یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
«روز آزادی زن» تجدیدچاپ شد/ تمجید رهبر انقلاب از قیام زنان مشهدی

چاپ سوم کتاب «روز آزادی زن»؛ تاریخ شفاهی قیام 17دی زنان مشهدی به نویسندگی سمیه ذوقی از سوی انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «روز آزادی زن»، قیام 17 دی بانوان مشهدی علیه سیاست‌های ضدفرهنگی رژیم پهلوی را از زبان بازماندگان و شاهدان عینی آن واقعه روایت می‌کند. تحقیق و پژوهش این کتاب برعهده ملیحه بخشی‌نژاد، سمیه ذوقی و ندا ترکمنچه بوده است.

در مقدمه این کتاب، چنین آمده است: «هر سال هفدهم دی، میدان مجسمه مشهد شاهد جشن کشف حجاب بود. زنان و مردان موافق این سیاست در این روز به منظور تجلیل از اقدام رضاخان، گرد هم می‌آمدند و دسته‌گل‌هایی به پای مجسمه او می‌ریختند؛ 17دی ماه 1356 شمسی هم مثل هر سال، همه چیز برای تجلیل از رضاخان آماده بود و زمستان سرد و ساکت شهر، خیال رژیم را از هر مزاحمی آسوده کرده بود، غافل از آنکه بانوان با حجاب مشهدی در این روز آماده برافروختن شعله تظاهراتی بودند، تا آزادی کامل مردان و زنان ایران از استبداد پهلوی فرو ننشست.»
در بخشی از فصل اول این کتاب نیز می‌خوانیم: «اتوبوس آبی‌رنگ شهربانی پیچید توی خیابان عطار و کمی بعد جلوی در بزرگ آهنی زندان زنان نگه داشت. بیست و چند زن چادری و روگرفته یکی‌یکی از اتوبوس پیاده شدند. نگهبان درِ زندان را به رویشان باز کرد. آنها با ترس و دلهره از بین سربازها رد شدند و پا توی حیاط زندان گذاشتند؛ حیاطی بزرگ با دیوارهای آجری رنگ و رو رفته که فضای سرد و خالی زندان را غریب‌تر می‌کرد. خورشید غروب کرده بود و به جز چند زن با سرِ باز و بلوز و دامن، زندانی دیگری توی محوطه حضور نداشت. بیشتر زندانی‌ها طبقه بالا بودند و اینجا بند عمومی زندان زنان بود.»

مقام معظم رهبری، سال 1386 در بیاناتی درباره این راهپیمایی فرمودند: «در دی‌ماه 1356، روز هفدهم دی‌ماه در مشهد، یک اجتماع عظیمی، تظاهراتی از زنان مسلمان با شعار «حفظ حجاب» راه افتاد؛ ما آن وقت در تبعید بودیم، خبر آن را شنیدیم که زنان مؤمن و مسلمان و شجاع، چنین حرکتی را به راه انداختند».

چاپ سوم کتاب «روز آزادی زن» در 184 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub و یا سایت vaketab.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها