سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
1168 کتاب واجد شرایط ارزیابی قرار گرفتند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حمید جزایری، دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی از ارزیابی 1168 کتاب در بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حمید جزایری در نشست خبری بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه، ضمن تبریک اعیاد رجبیه عنوان کرد: کتاب سال حوزه مهمترین و تاثیرگذارترین رویداد پژوهشی حوزه است و اختصاص به قم و ایران ندارد و به صورت بین المللی برگزار می‌شود.
 
دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی ادامه داد: این همایش از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرده است و در طول ۲۳ دوره گذشته حدود ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته است که ۹۶۸۶ از شرکت کنندگان آن از آقایان و ۱۳۷۸ نفر از بانوان بودند.
 
وی با بیان اینکه در همایش بیست و چهارم یک هزار و ۱۶۸ کتاب واجد شرایط ارزیابی قرار گرفتند، اضافه کرد: در این دوره ۱۸۵ نفر از شرکت کنندگان بخش کتاب از بانوان و ۷۱۵ نفر از آقایان بودند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری افزود: در این دوره ۹۰۰ کتاب، ۲۶۸ رساله مقطع دکتری یا سطح چهار دریافت شد که بعد از ارزیابی ۲۳۰ اثر مرحله دوم رسیدند و در نهایت ۴۸ اثر به عنوان آثار قابل تقدیر، شایسته تحسین و برگزیده انتخاب شدند.
 
وی با بیان اینکه دو اثر عنوان برگزیده، ۲۸ اثر شایسته تقدیر و ۱۸ اثر شایسته تحسین را کسب کردند، اظهار کرد: ۴۳ نفر از منتخبین از آقایان و پنج نفر از بانوان هستند که برخی از آنان کشورهای لبنان، عراق، افغانستان و ... هستند.
 
دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه با اشاره به اینکه در بخش مقالات ۲۹۰ اثر از ۹۸ نشریه به دبیرخانه رسید که شش اثر آن شایسته تقدیر شناخته شدند، گفت: آثار واصله در ۲۰ گروه از جمله فقه و حقوق، حقوق، اصول، کلام، تفسیر، تاریخ، اقتصاد، تاریخ و... بودند.
 
وی با بیان اینکه در این دوره شاهد حضور فعال‌تر غیر ایرانی‌ها و خواهران بودیم، اضافه کرد: محورهای ویژه مانند سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی، ابعاد علمی گام دوم انقلاب، زن و خانواده، آسیب های اجتماعی و جهاد تبیین مورد تاکید دبیر خانه بود که در این زمینه ۱۲۲ به طور مستقیم ناظر بر یکی از محورهای ویژه بودند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش‌های حوزه‌های علمیه، نیز در نشست خبری بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه، ضمن تبریک اعیاد رجبیه عنوان کرد: کتاب سال از جمله فعالیت‌هایی است که در معاونت‌های پژوهش از جایگاه رفیعی برخوردار است.
 
وی ضمن قدردانی از همه پژوهشگران و علمایی که با بزرگواری پژوهش‌های خود را وارد عرصه داوری کردند، گفت: در کنار همایش کتاب سال حوزه که بیشتر فرهیختگان و بزرگان حوزه علمیه شرکت می‌کنند برای طلاب خواهر و برادری که تازه وارد عرصه پژوهش شدند جشنواره علامه حلی را در سه مرحله مدرسه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: حدود هزار کانون علمی پژوهشی در مدارس فعال هستند که اساتید آن زیر نظر شورای علمی و تربیتی انتخاب می‌شوند و طبق قوانین فعالیت هایی انجام می‌دهد و در اسفند سال جاری نیز جشنواره این کانون ها برگزار می‌شود و از کانون‌های فعال طلاب تقدیر می‌شود.
 
معاون پژوهش‌های حوزه های علمیه بیان کرد: در کنار نشریات علمی و پژوهشی و تخصصی حوزه‌های علمیه در مدارس نیز نشریات واحدهای آموزشی (داخلی) داریم که در راستای فرهنگ‌سازی پژوهش در مراکز و مدارس عمل می‌کنند که دوشنبه اول اسفند ماه ۱۴۰۱ هفتمین جشنواره ۱۴۰نشریه واحدهای آموزشی برگزار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه اولین نمایشگاه آثار به زبان غیر فارسی از سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ به مدت سه روز در سالن غدیر دفتر تبلیغات برگزار می‌شود، اظهار کرد: آثار این نمایشگاه به ۳۴ زبان زنده دنیا است و عمده آثار به زبان عربی، انگلیسی، ترکی، اندوزیایی اردو، فرانسوی، اردو تاجیکی است.
 
معاون پژوهش‌های حوزه های علمیه با بیان اینکه این نمایشگاه با همکاری دبیر خانه گفتمان انقلاب اسلامی که بیش از ۱۳ مرکز حوزوی در آن حضور دارند، برگزار می‌شود، گفت: این آثار غیر فارسی تا کنون تجمیع نشده بودند و به صورت پراکنده در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده بودند اما برای اولین بار است به صورت تجمیعی به نمایش گذاشته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها