جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
زین‌العابدین: تداوم جشنواره شعر را به جریان زندگی نزدیک می‌کند

طارق زین‌العابدین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خارطوم، معتقد است تداوم برپایی جشنواره شعر فجر سبب ورود شعر به جریان زندگی روزمره آحاد جامعه می‌شود._

زین‌العابدین، از استادان فارسی‌زبان حاضر در بخش بین‌الملل پنجمین جشنواره شعر فجر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: از آن‌جا که شعر نگاه‌دارنده آرمان‌ها و اهداف بزرگ انسان و جامعه است و همچنین احساس یک جامعه را منعکس می‌کند، برگزاری جشنواره شعر فجر از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

وی در ادامه توضیح داد: اما جشنواره شعر فجر باید در نظر داشته باشد که پیش از برگزاری، شاعران جدید را شناسایی کند تا بتوانند در برپایی جشنواره مشارکت فعالی داشته باشند. همچنین تداوم برگزاری جشنواره امری ضروری است.

زین‌العابدین افزود: اگر تداوم جشنواره حفظ شود، شعر با جریان زندگی در جامعه همراه می‌شود و مانند دیگر نیازهای اساسی زندگی چون غذا و پوشاک، افراد به شعر نیز توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

وی به اشاره به عنوان جشنواره نیز گفت: بهتر بود در عنوان این جشنواره بر «شعر فارسی» تاکید می‌شد. همچنین مسوولان می‌توانند این جشنواره را در دیگر کشورهای فارسی‌زبان چون تاجیکستان و افغانستان نیز برگزار کنند.

این استاد زبان و ادب فارسی سودان، در ادامه و در پاسخ به این پرسش که در کشور سودان کدام‌یک از شاعران ایرانی بیشتر شناخته شده‌اند اظهار داشت: شعر کلاسیک و شاعرانی چون فردوسی، حافظ، خیام و سعدی در سودان بیشتر شناخته شده‌اند. ترجمه‌های بسیاری از آثار این شاعران در سودان موجود است و دانشجویان از این کتاب‌ها استقبال ویژه‌ای می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: برخی از شاعران و پژوهش‌گران سودانی نیز کتاب‌هایی درباره نقد این آثار و همچنین تاثیر شاعرانی چون خیام و حافظ بر آثار ادبی سودان نوشته‌اند.

طارق زین‌العابدین که در رشته فلسفه و کلام از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ‌التحصیل شده است، در حال حاضر به عنوان استاد زبان فارسی در مرکز زبان فارسی دانشگاه خارطوم اشتغال دارد. وی همچنین در ترجمه متون عربی به فارسی و فارسی به عربی فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط