سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
«او را میان سوسن‌ها بخوابانید» منتشر شد

رمان پلیسی «او را میان سوسن‌ها بخوابانید» نوشته جیمز هدلی چیس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رمان پلیسی «او را میان سوسن‌ها بخوابانید» نوشته جیمز هدلی چیس با ترجمه سعید مهدی‌پور توسط نشر افق بی‌پایان به تازگی منتشر شده است. در این داستان ویک مالوی کارگاه پس از دریافت نامه‌ای از جنت کرسبی که از تاریخ آن 15 روز گذشته است وارد ماجرایی می‌شود که بر سر ارث خانواده کرسبی نقشه شومی طراحی و در حال اجرا است.

جیمز هدلی در نوجوانی به عنوان شاگرد اول در کالج سلطنتی روچستر، آماده گرفتن دیپلم باکتری‎شناسی شد، سپس به کلکته رفت تا به ‎مطالعه اثرات بیماری هاری بپردازد. اما هجده ‎ساله که شد برخلاف آن‎چه پدرش برای او در نظر گرفته بود، یعنی تحصیل در رشته پزشکی و پس از کشمکش با او خانه را ترک کرد تا آینده دلخواه خود را رقم بزند.

چیس یک‎سالی را به عنوان فروشنده دوره گرد در اطراف هاستینگ گذراند، به او پیشنهاد شد که به عنوان کارمند بانک مشغول به کار شود، اما او این پیشنهاد را رد کرد و به استخدام یک شرکت توزیع کتاب در آمد. در سال ۱۹۳۳ با سیلویا ری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر بود. در طول جنگ جهانی دوم ، او در R. A. F. به عنوان خلبان خدمت کرد و نهایتا به رتبه ریاست اسکادران رسید.

 استخدام او در شرکت توزیع کتاب لحظه‎لی کلیدی برای رقم خوردن آینده او به عنوان نویسنده‎ای محبوب و پرمخاطب بود. ماجرا خیلی ساده اما در عین حال هوشمندانه بود، جیمز هدلی چیس نیز همانند هر چهره موفقی این زرنگی را داشت که چگونه از این موقعیت‎های ساده درکی هوشمندانه داشته باشد. کار این شرکت عمده‎فروشی کتاب بود و او مسئول توزیع کتاب به خرده فروش‌ها (کرایه و فروش کتاب) بود، کار به‎عنوان توزیع کننده کتاب او را با انواع و اقسام کتاب‌ها آشنا کرد، او در حین کار به این نکته توجه کرد که کدام نوع از کتاب‎ها بیشتر مورد پسند مردم هستند. به این ترتیب توجه او به رمان‎های پلیسی و جنایی که مردم با علاقه آنها را می‎خواندند معطوف شد.

کتاب‌های چیس اغلب از بیانی مستقیم و بدون پیچیدگی و همچنین نثر بسیار ساده‎ برخوردارند و به همین خاطر برای خواندن بسیار راحت و روان هستند و خوانندگان کمتر نیاز دارند که برای خواندن آنها سراغ قوه تخیل خودشان بروند؛ همین سادگی باعث شد که عموم مردم و خوانندگان آثارش علاقه خاصی به شیوه و سبک آثار چیس داشته باشند. موضوع بسیاری از آثار این نویسنده سقوط و شکست مردان است که اغلب به سبب توطئه زنان اتفاق می‎افتد. بعضی از این مردان مشاغل پست و سطح پایینی دارند و به سادگی دچار وسوسه شده و فریب می‎خورند.

عده‎ای از آنها به دنبال پول در آوردن هستند و یا توسط باج‎گیران مورد تهدید قرار می‎گیرند و در نهایت نیز زندگی این شخصیت‎ها توسط افرادی از ریشه کنده شده و رو به تباهی می‎رود. و در انتها یا فقیرتر از قبل رها می‎شوند و در بعضی مواقع در معرض کشته شدن قرار می گیرند و یا اینکه در کش مکش‎ها داستان از پای در می‎آیند.
 دنیای آثار جیمز هدلی چیس دنیای حرص و پول و حاکمیت نفسانیت انسان‎هاست و آنها اغلب به این دلیل دست به جنایت می‎زنند به جز قهرمانان آثارش، دیگرشخصیت‎ها از سیاست‎مداران گرفته تا اعضای پلیس و… فاسد و رشوه‎بگیرهستند و با خوی حیوانی خود برای پول یکدیگر را می‎درند .

چیس پس از تجربه رمان اول خود کم کم راه خود را در رمان‌نویسی پیدا کرده و بعدها شخصیت‎هایی خاص خود را آفرید که در برخی از رمان‌های او حضور یافتند و نمونه‎اش «ویک مالوی» یک خبرنگار که به کاراگاهی خصوصی بدل شده و در شهر ثروتمندنشین ارکید، در سواحل کالیفرنیا، دفتر خدمات کاراگاهی برای خود دایر کرده که انواع اقسام خدمات را به مشتریانش ارائه می‎کند. او اگر چه به عنوان راوی شخصیت اصلی رمان نیز محسوب می‎شود، اما برخلاف سبک معمول بسیاری از کاراگاهان آن روزگار که تنها کار خود را پیش می‎بردند، به صورت گروهی با همکارانش پرونده‎های جنایی را دنبال می‎کند.
چیس در خلق شخصیت ویک مالوی به شکل محسوسی از کاراگاهان سبک هارد بویلد و بخصوص شاخص‎ترین آنها فیلیپ مارلو (حتی ضرب آهنگ نام ویک مالوی نیز به او بی شباهت نیست) تاثیر گرفت، حاضر جوابی، طنازی و تلخ اندیشی او که تا حدی نیز در این شخصیت خوب از کار در آمده، از بارزترین وجوه این شباهت‎هاست. به هر حال جذابیت شخصیت ویک مالوی در برخی از رمان‌های چیس علاقمندان او را قانع کرد که ویک مالوی می‎تواند به شخصیت ثابت رمان‌های او بدل شود.

چیس شخصیت ویک مالوی را پس از چند رمان دیگر در آثارش تکرار نکرد و ترجیح داد به شیوه خود شخصیت‎های تازه‎ای به داستان‌های خود بیاورد و حتی برخلاف شیوه روایت اول شخص که بسیار مناسب این نوع داستان‌های پلیسی به نظر می‎رسید و مورد علاقه مخاطبان نیز بود، گاه به ضرورت در داستان‌هایش از شیوه‎ دانای کل در روایت بهره می‎برد؛ او از اواسط عمر به سوئیس مهاجرت کرد، و سال‌های سال در این کشورزندگی کرد و سرانجام در تاریخ ۶ فوریه ۱۹۸۵ در آن‎جا درگذشت. قریب به ۳۰ فیلم بر اساس آثار وی جلوی دوربین رفته‎اند.
 
نشر افق بی پایان کتاب «او را میان سوسن‌ها بخوابانید» نوشته جیمز هدلی چیس با ترجمه سعید مهدی‌پور را در 332 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه به قیمت ۵۸۰۰۰ تومان منتشر و روانه بازار شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها