یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۴
نقد «سه حزب» در سالن سی‌امین سال انقلاب اسلامی

کتاب «سه حزب» نوشته مظفر شاهدی، امروز (بیستم اردیبهشت) در سالن سی‌امین سال انقلاب اسلامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی نشستی با حضور مولف اثر، نقد و بررسی می‌شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سه حزب» عنوان كتابي است كه در آن اقدام به تحليل و بررسي مستند احزاب سه‌گانه مردم، مليّون و ايران نوين، شده است. مستندات اين كتاب بيشتر اسناد مخفي و محرمانه دستگاه اطلاعاتي دوران طاغوت است كه دستمايه تحليل قرار گرفته‌اند. 

به گواهي اين اسناد، دو جناح آمريكايي و انگليسي در حكومت پهلوي بعد از اجراي اصل چهار ترومن و بر اساس نسخه «جان‌ اف‌ كندي» مي‌بايست در برابر نفوذ كمونيسم و اردوگاه شرق اقدام به راه‌اندازي حزب‌هايي می‌کردند، لذا افرادي از قبيل منوچهر اقبال، اسدالله علم، حسنعلي منصور و اميرعباس هويدا مأموريت انجام اين كار را عهد‌ه‌دار شدند. 

علم، «حزب مردم» را شكل داد. اقبال، «حزب مليون» را سازماندهي کرد و بعدها منصور و هويدا «حزب ايران نوين» را ایجاد کردند. اسناد اين كتاب، تزئيني و فرمايشي بودن اين حزب‌ها را گواهي مي‌كند و نشان مي‌دهد اين مردم‌اند که نه از تأسيس آنها و نه از انحلالشان مطلع مي‌شوند. هر كدام از اين حزب‌ها دوره گذاري را پشت سر مي‌گذارند و بالاخره در پايان سال 1353 منحل شده و همگي در حزبي به نام رستاخيز مجتمع مي‌شوند و نظام تك حزبي نمايشي ديگري به صحنه آورده مي‌شود كه خود در تشديد سرنگوني رژيم مؤثر مي‌افتد.

از این نویسنده پیش از این کتاب‌های «ساواک؛ سازمان اطلاعات و امنیت کشور»، «مردی برای تمام فصول، اسدالله علم و سلطنت محمدرضا شاه پهلوی»، «حزب رستاخیز، اشتباه بزرگ، خودکامگی در ایران عصر پهلوی»، «حزب رستاخیز، اشتباه بزرگ، آسیب‌شناسی یک ناکامی بزرگ» و «تاریخ بانک استقراضی روس در ایران، نگاهی گذرا به روند همکاری‌های بانکی ایران و روس» منتشر شده‌اند. 

نشست نقد و بررسی کتاب «سه حزب» اثر مظفر شاهدی ساعت ۱۴ تا ۱۶ بیستم اردیبهشت در سالن سی‌امین سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 26 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها