شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، موسسه لغت نامه دهخدا و از یک کتابفروشی قدیمی در تجریش دیدن کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی در سی و چهارمین برنامه تهرانگردی خود با حضور در منطقه یک، به کتابفروشی فردوسی، قدیمی‌ترین کتابفروشی در شمیران رفت و ضمن تبریک هفته کتاب، یک جلد کتاب به عنوان یادبود به تهرانگردان هدیه داد. 

سپس تهرانگردان به بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار رفتند و از این موقوفه فرهنگی که به گفته حجت الاسلام والمسلمین دکتر محقق داماد، یکی از متمرکزترین موقوفه‌های فرهنگی است، بازدید کردند. 

پس از این بازدید مسجدجامعی با اشاره به نقش تاثیرگذار مرحوم افشار در عرصه فرهنگ کشور، عنوان کرد: این بنیاد امروز به عنوان یک موقوفه الگو در داخل و خارج از کشور مطرح شده است و بسیاری از کشورها، برای الگوبرداری از این بنیاد فرهنگی به کشور ما می‌آیند.
وی گفت: در کشور ما موقوفات معمولا محدود به حسینیه و مسجد بوده و به مرور زمان بیمارستان و مدرسه نیز به آن اضافه شده است اما کمتر کسی وجود دارد که به فکر وقف فرهنگی باشد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به شخصیت فرهنگی دکتر محمود افشار اظهار کرد: بنیاد مرحوم افشار با محوریت تاریخ، جغرافیا، ادبیات فارسی و توسعه آنها در ایران و جهان و اهدای جایزه به کسانی که در داخل و خارج از ایران بهترین اقدامات را در این زمینه‌ها انجام دهند فعالیت می‌کند و چاپ کتاب در این سه رشته و تشکیل کانون ادب فارسی نیز بر اهمیت این بنیاد می‌افزاید. 

مسجدجامعی درباره اقداماتی که در وقف‌نامه آمده و در آینده انجام می شود گفت: در وقف نامه مطلبی با عنوان «بهبودستان» مطرح شده که هدف آن محلی برای استراحت مطلق شخصیت‌های فرهنکی پس از ترخیص از بیمارستان است و تا بهبودی کامل در بهبودستان ساکن می‌شوند که به دلیل محدودیت مکانی، قرار است در شهرستان کلارآباد مازندران و در فضایی آرام و خوش آب و هوا ساخته شود. 

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که در وقف نامه آمده قرائت خانه است که به همین منظور چند مغازه در حوالی بنیاد خریداری و به شکل زیبایی تزیین و به کتابخانه تبدیل شده است.
تهرانگردان سپس به موسسه لغت نامه دهخدا رفتند و از گنجینه دهخدا، کتابفروشی و سایر بخش های این موسسه دیدن کردند. 

مقصد بعدی مسجدجامعی و همراهانش، منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد، دو نویسنده معاصر کشورمان بود. خانه‌ای که هنوز هم می‌توان، حس نویسندگان آن را از حوض حیاط و خشت خشت آن لمس کرد. 

در این بازدید، مسجد جامعی ضمن انتقاد از شرایط نگهداری این خانه تاکید کرد: طراحی داخلی خانه باید به همان شکلی باشد که در زمان حیات سیمین و جلال بوده است. 

وی در پایان گفت: این خانه به لحاظ تاریخی با اهمیت است، چون شخصیتی فرهنگی را در دوران معاصر نمی‌توان یافت که به این خانه قدم نگذاشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها