شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای 1299» برگزار می‌شود

معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از برپایی همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای 1299» خبر داد و گفت: بررسی چرایی و چگونگی وقوع این کودتا بعد از گذشت صد سال مهمترین سرفصل برپایی این همایش ملی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حوریه سعیدی معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح برپایی این همایش گفت: همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای 1299» به همت پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش قرار بود سال گذشته به مناسبت صد سالگی کودتای 1299 برگزار شود؛ اما به دلیل وجود همه‌گیری کرونا و برگزاری همایش «تاریخ اجتماعی بیماری‌های همه‌گیر در ایران معاصر» -که در این سازمان برپا شد- همایش کودتا با عنوان «یکصد سال بعد از کودتا» قرار شد در سال جاری برگزار شود.

معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده طرح همایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای 1299» به تصویب رسیده و به زودی فراخوان این همایش منتشر خواهد شد.

وی درباره ضرورت برپایی این همایش ملی گفت: بعد از واقعه مشروطیت، کودتای اسفند 1299 یک رخداد مهم سیاسی و اجتماعی در ایران معاصر بوده که زمینه تغییر حکومت قاجار را فراهم کرد. بررسی علل این واقعه و نیز نتایج آن، تاثیرات و دخالت‌های خارجی و نیز شرایط جهانی به همراه شرایط اجتماعی، وضعیت اقتصادی، تحمل و پذیرش تغییر حکومت و مسائل دیگر نیز دست به دست هم داد تا این رخداد سیاسی و اجتماعی در ایران ایجاد شود. 

سعیدی بیان کرد: درهمایش ملی «یکصد سال بعد از کودتای 1299» قصد داریم براساس اسناد و مستندات دقیق تاریخی زمینه‌ها، شرایط و چرایی و چگونگی و نتایج حاصل از کودتای سال 1299 را بررسی و بازشناسی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها