جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
نمايشنامه‌هايي از  دورنمات در بازار كتاب

نمايشنامه «شهاب» و «اشترانیتسکی و قهرمان ملی» نوشته فردریش دورنمات با ترجمه آرش اباذري روانه بازار كتاب شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نمایشنامه «شهاب» درباره مرگ است. کسی که پس از مرگ زنده مي‌شود و به رستاخیز خود ایمان ندارد.

نمايشنامه «اشترانیتسکی و قهرمان ملی» درباره پيچيدگي‌هاي  انسان عصر امروز است.

نمايشنامه «شهاب» و «اشترانیتسکی و قهرمان ملی» نوشته فردریش دورنمات با ترجمه آرش اباذري در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 3000 تومان از سوي نشر چشمه منتشر شده است.

دورنمات، پنجم ژانویه سال ۱۹۲۱میلادی، دیده به جهان گشود. او عمده شهرت خود را مدیون تاثیر بی چون و چرا بر تئاتر حماسی (Epic) و همکاری درازمدت با پیشگامان این گونه تئاتر (افرادی همچون برتولت برشت) است. تجربیات قابل ملاحظه دورنمات از زندگی در سالهای جنگ جهانی دوم، در آثار او به شکل انکارنا‌پذیری خود را نشان می دهد. او نیز همچون دیگر هنرمندان این عصر در اروپا به علت زندگی در توفان جنگ، نگاهی تلخ و در عین حال تاثیرگذار بر وقایع زندگی دارد. دورنمات بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶ اولین نمایشنامه‌اش را با نام آلمانی (Es Steht Geshrieben) به اتمام رساند و منتشر کرد. 

پس از چندین بار تجربه و موفقیت های جزیی و شکست های کوچک سرانجام او با نگارش «رومولوس کبیر» به اولین موفقیت بزرگ خود دست یافت و در تئاتر آلمان به عنوان نویسنده‌ای صاحب سبک شناخته شد. شهرت او با نمایشنامه دیدار با عنوان آلمانی «Der Besuch Deralten Dame» به سال ۱۹۵۶ به امریکا نیز راه یافت و دیدار به عنوان اثر نمونه‌ای او در آنجا شناخت شد. با چند سال فاصله پس از آن اثر معروف فیزیکدان ها با عنوان آلمانی«Die Physiker» در سال ۱۹۶۲ با استقبال فراوان در امریکا شهرت او را جهانی ساخت. این نویسنده،چهاردهم دسامبر ۱۹۹۰ در نوشاتل درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط