یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
یادی از قهرمانان دلیر دریاها

روز «نیروی دریایی» بهانه‌ای است برای یادآوری خاطرات آن روزهای مقاومت. روایت رشادت‌های ناخدا صمدی و دیگر دلاورمردان عرصه دریا. کاش بیشتر قلم بزنیم و بیشتر بگوییم از غیورمردان نیروی دریایی و رشادت‌هایشان.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مرسده محمدی: «وقتی نام نیروی دریایی و جنگ کنار هم می‌آید، ناخودآگاه به خاطرات تصویری‌مان رجوع می‌کنیم، شاید اولین چیزی که به یاد بیاوریم فیلم «جنگ نفتکش‌ها» اثر محمد بزرگ‌نیا باشد. چه تصاویر زیبایی خلق کرده بود از رشادت دریانوردان ایرانی در زیر آتش جنگ آن سال‌ها. چقدر عمق فاجعه را خوب نشان داده بود.
 
شاهرگ اقتصادی ایران در آن سال‌های جنگ زیر آتش شدید توپ و خمپاره و موشک‌ هواپیماهاست و مردان دریادل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تا پای جان ایستاده‌اند تا این شاهرگ قطع نشود.
 
و چه کسی بهتر از آن مردان غیور با جان برکف و خون دل درک می‌کند، نفت یعنی پول و پول یعنی سلاح و سلاح برای هر جنگی رگ حیات است. پس باید به هر قیمتی شده دل به دریا زد و نفت را به آنسوی مرزهای آبی رساند و چرخ مملکت و جنگ را چرخاند و فقط همین نیست باید دلاورانه از مرزهای آبی و خاکی ات در برابر تجاوز دشمن تا دندان مسلح دفاع کنی.
 
به روزهای آغازین جنگ که برگردیم به گرمای روزهای شهریور 58 در خونین شهر شاید همه حواسمان پی خاک باشد و اشغال خاک خرمشهر و یادمان به دلاور مردان نیروی دریایی نباشد. اما در آن روزهای سخت در آن مقاومت 34روزه مردمی در خرمشهر نیروی دریایی ارتش به همراه مردم با دل و جان جنگید و مقاومت کرد.
 
گردان 600 نفره‌ تکاوران نیروی دریایی به فرماندهی هوشنگ صمدی تا پای جان جنگیدند و فقط 270 نفرشان زنده ماندند.
 
کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر»، خاطرات ناخدا یکم هوشنگ صمدی؛ فرمانده گردان تکاوران در خرمشهر است. این اثر روایتی از دفاع مردم خرمشهر و تکاوران نیروی دریایی ارتش در هفته‌های نخست هشت سال دفاع مقدس دارد که از زبان ناخدا هوشنگ صمدی به‌صورت خاطرات شفاهی نوشته شده است.
 


هوشنگ صمدی در این کتاب پس از سه دهه سکوت برای نخستین‌بار ناگفته‌هایی از رزم نیروی دریایی ارتش در خرمشهر را گفته است. تکاورانی که جا دارد بیشتر به نگارش خاطرات آنان پرداخته شود و ایثارگری‌های آنان را برای ثبت در تاریخ روایت کنیم.
 
این اثر حاصل 45 ساعت مصاحبه با ناخدا هوشنگ صمدی است که خاطرات او را از سال‌های آغازین زندگی تا امروز که بازنشسته نیروی دریایی ارتش است، بازگو می‌کند. بخش عمده کتاب به خاطرات او از سقوط خرمشهر بازمی‌گردد. صمدی در این دفاع 34 روزه 6 بار زخمی می‌شود، اما حاضر نمی‌شود عقب‌نشینی کند، می‌ماند و شانه به شانه دریا مردان گردانش تا آخرین لحظه می‌جنگد.
 
روز نیروی دریایی بهانه‌ای شد برای یادآوری خاطرات آن روزهای مقاومت و معرفی اجمالی این کتاب و کاش بیشتر قلم بزنیم از آن غیورمردان نیروی دریایی و رشادت‌هایشان.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها