شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
معرفی فرهنگ دو کشور به یکدیگر مهم‌ترین هدف انجمن است

داوود امیری، عضو کمیته فرهنگی انجمن دوستی ایران و ژاپن گفت: از مهم‌ترین اهداف این انجمن که از زمان تاسیس آن مورد توجه بوده، ‌معرفی فرهنگ ایرانیان به ژاپن و بالعکس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیشینه روابط ایران و ژاپن به دوران باستان برمی‌گردد. در عهدی که ساکنان دو سرزمین، از طریق جاده ابریشم به تجارت و داد و ستد و نیز تبادل فرهنگ قومی، آداب و رسوم و دانش و فن زمان خود می‌پرداختند. 

دو ملت بزرگ ایران و ژاپن در دو سوی آسیا با تکیه بر سوابق دیرین و برخی مشترکات همواره روابط فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند و برهمین اساس برای گسترش روزافزون این روابط انجمن دوستی ایران و ژاپن تاسیس شد. برای اطلاع از فعالیت‌های این انجمن سراغ غرفه آن در نمایشگاه کتاب رفتیم.

داوود امیری، عضو کمیته فرهنگی انجمن دوستی ایران و ژاپن درباه تاسیس انجمن گفت: این انجمن از نخستین انجمن‌هایی است که به‌عنوان موسسه غیرانتفایی از سوی وزارت امور خارجه و وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت کرد. اصلی‌ترین هدف این انجمن که از آغاز فعالیت همواره مدنظر بوده،‌ معرفی فرهنگ ایرانیان به ژاپنی‌ها و بالعکس بود.

وی ادامه داد: انجمن در ایران از سه کمیته فرهنگی – ادبی، علمی و اقتصادی تشکیل شده است و اعضا بنابر علاقه‌مندی خود در هر یک از این کمیته‌ها فعالیت می‌کنند. انجمن تا چند سال گذشته نشریه‌ای نیز منتشر می‌کرد که مدتی انتشار آن متوقف شده است. از سوی دیگر فعالیت‌های انجمن نیز به‌گونه‌ای نبوده است که منجر به چاپ کتاب شود. 

این عضو انجمن دوستی ایران و ژاپن درباره استقبال بازدیدکنندگان از غرفه این انجمن در نمایشگاه کتاب گفت: غرفه انجمن ایران و ژاپن برای بازدیدکنندگان جالب توجه بوده است. بیشتر مردم در بازدید از این غرفه درباره تاریخ و فرهنگ ژاپن سوال می‌کنند و به‌دنبال اطلاعاتی از این کشورند. 

امیری در پایان سخنانش اظهار کرد: در طول برگزاری نمایشگاه کتاب مهمان‌هایی به این غرفه آمدند که نمادهایی از فرهنگ این کشور بودند و در برخی موارد به سوالات بازدیدکنندگان نیز پاسخ می‌دادند. مهم‌ترین فعالیتی که در این مدت برای علاقه‌مندان انجام دادیم، راهنمایی آن‌ها به سازمان‌ها و موسسه‌هایی مانند دانشگاه تهران است که می‌تواند در آشنایی بیشتر آن‌ها با فرهنگ ژاپن مفید واقع شود. 

غرفه انجمن دوستی ایران و ژاپن در طبقه دوم شبستان واقع است.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها