دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۶
عنصری‌ها و انوری‌ها پا نگیرند؛ خیام را دریابیم

امروز ۲۸ ارديبهشت، سالروز بزرگداشت خيام است. اكبر اكسير شاعر، به همین مناسبت يادداشت شفاهی زیر را در اختیار "ايبنا" قرار داد. وی می‌گوید: راز شگرف اين عدد مبارك را به نسل امروز برسانيم؛ تا عنصری‌ها و انوری‌ها پا نگيرند.

خبرگزاري كتاب ايران( ايبنا)، خيام معماي شگرف ادبيات فارسي است. مردي شگرف و شگفت بازمانده از باستان. شك و شور ترانه‌هاي خيام ترجمه دردهاي ملي است كه توانست حرف دل خود را بسرايد.

خيام عصاره رنج‌ ملتي بزرگ است كه در زير سم اسبان فاجعه گم شد. فريادي كه در قالب چهار مصرع، چهار گوشه اين جهان پر آشوب را به نمايش گذاشت.

خيام مترادف با ايجاز و اعجاز است. يك اقيانوس شعور در هيات يك كاسه افشره. رمز و سرمستي منجمي كه از آسمان شعر، زمين ريا و دروغ و نكبت را رصد كرد. رياضي‌داني كه در توطئه اشكال هندسي تقسيم شد. خيام را من روح بلند و ناميراي ايراني مي‌دانم.
وي را يكي ملحدش خواند و و ديگري مست وديوانه و لاابالي و اهالي تقييه او را فقط رياضی‌دان و منجم ناميدند. اما خيام لوح فشرده روح ايراني است و ترانه‌هايش زمزمه نيمه مستانه شعر و شعور و شرافت.

نگزاريم خيام با گذشت ايام فراموش شود. راز شگرف اين عدد مبارك را به نسل امروز برسانيم؛ تا عنصري‌ها و انوري‌ها پا نگيرند و نيشابور مزار حكمت و انديشه‌ ما، در همسايگي بزرگ توس، به رشد انديشه متعالي ياري دهد.

سالگرد خيام بزرگداشت علم و شرف و آزادگي و تكريم و شعور ايراني است. بر راهيان شورمند سلامي دوباره بايد كرد.


اكبر اكسير متولد ۱۳۳۲ آستاراست. وی در زمينه شعر و نقد ادبي و طنز فعاليت دارد. تا كنون چند مجموعه شعر، و ديوان طاير آستارايي به كوششش منتشر شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها