سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
بهمنی: اشعار فاخر باید حمایت شوند / رونمایی از «مجموعه شعر آیینی بی‌نوا نی»

کارگاه تخصصی شعر و ترانه و آیین رونمایی از «مجموعه شعر آیینی بی‌نوا نی» با حضور محمدعلی بهمنی در بخش جنبی نمایشگاه استانی کتاب اراک برگزار شد. وی در این نشست گفت: از اشعار فاخر باید حمایت شود و نباید از آن‌ها غافل شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، محمدعلی بهمنی در کارگاه تخصصی شعر و ترانه که در بخش جنبی نمایشگاه استانی کتاب اراک برگزار شد، با اشاره به شعرهای قرائت شده در نمایشگاه، مطالبی درباره قالب‌دهی به اشعار در زمینه غزل و قصیده ارائه و اظهار کرد: وقتی ما ترانه امروز را از زبان خود شاعر می‌شنویم، یک انرژی و نگاه مترقی‌تری از آن‌چه می‌شنویم در این کارها مشهود است، اما این امر بسیار مهم است که چرا این ترانه‌ها شنیده نمی‌شوند.

وی گفت: ما در نسلی زندگی می‌کنیم که به علت شنیده نشدن اشعار در جامعه امروزی و عدم بیان آن‌ها، شاید نسل‌های آینده اطلاعات بیشتری از آن‌ها داشته باشند، اما باید بدانیم که فعالیت پُرشور و سروده شدن اشعار فاخر نیازمند حمایت است و نباید از آن‌ها غافل شد.

این شاعر ادامه داد: انتخاب عنوان مناسب برای شعر از سوی شاعر موجب جذب مخاطب بیشتر شده و حس زیباتری برای خریدار کتاب ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین لازم است شاعران در انتخاب عنوان دقت بیشتری داشته باشند.

بهمنی افزود: اما ترانه، درست برعکس شعر است و انتخاب واژگان باید محدود باشد، چون از دید مردم ممیزی می‌شود و در این بخش ترانه‌سرا ناگزیر است که یک سری از واژه‌ها را انتخاب نکند، چراکه شاید برخی از واژه‌ها برای جامعه مناسب نباشند. خوانش و قرائت اشعار نیز، به شناخت موسیقی شعر و اجرای درست آن کمک شایانی می‌کند.

وی بیان کرد: شناخت موسیقی شعر از سوی شاعر موجب ارتباط‌گیری بهتر مخاطب می‌شود و باید واژگانی که کنار هم چینش می‌شوند، موسیقی درون کلمه داشته باشند، چون همین موضوع فهم بیشتر شعر را به دنبال خواهد داشت.

این شاعر پیشکسوت گفت: خوشبختانه استعدادهای شعری بسیاری در کشور وجود دارد، اما شعرهای خوب در کشور کمتر شنیده می‌شود و باید چرایی این موضوع را پیدا کرد. شعرهای خوب نه تنها در اراک بلکه در دورترین نقاط کشور نیز وجود دارند، اما مشکل اینجاست که این شعرها شنیده نمی‌شوند و این امر دلیل بر عدم ماندگاری آن نمی‌شود.

بهمنی ادامه داد: موضوع مهم در شاعری، خواندن آن است، چون این امر درست نیست که شعری خوانده شود و بنا به دلایلی بخش‌هایی از آن تغییر یا حذف شود. اگر قرار است این اتفاق رُخ دهد، همان بهتر که خوانده نشود، چراکه شعر از حالت اولیه خود که سروده شاعر است، خارج می‌شود.

وی اظهار کرد: شاعرانی که هم‌اکنون در مناطق مختلف مشغول به فعالیت هستند، میراث‌دار این رشته هستند و بدون تردید فعالیت آن‌ها در این عرصه مطلوب بوده و آثاری فاخری از سوی آن‌ها خلق خواهد شد.

در پایان این برنامه از «مجموعه شعر آیینی بی‌نوا نی» سروده فاطمه آل‌طاهر با حضور محمدعلی بهمنی و جمعی از علاقه‌مندان رونمایی شد.

نهمین نمایشگاه سراسری استان مرکزی از 13 تا 18 آذرماه از ساعت 13 تا 20 میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها