یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۱
محققان ايراني توليد علم در ايران و جهان را بررسي مي‌كنند

گروه علم‌سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور، كتابي را با عنوان «تحليلي بر اشاعه دانش ايران در جهان» را تا پايان هفته جاري در اختيار پژوهشگران و دانشجويان قرار مي‌دهند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را «عبدالرضا نوروزي چاكلي» و «حمزه‌علي نورمحمدي»، از اعضاي هيات علمي دانشكده كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شاهد و «محمد حسن زاده»، عضو هيات علمي دانشكده كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تربيت مدرس تاليف كرده اند.

«نوروزي چاكلي»، از نويسندگان كتاب و مدير گروه علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور دراين‌باره، به خبرنگار ايبنا گفت: «اين كتاب در چهار فصل به بررسي اوضاع علمي ايران در مقايسه با برخي از كشورهاي منطقه خاورميانه و جهان چون تركيه، مصر، پاكستان، عربستان، چين، كره، فنلاند، كانادا، برزيل و افريقاي جنوبي مي پردازد.»

وي خاطرنشان كرد: «اين كتاب مي‌تواند براي تمام علاقه‌مندان به حوزه‌هاي علمي و تحقيقاتي، خصوصا علم سنجان، مديران پژوهشي و دانشجويان كتابداري و اطلاع‌رساني مورداستفاده قرار گيرد.»

به گفته «نوروزي»، اين اثر تنها كتابي است كه به مطالعه تحليلي و تطبيقي كشورها در ISI مي پردازد. در فصل نخست كتاب،‌ موسسه اطلاعات علمي ISI و ويژگي‌هاي آن معرفي شده است. خوانندگان در اين بخش با شرايط نمايه‌سازي مقاله‌ها در اين موسسه و پايگاه‌هاي مختلف آن آشنا مي‌شوند. فصل دوم به بررسي توليدهاي علمي ايران و فصل سوم نيز به معرفي اين مقوله در كشورهاي تركيه، مصر، پاكستان، عربستان، چين، كره، فنلاند، كانادا، برزيل و افريقاي جنوبي اختصاص دارد. بخش نهايي كتاب، بررسي تحليلي و تطبيقي اين كشورها ست.

وي افزود: «نتايج تحقيق ما نشان مي دهد كه ايران از لحاظ توليد علمي در منطقه جايگاه دوم را پس از تركيه به خود اختصاص مي دهد. در اين تحليل كشورهاي، كانادا، فنلاند، تركيه، كره جنوبي، مصر، برزيل، افريقاي جنوبي، ايران، پاكستان و عربستان به ترتيب بهترين اوضاع را از لحاظ نسبت توليد ناخالص داخلي به تعداد توليد علم دارند.»

تاليف اين كتاب اسفند 1386 آغاز شد و تابستان امسال به پايان رسيد. كتاب««تحليلي بر اشاعه دانش ايران در جهان(1993 تا 2007) در 390 صفحه تا پايان هفته جاري منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط