پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۱
دست‌نوشته‌های «جبران» در دانشگاه پرینستون

با اهدای چهار نسخه دست‌نویس آثار «جبران خلیل جبران»، نویسنده برجسته لبنانی به دانشگاه «پرینستون» آمریکا، کتابخانه این دانشگاه به طور قانونی مالک این آثار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، این نسخه‌ها که با دست خط «جبران» نوشته شده‌اند، پیش از این در اختیار «ویلیام اچ شهادی»، محقق، استاد دانشگاه و یکی از دوستداران آثار «جبران» بودند. 

«شهادی» پیش از مرگ‌اش در سال 1991 با استفاده از این نسخه‌ها و سایر منابع کتابی درباره «جبران» نوشته و منتشر کرده بود. 

پس از مرگ «شهادی» خانواده وی این نسخه‌ها را به کتابخانه دانشگاه «پرینستون» اهدا کردند. برادر و فرزند «شهادی» هر دو از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. 

از جمله آثاری که نسخه دست‌نویس‌شان به این دانشگاه اهدا شده است می‌توان به مشهورترین اثر «جبران» یعنی «پیامبر» اشاره کرد.
 
«جبران» در ناحیه‌ای که امروز بخشی از لبنان است، به دنیا آمد و در سال 1912 به آمریکا مهاجرت کرد. بخش عمده زندگی فرهنگی او و از جمله آثار ادبی و نقاشی‌های‌اش در دوران اقامت او در آمریکا به رشته تحریر درآمد. با این حال زمانی که او در سال 1931 در آمریکا درگذشت، چندان شناخته شده نبود. اما چند دهه بعد یعنی در دهه‌های 1960 و 1970 با تحولاتی که در فرهنگ آمریکا پدید آمد، آثار «جبران» کشف و او به یکی از مشهورترین نویسندگان عرب – آمریکایی تبدیل شد. 

دیگر آثار «جبران» که در مجموعه «شهادی» قرار داشته و اکنون به کتابخانه دانشگاه «پرینستون» منتقل شده‌اند عبارتند از: «دیوانه: گزین‌گویه‌ها و اشعار» (1918)، «دونده پیشرو: گزین‌گویه‌ها و اشعار» (1920)، و «خدایان زمین» (1931). 

کتابخانه «پرینستون» کار مرمت این کتاب‌ها را آغاز کرده و گمان می‌رود با آماده شدن این آثار در تابستان سال جاری، محققان بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها