چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۴
نمايش«اتاقک غواصي و پروانه» در سينمافرهنگ

فيلم انيميشن «اتاقک غواصي و پروانه» چهاردهم تير ماه در نشست کانون فيلم معناگرا، نمايش داده مي شود. اين فيلم زندگي واقعي روزنامه نگاري را به تصوير مي كشد كه با 200 هزار بار پلك زدن يك كتاب نوشت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از بنياد سينمايي فارابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نشست پرسش و پاسخ اين برنامه پس از نمايش فيلم توسط كارشناسان حوزه «سينماي معناگرا» فارابي برگزار خواهد شد.

«شهاب الدين عادل» مدرس و کارشناس سينما و «چيستا يثربي» منتقد سينما اين اثر انيميشن را نقد و بررسي مي كنند.

«اتاقک غواصي و پروانه»، داستان روزنامه نگاري را به تصوير مي کشد که در سن 42 سالگي به علت سکته مغزي فلج شد.

اين روزنامه نگار با پلک زدن زمينه نگارش کتابي با نام «اتاقک غواصي و پروانه: يادبود زندگي و مرگ» را فراهم کرد.

«جوليان اشنابل» نقاش ايالات متحده اين فيلم را بر اساس زندگي واقعي و كتاب خاطرات يک روزنامه نگار فرانسوي به نام «ژان دومينيک بابي» ساخته است.

 «ژان دومینیک بائوبی» در سال 1995 در اثر  سکته‌ مغزی توان حرکتی خود را از دست داد اما با این حال از پا ننشست و شروع به نگارش کتابی کرد. اگرچه نگارش کتاب در چنین وضعیتی بسیار دشوار بود.

یک نفر به عنوان کمک، نوشتن کتاب را بر عهده داشت و هر موقع حروف را برای نوشتن درست انتخاب می‌کرد، ژان که توان حرکتی نداشت، با پلک زدن به او می‌فهماند كه كلمه صحيح است؛کتابی که با 200 هزار بار پلك زدن نوشته شد. با وجود اینکه بائوبی و منشی‌اش هر روز پنج ساعت برای نوشتن کتاب وقت صرف می‌کردند، ولی به خاطر کندی این نحوه نوشتن کتاب، هر روز بیشتر از یک تا دو صفحه نوشته نمی‌شد.

ژان سه روز پس از پایان نگارش کتاب‌ درگذشت. استقبال فراوانی از اين کتاب شد، طوری که روز نخست همه 25 هزار نسخه به چاپ رسیده آن به فروش رسید. تعداد كتاب فروخته شده در هفته اول به 150 هزار نسخه رسید.

اشنابل این فیلم را به زبان فرانسوی کار کرده است و در برابر فشارهایی که برای ساختن فیلم به زبان انگلیسی به او وارد می‌شد، مقاومت کرد، چرا که معتقد بود که محتوای غنی این فیلم نمی‌تواند به زبان انگلیسی ترجمه شود.

فیلم «اتاقک غواصی و پروانه» نخستین بار در کن 2007 به نمایش درآمد و نامزد نخل طلای بهترین فیلم و برنده بهترین کارگردانی شد.

فیلم جایزه‌ بهترین فیلم خارجی و بهترین کارگردانی گلدن گلوب را نیز برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط