سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
«فرهنگ موضوعی دستور خط فارسی» منتشر شد

فرهنگ موضوعي دستور خط فارسي به كوشش مرتضي قاسمي، ويراستار و مدير وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سوی انتشارات «سروش» منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، پس از اين كه امر اطلاع‌رساني به ‌عنوان يك واقعيت غير قابل انكار شناخته شد، موضوع انتخاب ابزار و سهولت دستيابي مخاطبان به اطلاعات ارائه‌شده از جمله نكاتي بود كه عرضه‌‌كنندگان اطلاعات به آن اقبال داشتند. از اين رو صاحبان آثار علمي و ادبي و آموزشي و غيره، تمهيداتي را براي تسهيل امر مراجعه مخاطبان خود به اطلاعات انديشيده‌اند كه نمونه‌هاي آن، از ابتدايي‌ترين نوع، يعني فهرست مطالب آغاز كتاب شروع و در شرايط مطلوب به واژه‌نامه‌ها و فهرست‌هاي پاياني منتهي مي‌شود كه اين رويكرد در واقع تلاشي براي دستيابي سريع‌تر و استفاده بهتر خواننده از مطالب متن است.

براساس آنچه در سايت فرهنگستان زبان و ادب فارسي درباره اين فرهنگ آمده است، يكي از فهرست‌هاي بسيار كارآمد و درعينِ‌ حال دور از چشم، فهرست موضوعي بوده كه كمتر از ديگر فهرست‌ها بدان توجه شده‌است. معمولا در تهيه فهرست‌هاي موضوعي اهدافي چون جست‌وجوي سريع، تفكيك موضوعي مطالب متن، پاسخ‌گويي به مخاطبان عام و سهولت دستيابي به اطلاعات دنبال مي‌شود.

فهرست‌سازي موضوعي، در واقع تحليلِ اطلاعاتِ موجود در يك متن و تبديلِ آن‌ها به كليدواژه است و همين ويژگي فهرست‌‌هاي موضوعي است كه به‌عنوان ابزارِ دست پژوهشگر، او را در راه پژوهش ياري مي‌رساند.

طبق آنچه در توضيحات اين متن آمده است، دستور خط فارسي، كه با هدف يكسان‌سازي شيوه نگارش خط فارسي، توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي تدوين شده ‌است، از جمله كتاب‌هاي مرجعي است كه مورد مراجعه طيف وسيعي از علاقمنداني است كه با مقوله نوشتن سر و كار دارند.

در اين فرهنگ سعي شده تمامي آن چه در دستور خط فارسي به‌عنوان متن اصلي آمده‌است (حتي مقدمه‌ها و پانوشت‌ها) در اين فهرست نيز گنجانده شود.

همچنين، در تهيه اين فهرست همواره سعي بر اين بوده تا آن جا كه ممكن است از ارجاع دادن به قواعد پيشين خودداري شود تا از اين طريق اصلِ سهولتِ مراجعه براي مخاطب از نظر دور نشود.

در باب شيوه نگارش و اِعراب‌گذاري اين مجموعه ذكر اين نكته ضروري است كه رسم‌الخط اين كتاب بر اساس فرهنگ املايي خط فارسي بوده ‌است.

همچنين به دليل كم‌حجم بودنِ متن اصلي دستور خط فارسي (مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسي، چاپ هفتم: ۱۳۸۶، ويراست نهايي)، و نيز سهولت دستيابي تمامي مخاطبان به آن، متن مذكور، با صفحه‌بندي اصلي كه ازسوي فرهنگستان زبان و ادب فارسي انجام شده، در ابتدا و پيش از فرهنگ موضوعي آن، در اين مجموعه نيز درج شده‌است.

فرهنگ موضوعي دستور خط فارسي (همراه با متن كامل دستور خط فارسي مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسي)، به كوشش مرتضي قاسمي، 200 صفحه است كه به شمارگان 2000 نسخه، با قيمت 2000 تومان ازسوي انتشارات «سروش» منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها