دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
«فجر صادق» در رد فرقه وهابیت نمایان شد

كتاب «فجر صادق» با عنوان فرعی «في الرد علي الفرقة الوهابيه المارقه» از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت و انتشارات مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، كتاب «فجر صادق»  نوشته جميل صدقي زهاوي و ترجمه سيد ابوالقاسم غضنفري از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر چاپ و روانه بازار شده است.
 
وهابيت فرقه‌اي است كه در قرن ۱۲ هجري در درعيه از مناطق نجد عربستان ظهور يافت و بر اساس انديشه ظاهرگرايي محمدبن عبدالوهاب و در سايه شمشير محمد بن سعود رشد کرد. باورها و آموزه‌هاي اين فرقه از همان آغاز با نقد انديشمندان جهان رو به رو شد.
 
«وهابيت و منشأ آن»، «گفتاري درباره ستم وهابيت»، «عقيده وهابيت»، «بطلان مذهب وهابيتِ خارج از دين»، «تجسيم در مذهب وهابيت»، «وهابيت و كنار نهادن عقل»، «وهابيت و نفي اجماع»، «اجماع چيست»، «وهابيت و نفي قياس»، «قياس چيست» و «وهابيت و تكفير تقليدكنندگان» از عناوین فصل های این کتاب است.
 
در ذيل موضوعي با عنوان وهابيت و منشأ آن امده است: «وهابيت فرقه اي است منسوب به محمدبن عبدالوهاب. ابتداي ظهور وي در سال ۱۱۴۳ بود. وي پس از پنجاه سال به شهرت رسيد و عقايد انحرافي خود را در نجد آشكار ساخت. محمد بن سعود حاكم «درعيه» سرزمين مسيلمه كذاب نيز او را در اين امر ياري رساند و اهالي آن سرزمين را به پيروي از محمد بن عبدالوهاب مجبور كرد.
 
آنان نيز از او پيروي كردند! و پيوسته قبيله به قبيله فريفته او شدند تا اين‌كه فتنه او فراگير و آوازه‌اش بلند و نيرومند شد و اهل باديه از او به هراس افتادند. ابن عبدالوهاب به مردم مي‌گفت: من شما را جز به توحيد و شرك‌نورزيدن در عبادت خداوند متعال فرا نمي‌خوانم. آنان نيز در پي او رفتند تا آنكه ملك عقايدش گسترش يافت. وي در سال ۱۱۱۱ به دنيا آمد و در سال ۱۲۰۷ درگذشت.
در بخش ديگري از اين كتاب به موضوعاتي همچون «وهابيت و تكفير مسلمانان»، «وهابيت و نفي توسل»، «توسل و ادله جواز آن»، «وهابيت و تكفير كسي كه مي‌گويد يا رسول‌الله»، «وهابيت و تكفير زائران قبور» و «وهابيت و تكفير كسي كه به غير خدا سوگند مي‌خورد و نذر و قرباني مي‌نمايد» پرداخته شده است.
 
وهابيت و تكفير مسلمانان عنوان موضوع ديگري از كتاب فجر صادق است كه  آن مي‌خوانيم: «ابن عبدالوهاب همان‌گونه كه گفتيم، با پيروي از هواي نفس خويش، در پي ابداع دين جديدي بود تا در سايه آن به رياست برسد. ولي دريافت كه چنين چيزي جز در سرزمين‌هايي كه مردمان آن، از سويي بسيار جاهل باشند و از سويي تمسك به اسلام داشته باشند، عملي نيست.
 
از اين رو، بدعت‌هاي خود را در قالب دين اسلام مطرح نمود و براي تكميل كادر خود، با شبهه‌اي قرآني به تكفير تمام مسلمانان پرداخت. بهانه وي براي تكفير مردم، توسل آنان به پيامبر اكرم (صلي‌الله عليه و آله) و ديگر انبيا و اوليا و صالحين بود.
 
وي همچنين نذرها و قرباني‌ها را كه در پي اين توسل‌ها انجام مي‌شد عبادت دانسته با تمسك به اين‌كه در قرآن عظيم آمده است كه هر كس غير خداوند را عبادت كند مشرك است، تمام موحدان را به سبب انجام اين امور مشرك قلمداد كرد و پس از تكفير تمام مخالفان خود، بلاد آنان را نيز بلاد حرب اعلام كرد و خون آنان را مباح و اموالشان را حلال دانست. اين در حالي است كه خداوند مي‌فرمايد: «ان الدين عندالله الاسلام؛ دين در نزد خدا، اسلام (تسليم‌بودن در برابر حق) است».
 
كتاب «فجر صادق» با عنوان فرعی «في الرد علي الفرقة الوهابيه المارقه» نوشته جميل صدقي زهاوي با شمارگان پنچ‌هزار نسخه در ۱۲۰ صفحه به قيمت سه هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر چاپ و روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها