل در ایران تالیف نشده است. 

وی در پایان درباره کتاب فصل و برگزاری آن گفت: کتاب فصل تا حدودی دارای کوتاهی‌هایی بود و می‌توانست بهتر برگزار شود؛ شاید به دلیل این‌که بار اول بود که در سنندج برگزار می‌شد، تجربه لازم را نداشتند. 

نگاه این کتاب به فیزیولوژی گیاهان زراعی، کاربردی است
حمید محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی تبریز کتابی را با همکاری سه نفر، کاظم پوستینی، محسن جان‌محمدی و محمود ملکی ترجمه کرده است که تالیف روبرت هی و جان پور‌تر است با نام «فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی». 

محمدی درباره کتابش این گونه توضیح داد: کتاب جنبه کاربردی دارد، اکثر کتاب‌هایی که در بازار بود جنبه‌های محض فیزیولوژی را مطرح می‌کردند و کمتر بر فیزیولوژی عملکرد کار شده بود؛ به این خاطر ما این کتاب را انتخاب کردیم.

وی افزود: این کتاب جزو معدود کتاب‌هایی هست که از جنبه‌های مختلف به بحث فیزیولوژی عملکرد نگاه کرده است. یکی از فصل‌های کتاب به مراحل شناخت رشد و نمو گیاهان اختصاص داده شده است و این رشد و نمو را از جهت فیزیولوژی بررسی کرده است. 

محمدی ادامه داد: سپس عوامل درونی تاثیرگذار بر عملکرد مانند تنفس، فتوسنتز، منبع، مخزن و در نهایت عوامل محیطی روی این عملکرد و عواملی که باعث بهبود این عملکرد می‌شوند در این کتاب بررسی شده است و در فصول آخر درباره مدلینگ این فرآیند‌ها بحث کرده است.

وی افزود: بیستمین دوره‌ای است که از برگزاری کتاب فصل می‌گذرد و ما نخستين بار  است که در آن شرکت کرده‌ایم. کتاب فصل تلنگری است که نویسنده‌ها و ناشران را به تألیف اثری شایسته ترغیب می‌کند. همچنین این جشنواره تاثیر خوبی بر حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد گذاشت.

بیستمین دوره جایزه کتاب فصل  ۳0 خرداد ۱۳۹۱ با حضور علی شجاعی‌صایین مدیر موسسه خانه کتاب، مجید حمیدزاده، دبیر کتاب فصل، قباد میمنت‌آبادی، مدیرکل اداره ارشاد استان کردستان و جمعی از اهالی قلم و اهالی رسانه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهرک بهاران سنندج برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها