پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۲
«علی اسمیث» برنده 10 هزار پوندی جایزه رمان ادبی «گلداسمیث» 2014

کتاب«چگونه هر دو بودن»/ How to be both نوشته علی اسمیث برنده 2014 رمان ادبی گلداسمیث شده و جایزه 10 هزار پوندی را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بازنده اصلی جایزه من بوکر به ریچارد فلاناگان، این بار توانست در دومین سال جایزه گلد اسمیث که برگزارکننده آن دانشگاه لندن برای آثاری که «اصل رمان» است، خود را برنده جایزه 10 هزار پوندی کند.

خانم «علی اسمیث»نویسنده متولد اسکاتلند و بزرگ‌شده در خانواده کارگری و خانه دولتی (برای مردم کم درامد) و ساکن کنونی کمبریج، قبل از دریافت جایزه گفت اگر بارمان شبیه یک فرم اصیل کارکنید ، همه چیزرا نزدیک‌تر به قلبتان احساس می‌کنید و شکل زبانی خاصی را پیدا می‌کنید.

وی در رمان «چگونه هر دو بودن» بر اساس تطبیق پذیری هنر، دو روایت را به رشته تحریر درآورده و به گفته یکی از داوران، نویسنده رمان را به سمت اشکال جدیدی از هیجان سوق داده است.

درواقع این رمان با دو ساختار متفاوت عرضه شده تا خواننده قادر به تجربه هر دو داستان باشد، یکی در مورد نقاش ایتالیایی عهد رنسانس 1460 که متخصص نقاشی با آبرنگ روی گچ است و دومی حکایت بچه‌ای است که در دوران معاصر 1960 زندگی کرده و مادرش اخیراً مرده است. در این مورد جهت متفاوت داستان کاملاً نمود پیدا می‌کند.

امسال رمان «جی» و «طرح کلی»(یا رئوس) که در لیست فینالیست‌های من بوکر بودند جزو رقبای رمان علی اسمیث در«گلد اسمیث» نیز بودند. فرانسیس اسپوفورد از دیگر اعضای هیئت‌داوران نوآوری در سبک و سیاق رمان علی اسمیث را ستود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها