سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
مطالعه تطبیقی تاریخ مردم‌شناسی ایران و ترکیه و بازنمایی فرهنگ، هویت ملی و محلی

طرح مطالعه تطبیقی تاریخ مردم‌شناسی ایران و ترکیه که تفاوت‌های موسسه‌ای شدن در رشته مردم‌شناسی به عنوان یک شاخه مهم از علوم میراثی را در دو کشور ایران و ترکیه بررسی می ‏کند، از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علیرضا حسن‌زاده مجری طرح و عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: برای نخستین‌بار در میان کشورهای خاورمیانه، دو کشور ایران و ترکیه، مراکز مردم‌شناسی خود را شکل بخشیده و آغازگر مطالعات مردم‌شناسی در منطقه مورد بحث بوده‌اند.

او افزود: در عین حال موزه‌های مردم‌شناسی در این دو کشور نیز نه تنها جایگاهی مهم در بازنمایی فرهنگ و تمدن و هویت ملی و محلی داشته‌اند، که یکی از نتایج شکل‌گیری نهادی رشته مردم‌شناسی در دو کشور یاد شده بوده‌اند.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی تصریح‌کرد: بررسی تاریخ شکل‌گیری رشته مردم‌شناسی در دو کشور یاد شده، درک تفاوت و شباهت‌های گفتمانی، نظری و روش‌شناختی آن‏ها و آشنایی با تجربه مردم‌شناسان ترکیه در زمینه تعریف موزه مردم‌شناسی که کشور ما در این زمینه با بحران‌هایی در تعریف و طبقه‌بندی موزه مردم‌شناسی رو به روست در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

مجری طرح مطالعه تطبیقی تاریخ مردم‌شناسی ایران و ترکیه افزود: محقق در این پژوهش به بررسی تطبیقی تاریخ علم مردم‌شناسی در دو کشور ایران و ترکیه که از پیشگامان این رشته در منطقه محسوب می‌شوند، پرداخته و بر این مبنا تاریخ علم یاد شده در دوره مدرن و ماقبل مدرن و معاصر بررسی شده است.

به گفته حسن‌زاده، این طرح تفاوت‌های موسسه‌ای شدن در رشته مردم‌شناسی به عنوان یک شاخه مهم از علوم میراثی را در دو کشور ایران و ترکیه بررسی می‏کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها