سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳

انتشار یک کتاب جدید، برگ دیگری از پرونده‌های جاسوسی شوروی سابق در انگلیس و آمریکا را رو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه تلگراف، «الکساندر واسیلیف» ستون‌نویس روزنامه‌های کمونیست روسیه که بعد از فروپاشی شوروی توانست دسترسی قابل ملاحظه‌ای به اسناد کا.گ.ب داشته باشد، در کتابی با عنوان «جاسوسان : ظهور و افول کا.گ.ب در آمریکا»، پرونده یکی از جاسوسان شوروی سابق را فاش کرد. 

«اریک» نام مستعار جاسوسی به نام «انگلبرت برودا» فیزیک‌دان اتریشی و رابط سری کمونیست‌ها است که مدت زیادی در آزمایشگاه هسته‌ای «کاوندیش» انگلیس مشغول به فعالیت بود. 

براساس گزارش‌ها، «اریک» صدها صفحه از اسناد فوق سری پژوهش‌های اتمی انگلیس و آمریکا را به شوروی‌ها مي‌داد و یکی از با ارزش‌ترین جاسوسان شوروی محسوب می‌شد.
 
«اریک» به خاطر علقه‌ای که با کمونیست‌ها داشت، هیچ وجهی در برابر جاسوسی دریافت نمی‌کرد و در چارچوب طرحی هسته‌ای با نام «پروژه آلیاژهای لوله‌ای» 3 بار در هفته با رابط های شوروی ملاقات مي‌كرد و اطلاعات خود را در اختيار آنها قرار مي‌داد.

هویت واقعی «اریک» برای چندین دهه در معرض شک و تردیدهای جدی قرار داشت ولی «الکساندر واسيلیف» در کتاب «جاسوسان : ظهور و افول کا.گ.ب در آمریکا» با استناد به اسناد معتبر و موثق ثابت می‌کند که «اریک» نام مستعار ماموری مخفی به نام «انگلبرت برودا» است که در سال 1938 پس از الحاق اتریش به آلمان توسط هیتلر، از این کشور فرار کرد. 

کتاب واسیلیف حاوی اسناد مهمی از کا.گ.ب از جمله تلگرافی از مقر کا.گ.ب در لندن درباره استخدام کارمند در لندن است. در این تلگرام آمده است «اریک از طریق یک رابط در کمبریج پیشنهاد کمک به کا.گ.ب داده است و ابراز وفاداری کامل خود را برای همکاری با ما اعلام کرده است». 

واسیلیف در کتاب خود به جریان‌های مختلف جاسوسی «اریک» اشاره و با استناد به اسناد مختلف ثابت می‌کند او همان «برودا» است که چندین دهه درباره هویت او اختلاف نظر وجود داشته است. اریک در سال 1983 در وین درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها