پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
برگزاری 1400 برنامه به مناسبت سالروز فتح خرمشهر

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: 1400 برنامه برای روزهای سوم و چهارم خردادماه، سالروز عملیات بیت‌المقدس پیش بینی ‌شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری تبیین برنامه‌های سی‌‌و‌نهمین سالگرد عملیات بیت‌المقدس و حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
جعفری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای عملیات بیت‌المقدس، شهدای مقاومت فلسطین و چهارم خرداد مقاومت مردم دزفول، بیان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، برنامه‌های ارزشمندی شکل گرفت که برابر با 10 سال فعالیت‌ و برنامه‌ریزی در حیطه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها بود. سال گذشته 505 ستاد را در کل کشور برای راهبری و برنامه‌ریزی مرتبط با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در همه شهرها، استان‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و نیرو‌های مسلح، ساماندهی کردیم.
 
وی ادامه داد: امسال با تصویب سرلشکر محمد باقری؛ رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  و رئیس شورای سیاستگذاری مناسبت‌های دفاع مقدس، ستاد دائمی برای مناسبت‌های ملی دفاع مقدس تشکیل شد. از مجموع مناسبت‌ها و فعالیت‌هایی که در طول سال دفاع مقدس وجود دارد، 39 برنامه ملی و بین‌المللی را به کل کشور ابلاغ کردیم تا در طول سال به مناسبت هر ایام ویژه‌ای، برنامه‌هایی متناسب با هر حوزه تدارک ببینند.
 
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به شکل‌گیری سامانه برخط معاونت روابط عمومی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اظهار کرد: در سال جدید تاکنون 1400 برنامه تا امروز در این سامانه ثبت شده و تا 2000 برنامه هم افزایش پیدا خواهد کرد. 1400 برنامه در روزهای سوم و چهارم خردادماه پیش‌بینی شده است. این برنامه‌ها از دوم فروردین با عملیات فتح‌المبین آغاز و تا 28 اسفند 1400 ادامه دارد. در طول ساری جاری، 6 هزار و 580 برنامه پیش‌بینی شده که به 10 هزار برنامه هم می‌رسد.

علی‌اصغر جعفری درباره برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ازجمله برگزاری مراسم امضای تفاهم‌نامه در سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: اجرای برنامه صبح و نشاط شبکه سه سیما در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش بین‌المللی مکتب شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از نگاه زنان فرهیخته جهان، فراخوان دهمین جایزه ادبی یوسف و تجلیل از شهدای روحانی آزادسازی خرمشهر، ثبت تاریخ شفاهی عملیات بیت‌المقدس و آغاز فعالیت‌های موزه ملی انقلاب اسلامی دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های بنیاد است.
 
وی افزود: یکی از برنامه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران درهفته جاری، رونمایی از کتاب «در کمین گل سرخ» اثر محسن مومنی‌شریف خواهد بود. این کتاب روایت زندگی سردار سپهبد شهید صیاد شیرازی است که به 8 زبان خارجی ترجمه شد و در ایام سوم خرداد با حضور مقامات لشکری و کشوری رونمایی می‌شود. همچنین آیین تجلیل از 1768 شهید ارتش جمهوری اسلامی در عملیات بیت‌المقدس، آیین نامگذاری بلوار هجرت تهران به نام شهیدان سرباز و دیدار فرمانده کل ارتش با پیشکسوتان عملیات بیت‌المقدس، برخی دیگر از برنامه‌های ارتش برای مناسبت‌های پیش‌رو است.
 
معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بیان کرد: از فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخص سپاه پاسداران نیز می‌توان به برگزاری نشست‌های تبلیغ دستاوردهای حماسه آزادسازی خرمشهر، برگزاری یادواره شهدای عملیات بیت‌المقدس در سراسر کشور و رونمایی از دستاوردهای جدید سپاه انقلاب اسلامی، استمرار طرح شهید سلیمانی در مقابله با کرونا با همکاری وزارت بهداشت و استمرار کمک‌های مومنانه، اشاره کرد.
 
جعفری ادامه داد: برگزاری رژه موتورسواران در شهر مقاوم خرمشهر در تجلیل از شهدای خرمشهر و مراسم تجلیل از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، دیدار فرمانده نیروی انتظامی با خانواده شهدا و پیشکسوتان عملیات بیت‌المقدس ناجا از برنامه‌های شاخص نیروی انتظامی است. همچنین در وزارت دفاع و پشتیبانی دفاع مقدس هم برنامه‌های متعددی همچون رونمایی از محصولات جدید دفاعی، مراسم تجلیل از خانواده شهدا و پیشکسوتان عملیات بیت‌المقدس پیش‌بینی شده است. از برنامه‌های شاخص قوه قضاییه هم می‌توان به تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان دفاع مقدس در قوه قضاییه و برگزاری نمایشگاه اسناد حقوقی دفاع مقدس اشاره کرد.
 
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آئین کلنک‌زنی احداث یادمان ملی «سرباز وطن، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» در روز چهارم خرداد‌ماه توسط شرکت توسعه گردشگری عباس‌آباد را از برنامه های شهرداری تهران برشمرد و افزود: یادمان ملی «سرباز وطن، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» در ارتفاعات مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌عنوان سومین بنای مرتفع تهران احداث خواهد شد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فیلم‌های مناسبتی در روزهای سوم و چهارم خرداد درنظر گرفته است. همچنین بانگ «مقاومت و پیروزی» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر راس ساعت 11 روز دوشنبه سوم خرداد از تمامی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به صدا در خواهد آمد. بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ایام سوم و چهارم خردادماه برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به رونمایی از 19 عنوان کتاب با ترجمه انگلیسی، برگزاری چهاردهمین کنگره جانبازان و ایثارگران فتح حماسه خرمشهر به‌صورت وبیناری در سراسر کشور، برگزاری همایش سرود و ایثار با همکاری 20 کانون فرهنگی و هنری مساجد و اجرای 22 هزار برنامه در گلزار شهدا اشاره کرد.
 
وی بیان کرد: برنامه تکریم خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران در مجموعه وزارت کشور، فرمانداری‌ها و استانداری‌های سراسر کشور در این دو روز پیش بینی شده است. همچنین بخشی از برنامه‌های وزارت آموزش پرورش با توجه به تعطیلی مدارس در پیام‌رسان شاد در حال برگزاری است.
 
جعفری، وزارت بهداشت و درمان پزشکی را از مجموعه‌های پیشگام در حوزه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و برنامه‌های مرتبط با آن به‌رغم درگیری با بیماری کرونا دانست و افزود: وزارت بهداشت طرح شهید سلیمانی در مقابله با کرونا را در دستور کار دارند و نیز مراسم تجلیل از شهدای سلامت و پیشکسوتان دفاع مقدس در سراسر کشور پیش بینی کرده است.
 
وی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی نیز دو برنامه شاخص «برپایی نمایشگاه عکس مهندسی رزمی پشتیبانی جنگ و جهاد» و «مراسم تجلیل از فرماندهان گردان فنی مهندسی رزم و جهاد در دفاع مقدس» در این ایام برگزار می‌شود.
 
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اضافه کرد: از برنامه‌های وزارت علوم و تحقیقات فناوری، برگزاری وبیناری دانشجویی تبیین عوامل موثر در عملیات دفاع مقدس، برگزاری شب شعر و خاطره است. همچنین وزارت اقتصاد و دارایی برنامه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در سالروز عملیات آزادسازی خرمشهر را برگزار می‌کند. وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی نیز تجلیل از خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان را در دستور کار دارد.
 
معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام سوم و چهارم خردادماه، بیان کرد: تجلیل از ایثارگران وزارت ارشاد در عملیات بیت‌المقدس و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون سینما و تئاتر پیش‌بینی‌ شده که بخشی از آن‌ها با محدودیت‌های کرونایی مواجه است. همچنین از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان نیز، گرامیداشت شهدای شاخص ورزشکار است. فضاسازی مرتبط با آزادسازی خرمشهر در ورزشگاه و سالن‌های ورزشی نیز از برنامه‌های مهم و کلیدی است.
 
جعفری افزود: در نهاد امور زنان نهاد ریاست‌جمهوری، نشست با زنان مقاومت 45 روزه خرمشهر و تجلیل از بانوان ایثارگر خرمشهر و وبینار گرامیداشت آزادسازی خرمشهر بخشی از برنامه‌ها است. همچنین در سازمان جمعیت هلال احمر، خاطرات پیشکسوتان و امدادگران حماسه سوم خرداد جمع‌آوری شده است. در دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری یادمان عملیات بیت‌المقدس و تکریم از شهدای آزادسازی خرمشهر و هدایت پروژه‌های تحقیقاتی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد با موضوعات دفاع مقدس، صورت می‌گیرد.
 
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان با اشاره به آمار برنامه‌های دوم و سوم خرداد، گفت: مجموعا در دوم و سوم خرداد 22 مراسم رونمایی کتاب از 115 عنوان جدید را خواهیم داشت. 55 همایش با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای مجازی و حضوری خواهیم داشت. همچنین برگزاری 31 یادواره شهید، 16 شب شعر، 22 برنامه شب خاطره، چهار اجرای تئاتر خیابانی، 13 اجرای عمومی موسیقی، رونمایی از 27 هنر اثری تجسمی، پخش 17 نماهنگ جدید در فضای مجازی، 63 مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در سراسر کشور، 90 مراسم تکریم از خانواده شهدا در کل کشور، 76 مسابقه فرهنگی، 18 مسابقه هنری و 41 مسابقه ورزشی در سراسر کشور از برنامه‌های مناسبتی این ایام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها